المشهدانی؛گزینه نخست احزاب سنی برای ریاست پارلمان عراق

اقتصاد ایران: پرونده انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق بار دیگر به صدر اخبار سیاسی عراق بازگشته است. در این بین رسانه‌های محلی از حمایت اولیه جریان‌های اهل سنت از نامزدی «محمود المشهدانی» برای تکیه بر کرسی ریاست پارلمان خبر می‌دهند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پرونده انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق پس از اخراج «محمد الحلبوسی»، رئیس سابق به اتهام تقلب و جعل امضا از سال گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، اما این روند در روزهای اخیر به واسطه اظهارنظر مقامات ارشد سیاسی عراقی و پیام های رد و بدل شده میان احزاب و جریان های سیاسی بار دیگر در صدر اخبار تحولات سیاسی این کشور قرار گرفته است.

تا پیش از این سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حتی مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق به بغداد نتوانسته بود گره کور اختلافات بر سر تعیین رئیس جدید پارلمان عراق را باز کند. در آخرین تحولات این پرونده، کشکمکش جریان های اهل سنت بر سر منصب ریاست پارلمان به یک نشست مشترک ختم شد که البته نتیجه‌ای هم در بر نداشت. سپس، چارچوب هماهنگی جلسه‌ای را با محوریت «تعیین تکلیف سریعتر ریاست پارلمان» تشکیل داد و نتایج این جلسه روند انتخاب ریاست پارلمان را تسریع بخشید.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در گفتگویی که جمعه شب با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور انجام داد، به صورت رسمی حمایت علنی خود را از محمد الحلبوسی اعلام کرد تا ضمن دفاع از وی نشان داد که در مسیر عبور از اختلافات سیاسی با رئیس اسبق پارلمان عراق گام بر می‌دارد.

 

علاوه براین نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون نیز در یک فایل ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد، تلویحا حمایت خود را از محمد الحلبوسی ابراز داشت. این مواضع در شرایطی است که قیس الخزعلی و نوری المالکی تا پیش از این در زمره بارزترین مخالفان الحلبوسی محسوب می‌شدند. مخالفت این دو با رئیس سابق پارلمان عراق تا حدی پیش رفته بود که رسانه‌ها، این دو نفر را به دست داشتن در صدور حکم قضایی برکناری الحلبوسی از عضویت در پارلمان عراق متهم می‌کردند.

کشور عراق , رئیس پارلمان عراق ,

 بسیاری از افرادی که با الحلبوسی، رهبر حزب تقدم نشست و برخاست داشتند، از او به عنوان یک مذاکره کننده حرفه ای یاد می کنند. به همین علت، ابتکار اخیر مطرح شده از سوی وی در رابطه با واگذاری دو وزارتخانه به جناح مقابل در ازای رسیدن به کرسی ریاست پارلمان مورد استقبال رهبران چارجوب هماهنگی قرار گرفت.

در این بین، ائتلاف سیاده و عزم که کار را تمام شده می‌دانستند، معطلی بیش از اندازه در ماجرای انتخاب رئیس پارلمان را مانعی بر سر راه خود می‌دیدند که امکان دارد باز هم به حذفشان از ساز و کار سیاسی عراق منجر شود. در نتیجه این روند، ائتلاف سیاده و عزم نیز حمایت خود را از محمود المشهدانی، نامزد مورد حمایت نوری المالکی، قیس الخزعلی و محمد الحلبوسی برای تکیه بر کرسی ریاست پارلمان عراق ابراز داشتند.

مواضع غیرقابل اعتماد احزاب سنی 

عمده احزاب سنی در عراق به چرخش مواضع شهرت دارند. رویکرد معامله‌گرانه آن‌ها گاه مشکلات در نظام سیاسی را می‌پوشاند و گاه علاوه بر انزجار خودشان از یکدیگر، میان این جریان‌ها و احزاب شیعی فاصله می‌اندازد. احزاب اهل سنت عراق نیز به مانند دو حزب اصلی حاضر در صحنه تحولات سیاسی کردستان عراق هر زمان اختلاف بین آن‌ها ریشه‌ای می‌شود با احزاب و شخصیت‌های سیاسی شیعی وارد تعامل می‌شوند. نمونه عینی این مسئله را می توان در رقابت ماه های گذشته سالم العیساوی و شعلان کریم برای تکیه بر کرسی ریاست پارلمان عراق مشاهده کرد.

 

 

زمانیکه رقابت بین «سالم العیساوی»، نامزد حزب سیاده به رهبری خمیس خنجر و «شعلان الکریِّم»، از حزب تقدم به رهبری محمد الحلبوسی بر سر ریاست پارلمان شدت گرفته بود، الحلبوسی از نوری المالکی و قیس الخزعلی و دیگر احزاب نزدیک به مقاومت عراق فاصله گرفته بود و علیه‌ آن‌ها بیانیه صادر می‌کرد. اما با گذشت زمان و حمایت‌های قیس الخزعلی و نوری المالکی از دولت سودانی در پشت پرده و  در ادامه کناره‌گیری شعلان الکریم از نامزدی ریاست پارلمان و رهبری فراکسیون تقدم، الحلبوسی در مشی قبلی خود تجدیدنظر کرد و علاوه بر جذب محمود المشهدانی و ائتلاف با وی، به احزاب و جریان های همسو با محور مقاومت نزدیک شد.

کشور عراق , رئیس پارلمان عراق ,

حزب سیاده و عزم که پیش از این توانسته بودند حمایت‌های جریان های شیعی همچون ائتلاف «فتح» به رهبری هادی العامری، «حکمت» به رهبری سید عمار الحکیم و احزاب میانه «چارچوب هماهنگی» را از نامزدی سالم العیساوی جلب کنند، در آخر تصمیم گرفتند تا از حمایت از العیساوی دست بردارند و به دلیل  نگرانی حذف از ساز و کار سیاسی، به بخش دیگری از چارچوب هماهنگی روی خوش نشان دادند.

در این بین البته هنوز ابهامات پیرامون زمان برگزاری جلسه انتخابات ریاست پارلمان  عراق با مشارکت نمایندگان به قوت خود باقی است، اما انتظار می‌رود این نشست پس از اربعین حسینی برگزار شود تا سرانجام پس از ماه ها پرونده انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ