کاهش ۲۹ درصدی آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌های لرستان

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از کاهش منابع آبی زیرزمینی، رودخانه‌ها و چشمه‌های این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد صبح امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ۲۹ درصدی آب‌های زیرزمینی و دبی رودخانه‌های لرستان

وی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان، عنوان کرد: حجم کل مخزن سدهای «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» ۲۰۸.۷۱ میلیون مترمکعب است که در این مقایسه سدهای «ایوشان» و «خان‌آباد» نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درصد کاهش داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، افزود: حجم آب موجود در پشت سدهای استان ۶۳.۱ میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد، تصریح کرد: در حال حاضر مجموع آب ورودی شش سد استان ۰.۰۹ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی آب ۶.۶۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه کاهش و شکل بارش در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلندمدت باعث شده است که منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان با کاهش مواجه شوند، افزود: متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های استان در تیرماه سال آبی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط تیرماه طول دوره آماری حدود ۲۹ درصد کاهش داشته‌اند.

حجم آب رودخانه کشکان ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: در حوضه آبریز کرخه متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های سرشاخه کرخه در استان لرستان در تیرماه سال آبی جاری نسبت به تیرماه سال گذشته حدود ۱۸۴ درصد افزایش و نسبت به تیرماه طول دوره آماری حدود ۱۹ درصد کاهش‌یافته است.

حسن‌نژاد، گفت: دبی رودخانه «کشکان» در محل پلدختر در تیرماه سال جاری حدود ۷.۳ مترمکعب بر ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته که ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه بوده حدود ۱۹۷ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت که ۱۷ مترمکعب بر ثانیه بوده، حدود ۵۷ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در حوضه آبریز کارون بزرگ، متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های سرشاخه کارون بزرگ در استان لرستان در تیرماه سال آبی جاری نسبت به تیرماه سال گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش و نسبت به تیرماه طول دوره آماری حدود ۳۹ درصد کاهش‌یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان داشت: در این حوضه، رودخانه «تیره» در محل دورود در تیرماه با دبی حدود ۰.۸ مترمکعب بر ثانیه نسبت به سال گذشته که ۰.۶ مترمکعب بر ثانیه بوده حدود ۳۶ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت که ۳.۳ مترمکعب بر ثانیه بوده حدود ۷۷ درصد کاهش داشته است.

حسن‌نژاد، ادامه داد: همچنین رودخانه «ماربره» در محل دورود در تیرماه با دبی حدود ۱.۸ مترمکعب بر ثانیه نسبت به سال گذشته که ۱.۷ مترمکعب بر ثانیه بوده حدود چهار درصد افزایش و نسبت به بلندمدت که ۴.۲ مترمکعب بر ثانیه بوده، حدود ۵۷ درصد کاهش داشته است.

آب چشمه‌ها هم کم شد

وی در ادامه در خصوص وضعیت چشمه‌های انتخابی استان، بیان داشت: میانگین دبی چشمه‌های انتخابی استان در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۲۴۸ لیتر بر ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته که ۱۸۵ لیتر بر ثانیه بوده، حدود ۳۴ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه بلندمدت که ۳۱۶ لیتر بر ثانیه حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: میانگین دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۱۸۶ لیتر بر ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته که ۱۲۸ لیتر بر ثانیه بوده حدود ۴۶ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت که ۲۷۲ لیتر بر ثانیه بوده، حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است.

حسن‌نژاد، افزود: گفت: در حوضه کارون بزرگ، میانگین دبی چشمه‌های انتخابی در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۳۸۹ لیتر بر ثانیه بوده که نسبت به سال گذشته که ۳۱۷ لیتر بر ثانیه بوده حدود ۲۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت که ۴۱۸ لیتر بر ثانیه بوده، حدود هفت درصد کاهش داشته است.

وی تأکید کرد: باتوجه‌به کاهش قابل‌ملاحظه حجم آب موجود پشت سدها، همه کشاورزان و بهره‌برداران لازم است با اصلاح الگوی کشت و مدیریت برداشت از منابع آبی، بیشترین صرفه‌جویی در مصارف آب را انجام دهند تا بتونیم با کمترین مشکل از پیک آبی تابستان گذر کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ