هر کدام از شما برجام را خوانده باشید،ممکن نیست به عراقچی رای دهید

اقتصاد ایران: ثابتی گفت: هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر را خوانده باشید، امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن مجدد رأی اعتماد دهید.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین ثابتی مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اول از برخی از دوستان گله دارم که برای رأی آوردن برخی از وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند می‌گویند رأی دهید مگر نمی‌دانید یک نفر گفته است که آقای عراقچی باید وزیر بشود.

وی ادامه داد: این چه بازی خطرناکی است که عده‌ای شروع کرده‌اند و متوجه عواقب آن نیستند. خود آقا فرمودند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند. نماینده‌ها باید به وظیفه و تشخیص خودشان عمل بکنند.

ثابتی تصریح کرد: اگر این‌طور است که باید به همه وزرا رأی دهیم مجلس را تعطیل کنید. عده‌ای به اخبار در گوشی و پنهان متوسل می‌شوند که این‌ها تکذیب هم می‌شود و یکی از آن‌ها راجع به برجام بود، عده‌ای در سال ۹۷ برای تبریک گفتن به برجام از هم سبقت می‌گرفتند و حضرت آقا گفتند این تبریک گفتن معنی ندارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه‌زنی تیم مقابل بود اگر ما این کار را انجام دهیم آنها نمی‌گذارند و شما از الان می‌خواهید مجلس را خلع سلاح کنید آیا این مجلسی بود که امام گفت در رأس امور است. برای اینکه یک نفر رأی بیاورد همه چیز را به پای او فدا می‌کنید.

ثابتی اظهار کرد: بحث ما منافع ملی است هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر را خوانده باشید امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن بتوانید حالتی داشته باشید که مجدد رأی اعتماد دهید. ما برای سال‌ها در برجام ضرر کرده‌ایم. چه بلایی بر سر رآکتور اراک آمد سال‌ها تلاش دانشمندان ما چه شد و این‌ها بیایند دوباره وزیر شوند اشکالی ندارد اما بعد از آن در روی مردم نگاه کنید و فراموش نکنید.

وی خاطرنشان کرد: کجای این متن قابل دفاع است بند ۳۷ آن و یا مکانیزم ماشه‌اش، معتقدم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیستند و امضای کری را چه کسی مطرح کرد اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود این جمله کسی بود که امروز می‌خواهد از ما رأی اعتماد بگیرد.

همزمان با صحبت‌های ثابتی نماینده مجلس بخشی از ویدئوی سخنان عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه منتشر شد و در آن گفته بود: این سد شکسته شده و کسی باور نخواهد کرد و تهدیدها تو خالی شده است خیلی از شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که منتظر بودند ببینند تحریم‌ها تمدید می‌شود و به این نقطه رسیده بودیم که دیگر ترامپ نمی‌توانست چیزی را تمدید کند. بعد از یک سال جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده است که این تهدیدها توخالی هست و و ترامپ توان ندارد که بتواند برجام را از بین ببرد.

ثابتی با طرح این موضوع که دیپلمات حرفه‌ای به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است ادامه داد: دیپلمات به این است که متن را که امضا می‌کنیم بدانیم طرف مقابل چه اقدامی انجام خواهد داد و اگر از آن توافق خارج شد ما باید چه اقدامی انجام دهیم. اینکه می‌گویند اشکال ندارد آمریکا از توافق خارج شد با اروپا مذاکره می‌کنیم مگر وقت ملت حق الناس محسوب نمی‌شود، از مردم قول نگرفتیم که مشکلات اقتصادی رو حل کنیم و ۸ سال گذشت در سال ۹۶ آقای عراقچی در تلویزیون آمد و گفت البته هدف برجام لغو تحریم‌های اقتصادی نبود.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در سال ۹۶ عنوان کرد: آقای عراقچی گفته بود ما می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم. ای کاش سال ۹۲ آقای روحانی این حرف را می‌زد و می‌دیدیم که آیا رأی می‌آورد یا خیر. نمی‌شود که شما وعده‌ای بدهید و بعد از سال‌ها بگویید که اصلاً هدف ما چیز دیگری بوده است.

این نماینده مخالف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه که معتقد است عراقچی گزینه مناسبی برای اجرای سیاست‌های رهبری محسوب نمی‌شود، گفت: رهبری در اول فروردین سال ۱۳۹۵ در مشهد سخنرانی کردند و گفتند که آقای ظریف به ایشان گفته است که ما نتوانستیم از برخی از خطوط قرمز نتوانستیم پاسداری بکنیم و برخی از آنها نقض شد. گناه این پای تیم مذاکره کننده نظیر آقای عراقچی، ظریف، تخت‌روانچی، صالحی وحیدی نژاد کسانی که آنجا رفتند توافق کردند و تشویق شدند و سکه گرفتند است. این‌ها امروز می‌گویند ما نبودیم پس چه کسی بابت این کار تشویق می‌شد نکند من بودم.

ثابتی با یادآوری این موضوع که این خیلی خوب است که امروز آقای عراقچی در کمیسیون‌ها با آقای ظریف مرزبندی می‌کند خیلی خوب است، افزود: اما چرا این مرزبندی را امروز که در معرض وزارت هست انجام می‌دهد و چرا زودتر این اتفاق نیفتاد. خروجی برجام چه بود خدا حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند او در اسفند ۹۷ گفت دشمن با توافق برجام ۲ می‌خواهد جریان‌های اسلامی را در منطقه خشک کند. حاج قاسم در برجام ۱ چه دید که از برجام ۲ می‌ترسید.

وی در بخشی از سخنانش که ناظر به مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه است، عنوان کرد: پسر شهید فخری‌زاده گفت اشک پدر من با برجام درآمد. فخری زاده به عنوان یک متخصص در متن برجام چه می‌دید. عزیزان خواهش می‌کنم متن برجام و ضمائم آن را را بخوانید. مسئله بعدی این است که می‌گویند ما تحریم‌ها را لغو کرده‌ایم و بقیه آن تقصیر ترامپ است حالی که بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای باقی ماند و راجع به آن‌ها صحبت هم نشد، تحریم چرخه دلار اما در متن برجام یک جمله راجع به حذف آن و یا تعلیقش نیامده است.

ثابتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قانون اقدام راهبردی یکی از قوانین خوبی بود که در مجلس تصویب شد. این قانون در واکنش به این بود که مجری‌های سیاست خارجی ما خوب عمل نکرده‌اند، مجلس، شورای عالی امنیت ملی مقام معظم رهبری ۲۸ شرط برجام اضافه کردند تا روزنه‌های این توافق پرخسارت گرفته شود.

وی گفت: بعد از شهادت شهید فخری‌زاده رویکرد غلط روحانی و ظریف در حال ادامه بود و این مجلس به درستی قانون تصویب کرد و بارها مقام معظم رهبری نسبت به آن تعریف و تمجید کردند. موزه مقام معظم رهبری در برجام مشخص است و از آن به عنوان خسارت محض یاد کرده‌اند ۲۸ شرط به آن اضافه کرد و گفتند که خطوط قرمز من نقض شده است. می‌گفتند مگر آقا نمی‌دانست گزاره غلطی از شما که نماینده مجلس هستید باید بدانید.

رابطه خطاب به عراقچی که در صحن مجلس نشسته بود گفت: «تقریبا هیچ» توصیف من و امثال من از برجام نبود این رو آقای سیف رئیس بانک مرکزی دولت آقای روحانی گفت. بسیاری از کسانی که در برجام نقش داشتند بعدها گفتند که یا سادگی کردیم و یا اشتباه کردیم. اگر شما رأی آوردید که هیچ که اختیار مجلس است اما اگر رأی نیاوردید خواهش می‌کنم از حافظه تاریخی این سال‌ها عبرت بگیریم و من که پرشورتر از بقیه نطق کردم اگر شما رأی آوردید قول می‌دهم راستای منافع ملی بیشتر از همه به شما کمک کنم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ