هرج و مرج ترافیکی در اصفهان / مسئولان گردن نمی‌گیرند

اقتصاد ایران: اصفهان – قطعی ناگهانی و بدون اعلام قبلی برق در شهر اصفهان منجر به ایجاد هرج و مرج ترافیکی در شهر شده و هیچ کس مسؤولیت این شرایط را گردن نمی‌گیرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: قطعی برق در تابستان و تبعات آن برای شهروندان، صنایع و بخش کشاورزی و دامداری تمامی ندارد، اما شدت این تأثیرات زمانی‌که این قطعی‌ها بدون اطلاع قبلی باشد بیشتر شده و نارضایتی‌هایی را در همه بخش‌ها به همراه دارد.

اعلام حدود ۱۴۵ حادثه آسانسور و گیر افتادن حدود ۲۰۰ نفر در این حوادث از جمله عواقب قطعی ناگهانی برق در اصفهان طی یک هفته اخیر بوده است، حوادثی که ممکن بود عواقب بدی به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر این خاموشی‌ها در خیابان‌های شهر اصفهان نیز منجر به ایجاد هرج و مرج ترافیکی شده و در برخی از مناطق شاهد ایجاد ترافیک‌های کیلومتری در خیابان‌های هسته مرکزی و حتی حاشیه شهر اصفهان بودیم.

خاموشی‌های ناگهانی عامل ایجاد ترافیک در اصفهان

سرهنگ علی اصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان اصفهان در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: اداره برق طی سه روز نخست خاموشی‌های ناگهانی امکان اعلام خاموشی‌ها را نداشت و ما برای مدیریت ترافیک با مشکل رو به رو شدیم.

وی می‌افزاید: شهرداری نیز امکان ذخیره برق را ندارد، طی سه سال اخیر قطعی برق نداشتیم و شهرداری در این زمینه غافلگیر شد، از این رو برنامه‌ریزی برای تأمین برق ذخیره را نداشت.

هرج و مرج ترافیکی در اصفهان / هیچ کس گردن نمی‌گیرد

برق اضطراری چراغ‌های راهنما تأمین شود

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه اداره برق امکان اعلام قطعی را نیم ساعت قبل داشته باشد، امکان مدیریت ترافیک را در معابر اصلی خواهیم داشت، ادامه می‌دهد: هر چند حضور یک نفر پلیس در چهار راه تأثیر بسزایی ندارد و باید برق اضطراری برای چراغ‌های راهنما تأمین شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شرایط قطعی برق را تا حدود ۱۰ الی ۱۵ روز آینده خواهیم داشت، می‌افزاید: چنانچه شهرداری بخواهد تأمین برق اضطراری را داشته باشد، از امروز که شروع کند تابستان به پایان می‌رسد.

پیشنهاد راه‌اندازی برق اضطراری را به شهرداری داده‌ایم

همچنین داوود قاسمی، سخنگوی صنعت برق اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال افزایش ۹ درصدی تقاضای مصرف برق را در کشور داشتیم که معادل ۷ هزار مگاوات برق است و نیاز به ۱۲ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری دارد.

وی ادامه می‌دهد: از سویی شدت گرمای هوا در اصفهان منجر به آتش‌سوزی برخی از پست‌ها و کابل‌های برق شده است، پس شرایط خاموشی قابل پیش بینی نیست و به همین دلیل خاموشی‌های ناگهانی به علت حوادث غیر قابل پیش بینی شده است.

سخنگوی صنعت برق اصفهان با بیان اینکه از این رو با توجه به شرایط فعلی تأمین برق اضطراری برای بخش‌های حساس مانند بیمارستان‌ها، مترو، چهار راه‌ها امری ضروری است تاکید می‌کند: ما با شهرداری جلسات مختلفی داریم، در این جلسات به شهرداری پیشنهاد دادیم به سمت تأمین برق اضطراری برای چهار راه‌های مهم حرکت کند.

وی اضافه می‌کند: هنوز شهرداری در این زمینه اقدامی انجام نداده است، اگر این اقدامات صورت گرفته بود شاهد خاموشی در چهار راه‌ها نبودیم.

هرج و مرج ترافیکی در اصفهان / هیچ کس گردن نمی‌گیرد

درخواست برق ۲ فیدر چراغ‌های راهنما به دلیل محدودیت اجرا نشد

همچنین حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه وظیفه قانونی تأمین برق اداره برق است، به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از روش‌های حل مسأله قطعی برق، ۲ فیدر بودن برق چراغ‌های راهنمایی است به این معنا که از ۲ تغذیه کننده متفاوت برق گرفته شود که با قطع یک کدام دیگری دچار مشکل نشود، مانند مترو که چند فیدر است و با قطع برق دچار اختلال نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری درخواست برق ۲ فیدر چراغ‌های راهنمایی را به اداره برق داده است که به دلیل محدودیت‌ها هنوز انجام نشده است، ابراز می‌کند: روش دوم استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تأمین برق چراغ‌های راهنمایی است که شهرداری در این زمینه درخواست داشته و آمادگی همکاری هم اعلام داشته است.

مدیرکل امور اجرایی ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: در قطعی برق پلیس راهور موظف به کنترل میدانی تقاطع طبق آئین نامه است که در همه ساعات با کمبود نیروی انسانی برای همه تقاطع‌ها مواجه است.

او اضافه می‌کند: برق اضطراری چراغ راهنمایی فناوری جدیدتری است و نیاز به نوسازی مرتب باطری دارد و به دلیل عمر باطری‌ها زود از مدار خارج می‌شود و منتظر طرح‌های فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

تأمین برق اضطراری هر تقاطع ۸۰ میلیون تومان است

از سویی حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این ارتباط اظهار می‌کند: شهروندان اصفهانی در دو هفته اخیر با مسئله قطعی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و ترافیک شدید ناشی از آن در معابر شهر روبه‌رو بودند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک با نهادهای ذی ربط برای حل این بحران تصریح می‌کند: در این جلسه نماینده شرکت توزیع برق بیان داشت که این مشکل به دلیل افزایش بی‌سابقه گرمای هوا و کاهش تولید نیروگاه‌های آبی رخ داد و به‌صورت اتوماتیک بخشی از معابر قطعی برق داشت که قابل برنامه‌ریزی نبود.

هرج و مرج ترافیکی در اصفهان / هیچ کس گردن نمی‌گیرد

حق‌شناس ابراز می‌کند: مقرر شد با تجهیز شرکت توزیع برق شهرستان، زمان قطعی برق حدود نیم ساعت قبل از آن به اطلاع پلیس راهور برسد، همچنین نقشه‌هایی از تقاطع‌هایی که با قطعی برق مواجه است، تهیه شد تا پلیس راهور در زمان قطعی برق اکیپ‌های پلیس راهور را در آن تقاطع‌ها مستقر کند که این راهکار کوتاه مدت تا پایان تابستان امسال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه می‌کند: اقدامات بلندمدتی از جمله نصب باتری‌ها و تأمین کننده‌های برق خورشیدی نیز برای تأمین برق چراغ‌های راهنمایی در سال آینده پیش‌بینی شده است که مقرر شد به‌صورت آزمایشی در چراغ راهنمایی یکی از تقاطع‌های شهر نصب شود.

وی با بیان اینکه هزینه تجهیز هر تقاطع به برق اضطراری یا ups بالغ بر ۸۰ میلیون تومان است، می‌گوید: از ۱۱۰ تقاطع با شرایط بحرانی تاکنون ۳۹ تقاطع به یو پی اس و برق اضطراری تبدیل شده و ۴۰ تقاطع دیگر در حال تکمیل است.

گفتنی است هرج و مرج ترافیکی در شهر به ویژه در روزهای گرم منجر به کاهش تاب آوری شهروندان شده و ضروری است که هر چه زودتر برای این چالش چاره‌ای اندیشیده شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ