فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران

اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در نشست خبری که صبح امروز در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار شد؛ گفت: امروز اگر اصحاب رسانه فعال نباشند خیلی از موضوعات و ماموریت‌های ما به درستی انجام نمی‌شد. گسترش جمعیت و بزرگ شدن پایتخت ماموریت‌های ما را با مشکل مواجه می‌کند که شما خبرنگاران هم به ما و هم به مردم کمک می‌کنید که من از شما به خاطر زحماتتان قدردانی میکنم.

وی با اشاره به اجراب طرح 10 افزود: از 18 دی ماه سال گذشته طرح 10 اجرا شد. در پایتخت حدود چهارونیم میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند و در واقع از کل 14 میلیون موتورسیکلت در کشور،  30 درصد در تهران تردد دارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پایتخت نزدیک به 9.5 میلیون جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت مامور ما نمی‌تواند به صورت فیزیکی این حجم تردد ها را کنترل کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد.

موسوی‌پور گفت: ما چهار ماه برای طرح 10 مطالعه کردیم و قرار است این طرح استمرار داشته باشد و ما می‌خواهیم کلاه ایمنی را مانند کمربند ایمنی در مردم نهادینه کنیم.

وی بابیان اینکه 90 درصد موتورسکیلت‌های موجود به سن فرسودگی رسیده است؛  افزود: در بررسی های مشخص شد در طول پنج سال گذشته 41 درصد از فوتیان و 61 درصد از جرحی‌ها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از 10 درصد آلاینده‌های ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:  اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمی‌کنند و هر کجا که بتوانند تردد می‌کنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این مسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است.

وی افزود:متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل این طرح 10 اجرا شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف طرح 10   ادامه داد:  اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است.

موسوی پور گفت: مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسیولیت نسبت به خودش،خانوادش و جامعه احساس کند.

وی افزود: ما در دین طرح از خودمان شروع کردیم. به تمام‌مسئولان اعلام کردیم هیچکسی حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. من امیدوارم این مسئله در تمام ارگان‌ها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان  اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: مادران همسران و خواهران می توانند در خانواده نقش پررنگی داشته باشند و به موتورسواران خانواده خود کلاه ایمنی هدیه بدهند و این فرهنگ را ایجاد کنند.

موسوی پور گفت: راهکارهای انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران زیاد است از توقیف شش ماهه تا توقیف مدارک برای آموزش و استفاده از کفی ها، طرح موتوریار در گذشته اجرا شده است که کافی نبوده و مثلا در طرح موتوریار  65 هزار موتورسیکلت توقیف شدند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما از 21 راهکار، به 10 راهکار رسیدیم و قصد داریم ده طرح را اجرا کنیم که به انضباط بخشی تبدیل شود. این طرح بخش‌های مختلفی دارد. ما نمی توانیم حضور مامور و کفی را حذف می‌کنیم اما باید فرهنگ سازی نیز در کنار آن انجام شود.

موسوی‌پور گفت: ما دنبال این هستیم که از تجهیزات جدید استفاده کنیم و کنترل برخط موتورسواران اجرایی نشود و در آینده نزدیک امیدواریم این طرح عملی شود. برای این اقدام باید جیپ در بدنه موتورسیکلت ها جاساز شود و این چنین در لحظه می توان تخلفات را رصد کرد. برای این کار وزارت صمت و کارخانه های ساخت موتورسیکلت با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به بخش هایی از طرح 10 که هنوز اجرا نشده افزود: موتوربرخط و ایجاد واحد ویژه برخورو با تخلفات موتورسیکلت ها هنوز اجرایی نشده اما در دستور کار قرار دارد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ