نشست نمایشی دوحه، گامی در جهت منافع آمریکا و اهداف اسرائیل

اقتصاد ایران: به نظر می‌رسد نشست اخیر دوحه با هدف برقراری آتش بس و تبادل اسرای فلسطینی و صهیونیست، رنگ و بویی متفاوت از نشست های قبلی دارد و آتش بس در غزه تنها موضوعی است که چندان حائز اهمیت نیست، بلکه منافع دیگری در پشت پرده تشکیل این دور از مذاکرات دنبال می شود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هنگامی که رسانه‌های منطقه‌ای و غربی، بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر را در یک پمپاژ خبری به سرعت به خبر اول منطقه و جهان تبدیل کردند، کاملاً قابل پیش بینی بود که این دور از مذاکرات، چیزی فراتر از نشست‌های بی نتیجه قبلی نیست و تنها دو موضوع تبادل اسرا و آتش بس در غزه را هدف قرار داده تا در میان افکار عمومی و گروه های مقاومت وانمود شود، مذاکرات در مسیری مثبت در حال حرکت است.

اوایل هفته گذشته بود که رسانه‌های حامی غرب از انتشار بیانیه‌ای مشترک توسط مصر و قطر و ایالات متحده خبر دادند که در آن طرف‌های درگیر در غزه را به آغاز مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا دعوت می‌کند. هنوز ساعاتی از انتشار این بیانیه و دعوت اجبار گونه آن از حماس و رژیم صهیونیستی- برای ورود به دور جدید مذاکرات به عمل آورده بود- نگذشته بود که چند کشور همپیمان آمریکا و غرب مثل امارات و مراکش به آن پیوستند و اعلام کردند از این مذاکرات حمایت می‌کنند.

 

 شروط جدید رژیم صهیونیستی 

درست در همان ساعات صدور بیانیه مزبور، «نتانیاهو» شروط جدید رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکرات  اعلام کرد. اعلام این شروط از سوی رژیم صهیونیستی نشان داد هماهنگی کاملی بین صهیونیست‌ها و دولت بایدن در این خصوص وجود دارد.

در شروط جدید رژیم صهیونیستی از محور «نتساریم» سخنی به میان نیامده، و بر تخلیه محور فیلادلفیا- که همان مسیر گذرگاه رفح است- نیز اشاره ای نشده است. این امر نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در دور جدید مذاکرات قصد دارند تا به حضور خود در این دو محور ادامه دهند  و در این زمینه با آمریکایی‌ها نیز کاملاً به توافق رسیده‌اند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی تعداد اسیرانی که باید در مرحلۀ اول مبادله اسیران، آزاد شوند را مشخص کرده است.

خلاصۀ شروط جدید رژیم صهیونیستی از این قرار است که این رژیم دیگر همانند دور قبلی مذاکرات در خصوص فهرست اسیران، خواسته‌های مقاومت را پذیرا نیست و در خصوص پایان جنگ نیز به دنبال توقف موقت جنگ و باقی ماندن در دو محور اصلی نتساریم و فیلادلفیا در نوار غزه است.

علاوه بر اینکه صهیونیست‌ها هنوز در خصوص شمال نوار غزه و جلوگیری از حضور نیروی مقاومت از این منطقه بر خواسته قبلی خود اصرار دارند که به طور مشخص در این مذاکرات تعریفی از آن ارائه نکرده است.

 

 هوشیاری مقاومت در تحریم مذاکرات دوحه

با آنکه صهیونیست ها‌با یک فشار میدانی و ارتکاب چند جنایت در نوار غزه (جنایت مدرسه آنروا) تلاش کردند با فشاری که آمریکا از طریق قطر و مصر به حماس وارد می‌کند، این جنبش مقاومت فلسطین را مجبور به ورود به این مذاکرات کنند، اما حماس در عین هوشیاری اعلام کرد، سندی که برای مقاومت قابل مذاکره است همان سندی است که در ماه می 2024 از سوی بایدن ارائه شده است و تغییر در آن را نمی‌پذیرند.

این موضع مقاومت موجب شد تمام آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی بافته بودند، از هم گسسته شود، اما باعث نشد که آنها از تکاپوی رسانه‌ای خود دست بردارند؛ چرا که اهداف پنهان پشت این تکاپوی رسانه‌ای، مخفی نگاه داشته شده بود. اهدافی که چیزی غیر از آتش‌بس و مبادله را دنبال می‌کند.

 

 تکاپوی بایدن برای ثبت یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی 

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام کناره‌گیری از انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور، عملاً روزهای پایانی خود در قدرت را می‌گذراند. اگرچه برای او همه چیز تمام شده است و در مسیر شمارش معکوس خروج از قدرت قرار گرفته، اما حزب متبوعش برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل «ترامپ»، به ثبت موفقیت‌های متنوع نیاز دارد. یکی از ضعف های اصلی دولت «بایدن»، منفی بودن تراز سیاست خارجی آن است.

«بایدن»، در همان آغاز دوران ریاست جمهوری خود تصمیم به خروج نظامیان این کشور از افغانستان گرفت. در ادامه این روند فشار دولت عراق و گروه‌های مقاومت نیز موجب شد تا رئیس جمهور آمریکا تعدد نظامیان خود در خاک عراق را به حداقل ممکن برساند. در سوریه پایگاه های ارتش آمریکا هدف حملات گروه‌های مقاومت قرار گرفت و در جنگ اوکراین نیز تا به امروز نتوانسته است کفه ترازو را به سمت موفقیت هم پیمانش یعنی اوکراین تغییر دهد. در چنین شرایطی او به یک برگ برنده در سیاست خارجی نیاز دارد و بر همین اساس به نظر می‌رسد تکاپوی دولت دموکرات آمریکا برای ثبت یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی همچون پرونده آتش بس در غزه به رخدادی مهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبدل شده است.

احتمالاً سفر اخیر «نتانیاهو» به ایالات متحده که طی تمام دوره «بایدن» با مخالفت وی همراه بود، این توافق را بین دو طرف ایجاد کرده است تا در یک معاملۀ به اصطلاح برد- برد، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از طریق مذاکرات آتش‌بس به خواسته‌های خود برسند. «بایدن» که پیش از این به «نتانیاهو» برای آتش‌بس کامل و توقف جنگ می‌تازید، حالا با او همراهی بیشتری نشان می‌دهد و با سکوت در مقابل شروط جدید «نتانیاهو» به طور ضمنی آن را تأیید می‌کند. بایدن حتی در اظهارات خود نوعی تهدید ضمنی را علیه حماس و گروه‌های مقاومت نیز مطرح می‌سازد مبنی بر اینکه «هیچ کس نباید مذاکرات آتش‌بس را تضعیف کند». همه اینها بدین معنا است که «بایدن» و دموکرات‌ها، یک زد و بند کامل با صهیونیست‌ها را رقم زده‌اند تا شکست عرصه سیاست خارجی دولت بایدن را با یک توافق در فلسطین به حاشیه برانند.

 

 ترس از خونخواهی ایران و محور مقاومت 

از زمان ترور شهید «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و وعدۀ انتقام و خونخواهی ایران و گروه‌های مقاومت از رژیم صهیونیستی، جامعه صهیونیست‌های ساکن سرزمین های اشغالی در انتظار پاسخ قریب الوقوع ایران و مقاومت، در وضعیت هراس و واهمه مستمر قرار دارد. فضای نظامی و امنیتی آنها نیز به دلیل آماده‌باش دراز مدتی که از همان روز ترور شهید «هنیه» در آن قرار گرفته‌اند با طولانی شدن زمان، دچار فرسایش شده است. همپیمانان رژیم صهیونیستی نیز در همین وضعیت قرار دارند و به دلیل آماده‌باش دراز مدت نوعی فرسودگی روانی در آنها به وجود آمده است.

برای خروج از این فشار روانی و فرسایش موجود- که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت- ایالات متحده در فراری رو به جلو، بیانیه دعوت به مذاکرات آتش‌بس را با همکاری قطر و مصر صادر کرد. این بیانیه در حالی صادر شد که چند روز پیش از آن مقامات قطری اعلام کرده بودند، مذاکراتی که در آن یک طرف، طرف دیگر را بکشد چگونه می‌تواند به نتیجه برسد؟ اما به یکباره دوحه نیز در کنار مصر و ایالات متحده خواستار آغاز دوباره مذاکرات طرفین شد.

در همین زمان، رسانه‌های صهیونیستی یک خط رسانه‌ای ممتد را با تاکید بر این موضوع دنبال کردند که قطر در تلاش است تا با تکیه بر مذاکرات پیشِ رو، ایران را مجاب سازد پاسخ خود را به تعویق بیاندازد. حتی برخی رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که طراحی این دور از مذاکرات با هدف تعویق واکنش ایران و مقاومت دست کم برای دو هفته آتی بوده است. تمام رسانه‌های غربی تلاش کردند تا این دور از مذاکرات را مثبت جلوه دهند؛ حال آنکه در سایه مخالفت حماس با شروط «نتانیاهو» تنها یک عبارت برای این مذاکرات قابل بیان است: «مذاکرات از پیش شکست خورده»

 

 

این خطوط رسانه‌ای در شرایطی توسط رسانه‌های صهیونیستی و حامی غرب دنبال می‌شود که خود صهیونیست‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که «نتانیاهو» به هیچ وجه خواهان پایان جنگ و آتش بس نیست و ابزار «مذاکره برای مذاکره» را با هدف فرصت سازی به سود خود در دستور کار قرار داده است. «ایهود باراک»، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در همین زمینه اظهار داشت: نتانیاهو برای آنکه مذاکرات به نتیجه نرسد هر روز یک شرط جدید مطرح می کند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

این روند بدین معناست که دور اخیر مذاکرات دوحه نه هدف نهایی دارد و نه با نگاه ایجابی و هدفمند ادوار پیشین مذاکرات آتش بس آغاز شده است.در نتیجه می توان گفت مذاکرات آتش بس کنونی و میانجیگری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موجود در آن، همگی صرفا ابزاری در جهت خدمت به منافع حزب دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اهداف شخصی «نتانیاهو» برای ادامه بقای خود در راس قدرت سیاسی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ