WHO خواستار توزیع بیشتر واکسن «آبله میمونی» در آفریقا شد

اقتصاد ایران: سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید واکسن‌های موثر برای مقابله با ویروس ام‌پاکس (آبله میمونی) وجود دارد اما در مناطق آسیب‌دیده در آفریقا به اندازه کافی موجود نیست. این سازمان خواهان افزایش تولید واکسن برای دسترسی افراد بیشتری به آن شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،«مارگارت هریس»، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به ضرورت افزایش واکسن‌های ویروس ام‌پاکس (Mpox) توسط تولیدکنندگان اشاره کرد و از آنها خواست با بالا بردن تولید خود امکان دسترسی بیشتر به این واکسن‌ها را ایجاد نمایند. او افزود کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند باید آنها را در کشورهای آسیب‌دیده از شیوع بیماری توزیع کنند.

سازمان جهانی بهداشت بالاترین سطح هشدار را هفته گذشته به دلیل شیوع نوع جدید این ویروس در چندین کشور آفریقایی اعلام کرد.

هریس می‌گوید در حال حاضر واکسن‌های مؤثری علیه Mpox وجود دارد. از جمله شرکت سازنده واکسن دانمارکی-آلمانی باواریای نوردیک که نیم میلیون دز واکسن را دارد که با نام Imvanex فروخته می‌شود. واکسن دیگری (LC۱۶) نیز در ژاپن تولید می‌شود اما به صورت تجاری فروخته نمی‌شود بلکه فقط از طرف دولت ژاپن عرضه می‌گردد.

به گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، امکان تامین میزان قابل توجهی از این واکسن وجود دارد و این سازمان در حال حاضر با دولت ژاپن در تماس است تا توزیع واکسن را امکان‌پذیر کند.

در همین حال کارشناسان بهداشتی تاکید می‌کنند که شیوع ام‌پاکس قابل مقایسه با اپیدمی کرونا نیست و خطر ابتلا به یک بیماری همه‌گیر برای اروپا بسیار کم است. هدف سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر مهار شیوعِ منطقه‌ای نوع جدید ویروس Mpox در برخی از کشورهای آفریقایی است.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز از کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند خواست تا حد ممکن دزهای بیشتری به کشورهای آسیب‌دیده در آفریقا اهدا کنند. این سازمان از باواریا نوردیک خواست تا قیمت‌های خود را کاهش دهد. واکسن‌های تولیدی این شرکت در اکثر کشورهایی که دچار این اپیدمی هستند، بسیار گران است.

به گزارش دویچه وله، بر اساس داده‌های آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا (CDC) تنها هفته گذشته ۱۲۰۰ عفونت مشکوک یا تایید شده جدید با سه زیرگونه مختلف Mpox شناسایی شده است. از جمله یک سویه نگران‌کننده که با بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتر همراه است. در جدیدترین بررسی‌ها موارد Mpox در مجموع در ۱۲ کشور عضو اتحادیه آفریقا گزارش شده است و تاکنون ۵۴۱ نفر از آنها جان باخته‌اند.

این ویروس که برای دهه‌ها به نام آبله میمونی شناخته می‌شد، می‌تواند از حیوانات و همچنین از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود. علائم شامل جوش‌های آبله مانند روی پوست، تب و بدن درد است.

این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد. دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است؛ به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای محافظت از خود از تماس فیزیکی نزدیک با فرد مبتلا به ضایعات شبیه Mpox و ظروف، لباس یا ملحفه او خودداری و به نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها توجه کنید.

طی چند روز گذشته نمونه ابتلا به این ویروس در سوئد و پاکستان نیز شناسایی شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ