ضرورت تعیین الگوی مصرف برق برای بخش تجاری

اقتصاد ایران: مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق بر ضرورت تعیین الگوی مصرف برق برای مشترکان تجاری تاکید کرد و گفت: در صورت تعیین الگو، مشترکانی که برق را بهینه مصرف می‌کنند، تعرفه آنها با نرخ پایین‌تر محاسبه می‌شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به این که استفاده از همه فرصتها برای بهینه سازی مصرف ضروری است، گفت: حدود 10 درصد برق مصرفی به بخش تجاری اختصاص دارد.

وی با بیان این که هم اکنون تعرفه برق واحدهای تجاری معادل نرخ تامین برق است، افزود: در این بخش قیمت برق به صورت پلکانی محاسبه نمی‌شود، اما در صورتی که الگوی مصرف برق در واحدهای تجاری تدوین شود، می‌توان برای پلکانی کردن نرخ برق این مشترکان نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به این که در فصل گرما بخش عمده مصرف بخش تجاری مربوط به سیستمهای سرمایشی و تهویه متبوع است، گفت: در بخش بعدی تجهیزاتی مانند یخچال و فریزرها و سپس روشنایی‌ها، مصارف واحدهای تجاری را به خود اختصاص می‌دهند.

یاقوتی با بیان این که در بین این سه مولفه سرمایش یا همان تهویه متبوع نقش بالاتری در ماههای گرم دارد، خاطرنشان ساخت: اگرچه تعرفه گذاری در کاهش مصرف برق و تغییر رفتار موثر است، اما راهکارهای مدیریت مصرف، به عنوان راهکارهای ساده و قابل دسترس محسوب می شود که همزمان با کاهش مصرف، در پایین آمدن مبلغ قبض و در عین حال حفظ پایداری شبکه برق نیز موثر است.

وی ادامه داد: در یک مجتمع تجاری یا فروشگاههای کوچک و بزرگ به دلیل نوع مکان، باز بودن درب، عایق کاری و... هوای داخل و بیرون اختلاط بیشتری پیدا کرده و بخش عمده ای از سرمایش داخل اتلاف می‌شود و به بیرون سرایت پیدا می‌کند.

یاقوتی گفت: یکی از راهکارهای مهم اصلاح ترموستات یا تنظیم درجه دما است و طبیعتا هرچه این درجه متناسب باشد، میزان اتلاف انرژی کاهش می‌یابد و توصیه می شود در این ایام از سال، حدود 27 یا 28 درجه باشد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه میزان سرمایش در مراکز تجاری یکنواخت نیست و به طور مثال مکانهای عمومی را بسیار سرد نگه می‌دارند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که دمای این بخشها و یا مکانهایی که تردد در آنجا کمتر است، دما بالاتر نگه داشته شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در عین حال تاکید کرد: هنگام طراحی نیز باید استانداردها رعایت شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ