به بهانه به‌روزرسانی مدل «جی‌تی» در بازار جهانی

اقتصاد ایران: شرکت خودروسازی ام‌جی پنج سال پس از عرضه نسل دوم ام‌جی5 که در بازار ایران با نام ام‌جیGT شناخته می‌شود، نسخه فیس‌لیفت این سدان را رونمایی کرد.

برنامه‌های اخیر این برند نشان می‌دهند برنامه آنها فراتر از حضور در بازار اروپاست و برای بازارهای مهمی همچون قاره آمریکا، هند و حتی عربستان سعودی هم قرار است محصولات جدیدی عرضه شود. ام‌جی به دنبال تاسیس کارخانه در مکزیک است تا حضور خود در آمریکای‌لاتین و مرکزی را تقویت کند و شاید وارد بازار ایالات متحده آمریکا نیز شود.

سابقه حضور ام‌جی در آمریکا

شرکت موریس‌گاراژ یا ام‌جی چند سالی در بازار آمریکا حضور داشت و حالا نیز شانس بازگشت دوباره به یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا را در اختیار دارد. براساس جدیدترین گزارش‌های منتشرشده ام‌جی به دنبال تاسیس کارخانه جدید در مکزیک است. باید گفت مکزیک بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۳ بوده است.

سازنده رودستر برقی سایبرستر برنامه خود را برای حضور در مکزیک این هفته اعلام و تاکید کرد در کنار کارخانه تولید خودرو خواهان تاسیس مرکز تحقیق و توسعه در این کشور نیز هست. البته ام‌جی به‌طور دقیق اشاره‌ای به عرضه خودروهای خود در آمریکا نداشته و کارخانه این خودروساز در مکزیک برای افزایش حضور در آمریکای‌لاتین و مرکزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مکزیک کشور مهمی برای تولید خودروهای برقی است به‌خصوص برای شرکت‌هایی که می‌خواهند محصولات خود را در این منطقه عرضه کنند. البته باید به این نکته اشاره‌ کنیم که مکزیک قطب استراتژیک برای خودروسازانی است که هنوز در بازار آمریکا حضور ندارند.

در واقع مکزیک می‌تواند به عنوان یک پل عمل کند و مهم‌تر اینکه خودروهای برقی ساخت مکزیک از نظر واردات به آمریکا مزیت‌هایی دارند. بر اساس قانون کاهش تورم دولت بایدن، خودروهای برقی ساخت مکزیک در صورت رعایت تمامی ضوابط می‌توانند از مشوق‌های مالیاتی بهره‌مند شوند و به همین خاطر قیمت پایین‌تری داشته باشند.

ظاهرا برخی خودروسازان به دنبال استفاده از این فرصت هستند و برای مثال آئودی اخیرا سرمایه‌گذاری قابل‌توجه خود در مکزیک را اعلام کرده است.

شرکت چینی بی‌وای‌دی نیز اعلام کرد کارخانه خود را برای تولید خودرو طی سال جاری میلادی در مکزیک تاسیس خواهد کرد هرچند چینی‌ها سریعا شایعات درباره عرضه خودروهای خود در آمریکا را رد کرده‌اند. هنوز مشخص نیست آیا ام‌جی از مزیت سرمایه‌گذاری خود در مکزیک برای ورود به بازار آمریکا استفاده خواهد کرد یا خیر.

این سرمایه‌گذاری به ام‌جی اجازه می‌دهد کمپین دولت بایدن علیه محصولات ساخت چین به ویژه تعرفه ۱۰۲‌درصدی روی خودروهای وارداتی از این کشور آسیایی را دور بزند.

شایان‌ ذکر است ام‌جی اساسا شرکتی چینی به شمار می‌رود و با اینکه در بریتانیا تاسیس شده اما سال‌هاست در تملک سایک‌موتور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دولتی چین قرار دارد. مقر ام‌جی نیز در شانگهای است هرچند علاوه بر چین در کشورهای تایلند و هند نیز به تولید خودرو می‌پردازد. ام‌جی همچنین می‌خواهد در قاره اروپا نیز کارخانه جدیدی تاسیس کند.

نخستین ام‌جی برقی در هندوستان

از سوی دیگر شرکت ام‌جی اعلام کرد اولین کراس‌اوور برقی خود در کشور هند را با نام ویندزور عرضه خواهد کرد.

ام‌جی ویندزور بر پایه خودرو وولینگ کلود برقی شکل گرفته است، خودرویی که قبلا در برخی بازارهای جهانی حضور داشته و ویندسور با حضور در هند می‌تواند دستاورد مهمی برای این خودروساز در کلاس خودروهای بدون آلایندگی باشد.

ویندزور یک کراس‌اوور برقی کوچک است که احتمالا قیمتی رقابتی و مناسب خواهد داشت. با اینکه جزئیات و مشخصات فنی رسمی این خودرو هنوز منتشر نشده اما برخی کارشناسان اظهار کردند ام‌جی ویندزور شاید با دو باتری ۳۷.۹ و ۵۰.۶ کیلووات ساعتی عرضه شود. این باتری‌ها در خودرو وولینگ کلود برقی عرضه می‌شوند. به این ترتیب توان پیمایش احتمالی ویندزور نیز می‌تواند تا حداکثر ۴۶۰ کیلومتر برسد.

تولید این کراس‌اوور برقی پس از اعلام تشکیل جوینت‌ونچر استراتژیک بین سایک موتور به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز چین و گروه JSW هند صورت می‌گیرد. این همکاری باعث می‌شود رشد و تثبیت ام‌جی در بازار هند تسریع شود.

ام‌جی موتور که در واقع برندی بریتانیایی است هم‌اکنون در تملک شرکت سایک چین قرار دارد و این همکاری می‌تواند قدم مهمی برای حضور گسترده‌تر در بازار هند محسوب شود.

یکی از مدیران ارشد JSW موتور هند علاقه خود به ویندسور جدید را ابراز کرده و می‌گوید: «از اعلام اینکه نام کراس‌اوور جدیدمان ام‌جی ویندزور خواهد بود هیجان زده‌ایم. قلعه ویندزور در سراسر جهان شناخته شده است.»

این مدیر ارشد به تکنولوژی پیشرفته ویندزور و همچنین طراحی آیرودینامیک و آینده‌نگرانه آن اشاره کرده و بر این موضوع تاکید دارد خودرو موردبحث برای افرادی طراحی شده که خواهان ترکیبی عالی از راحتی یک سدان و فضای زیاد یک شاسی‌بلند هستند. نکته جالب اینکه یکی دیگر از مدیران JSW با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده به هریک از ورزشکاران هندی که بتواند در المپیک ۲۰۲۴ مدال کسب کند یک دستگاه ام‌جی ویندزور اهدا خواهد کرد.

عربستان سعودی؛ سومین هدف بزرگ ام‌جی

ام‌جی در نمایشگاه ریاض با نخستین حضور بین‌المللی ام‌جی «Whale» و اولین حضور منطقه‌ای ام‌جی 7 توجهات را به خود جلب کرد. نمایشگاه خودرو ریاض، که رویدادی پیشگام در دنیای خودرو به حساب می‌آید، بستری استراتژیک برای ام‌جی‌موتور برای معرفی ام‌جی‌وال، به عنوان شاسی‌بلندی کوپه و تحول‌گرایانه به حساب آمد. خودرویی که در ظاهرا از عناصر طراحی جسورانه استفاده می‌کند.

ام‌جی‌وال با جلوپنجره منحصر به فرد الهام گرفته از نهنگ‌ها و در نمای پشتی تزئین‌شده با چراغ‌های عمودی بیضی شکل، مطمئنا با زیبایی جسورانه خود توجه زیادی را در جاده‌ها به خود جلب خواهد کرد. کابین خودرو دارای صفحه پانوراما مورب 12.3اینچی و صندلی‌ها با چرم ناپا پوشیده شده است. این کابین دارای طراحی زیبا و بدون دکمه است که تجربه کلی رانندگی را بیشتر می‌کند.
ام‌جی وال با ظاهر چشمگیر خود یک شاهکار در دنیای خودروهای بنزینی محسوب می‌شود که ترکیبی از ظرافت، عملکرد و نوآوری است. این شاسی‌بلند برجسته در پایان دسامبر ۲۰۲۴ برای فروش در دسترس خواهد بود.

در رابطه با این حضور، تام لی، مدیر شعبه خاورمیانه ام‌جی موتور گفت: «حضور ما در نمایشگاه خودرو ریاض امسال بسیار حیاتی است زیرا این برند مدلی را به منطقه و پایتخت عربستان‌سعودی، ریاض قرار است خدمات زیادی را ارائه ‌کند که برای نخستین‌بار در سطح بین المللی و دیگری که برای اولین‌بار در منطقه ظاهر می‌شود و هر دو نشان‌دهنده نقاط عطف در سفر موفق ام‌جی‌موتور هستند.»

وی افزود: «ام‌جی‌موتور میراث طولانی بریتانیایی و درک عمیقی از چشم‌انداز عمومی و همیشه در حال تحول حوزه خودرو در خاورمیانه دارد. این برند مصمم است به آینده‌ای پویاتر برسد زیرا این برند برای جشن صدمین سالگرد خود آماده می‌شود.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ