قانون هوای پاک حداقل برای اصفهان نتیجه بخش نبوده است

اقتصاد ایران: اصفهان-رئیس شورای شهر اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۶ و بعد از تصویب قانون هوای پاک، ۲۴۰ درصد هوای اصفهان روزهای آلوده بیشتری داشته است و نشان می‌دهد قانون هوای پاک حداقل برای اصفهان نتیجه بخش نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی صبح یکشنبه در نطق پیش از دستور صد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات شهرداری در ایام اربعین اظهار کرد: شهرداری اصفهان وظیفه مناسب سازی و تسهیل تردد زائرین از مرز چذابه را بر عهده دارد و تیم‌هایی از شهرداری در این مرز مستقر و مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در شهر کربلا نیز نظافت و پاکبانی حدود ۳۵ درصد از عرصه در اختیار زائران این شهر، شامل چندین خیابان و محلاتی که موکب‌های ایرانی و به خصوص اصفهانی در آن برپاست برعهده نیروهای شهرداری اصفهان است.

رئیس شروای شهر اصفهان خاطر نشان کرد: امسال شهرداری‌های دیگر شهرهای استان نیز به کمک آمدند و مجموعاً ۵۰۰ نفر نیرو از مدیران، کارمندان، کارشناسان و کارگران شهرداری اصفهان به سرپرستی تیم‌های مختلف از خدمات شهری شهرداری این شهر در خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه خدمات شهری، اقدامات فرهنگ سازی به خصوص در حوزه کاهش تولید پسماند انجام شده است تا زائران حسینی نسبت به این امر نیز آگاه شوند.

نورصالحی افزود: امسال نیز ماشین آلات موردنیاز مواکب مانند جرثقیل، آتش نشانی، کامیون، وانت و… توسط شهرداری اصفهان فراهم شده تا در شرایط لازم مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امسال هم به درخواست ستاد اربعین کشور تعدادی اتوبوس از اصفهان به مهران اعزام شد، گفت: حجم فعالیت در ایام اربعین هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند که امیدواریم این فعالیت‌ها با توفیق همراه باشد.

عوامل متعدد آلاینده اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان در هفته‌های اخیر تصریح کرد: در برخی مباحث عنوان شده که این آلودگی ناشی از ریزگردهای اراضی و نواحی شرق از جمله تالاب گاوخونی است، پیش بینی می‌شد که اگر این مناطق خشک شوند شاهد چنین پدیده‌ای خواهیم بود که اینگونه شد.

وی با بیان اینکه به روایت آمار، اصفهان در میان کلانشهرهای کشور آلوده‌ترین شهر کشور است، گفت: شهر و استان اصفهان به دلیل حجم تردد موجود، رکورددار مصرف گازوئیل و رتبه دوم مجموع چهار فرآورده نفتی را دارد، ۱۰ هزار واحد تولیدی صنعتی، ۷۰۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری فعال، ۵ ناحیه بزرگ تولید آجر، ۱۰ درصد واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس، ۱۵ هزار واحد صنفی، ۷۷ شهرک صنعتی در این استان قرار دارد که ۷۰ درصد این‌ها در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان مستقر است در حالی که این منطقه ۸ درصد مساحت استان و ۷۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد.

نورصالحی بیان کرد: همچنین تردد بیش از ۱ میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکت در شهر اصفهان آلودگی ایجاد می‌کند و به دلایلی مانند گران شدن وسایل نقلیه عمومی این مشکلات دوچندان شده است. در همین راستا ما بدون اینکه بخواهیم دستگاهی را متهم کنیم مطالبه شرعی و قانونی نسبت به این شرایط داریم.

وی یادآور شد: اگر از ممنوعیت قانونی توسعه هر صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان صحبت می‌شود مطلبی بحق و قانونی است که نباید کسی را ناراحت کند. در این راستا حتی بهبود فرآیندها در این صنایع بزرگ و آلاینده نیز با همان توسعه است.

صنایع برای رفع آلودگی پیشقدم شوند

وی با اشاره به آمار پایین عوارض آلایندگی گفت: پیشنهاد کردیم که صنایع خود پیشقدم شوند و حداقل وسایل حمل و نقل کارکنان خود را برقی و خود استفاده کنند. زیرا صدها و حتی هزاران دستگاه اتوبوس آلاینده وظیفه جابجایی کارکنان خود را برعهده دارند که باعث آلودگی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این صنایع می‌توانند به تأمین ناوگان مترو نیز کمک کنند و اینها کارهایی است که می‌تواند با مسئولیت خود و ارز حاصل از صادرات انجام دهند.

وی تأکید کرد: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم با همکاری نمایندگان مجلس در جلسات مشترک بر این امر تاکید دارند که برنامه و قوانین محکمی باید برای انتقال این صنایع در دراز مدت و جلوگیری از توسعه این صنایع و کمک به بهبود شرایط زیست محیطی شهر اصفهان تصویب شود.

نورصالحی اظهار کرد: عنوان شده بود که این صنایع هزینه انتقال آب دریا را تأمین می‌کنند که طبیعی است، این صنایع پساب شهرهای اطراف را می‌خرند که این باعث می‌شود شهرهای اطراف از حداقل امکانات برای توسعه فضای سبز محروم شوند. ضمن اینکه این موضوع نیز ذکر می‌شود که انتقال آب دریا سبب توسعه صنایع خواهد شد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ و بعد از تصویب قانون هوای پاک، ۲۴۰ درصد هوای اصفهان روزهای آلوده بیشتری داشته است و این نشان می‌دهد قانون هوای پاک حداقل برای اصفهان نتیجه بخش نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انتظار ما از نمایندگان این است با تعامل با وزرای جدید مانند نیرو، معاون محیط زیست و دیگر مسئولان مربوط برای حل مشکلات محیط زیستی اصفهان، جریان پایدار زاینده رود و بهبود هوا و… اقدام کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ