همتی فردی حرفه‌ای و مجرب است

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون  اقتصادی مجلس گفت: همتی خط فکری سیاسی دارد اما در کل یک فرد حرفه‌ای و مجرب است و وزارت اقتصاد جای آزمون و خطا نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدشمس الدین حسینی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: برنامه‌های عبدالناصر همتی در دو روز متوالی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت که امیدوارم نمایندگان مجلس به نظر کمیسیون تخصصی پیرامون وزیر پیشنهادی اقتصاد عنایت داشته باشند.

وی ادامه داد: مدرک تحصیلی همتی از مقطع کارشناسی تا دکتری با رتبه ممتاز از دانشگاه تهران کسب شده است و بنده اعتقاد دارم کسانی که در دانشگاه‌های اقتصاد ایران تحصیل می‌کنند، بیشتر با ساز و کار اقتصاد ایران آشنا هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همتی همواره مسئولیت داشته و در بخش‌های مختلفی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، رئیس کل بیمه مرکزی، مدیرعامل بانک و رئیس کل بانک مرکزی بوده و درست است که وی در مجموع خط فکری سیاسی دارد، اما فردی مجرب و حرفه‌ای است و نمی‌توان سوابق کاری وی را مورد توجه قرار نداد و بر اساس معیارهای غیردقیق عملکرد وی را بررسی کرد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی گفت: ما سوابق رزمندگی همتی را استعلام کردیم و وی ۱۹ ماه در جبهه بوده است. سوابق علمی و تجربی وزیر پیشنهادی اقتصاد بررسی شد و ما به این جمع بندی در کمیسیون اقتصادی مجلس رسیدیم که وی از تخصص و تجربه لازم برخوردار است.

حسینی بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات اساسی ما آن است که در بسیاری از مواقع، تجربه را نادیده گرفتیم. وزارتخانه جای آزمایش و خطا نیست. وزارتخانه جای کسب تجربه است، اما جای یادگیری صرف نیست. شرایط اقتصادی کشور حساس است و ما نمی‌توانیم افراد بی تجربه را در وزارتخانه‌های حساس بگذاریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نگاهی به شرایط اقتصادی کشور در چند دهه گذشته حاکی از آن است که متأسفانه طی سال ۷۶ تا ۹۲ کل رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بوده و در مقابل رشد نقدینگی به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: درباره وضعیت اقتصادی کشور بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ باید بگویم نتیجه کنار گذاشتن برجام روی اقتصاد ما آوار شد. بنده طرفدار برجام نیستم و نمی‌گویم این مسائل فقط به برجام ربط داشت اما خروج از برجام که ربطی به رئیس کل بانک مرکزی نداشت و زمانی که برجام کنار گذاشته شد و از سوی دیگر چون با کشورهای همسایه هم نمی‌توانستیم کار کنیم، درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافت و جهش ارزی رخ داد.

حسینی اظهار کرد: ما باید با امید با مردم صحبت کنیم و باید این نکته هم گفته شود که ما در همان مقطع موفق شدیم ذخایر ارزی کشور را حفظ کنیم. شرایط کشور سخت بود و بنده نمی‌گویم که همتی اصلاً ایرادی نداشته است بلکه می‌گویم باید تحلیل و ارزیابی‌های ما جامع باشد.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد یک وزارتخانه مهم است و نیازمند یک مدیر باتجربه است. بنده نمی‌گویم که در کشور قحط الرجال است اما برخی از افراد دیگری که برای تصدی وزارت اقتصاد مطرح بودند فاصله بسیار زیادی با این وزارتخانه داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاحاتی را در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه هفتم توسعه ایجاد کردیم که باید اجرایی شود. ما با همتی شرط کردیم که باید احکام توسعه را اجرایی کرده و برای اصلاح سیستم بانکی کشور اقدام کند.

حسینی گفت: برخی از مخالفان در مورد ترک فعل صحبت کردند و این در حالیست که هم برای همتی و هم صالح آبادی و معاونان آنان ترک فعل زدند، اما آیا این موضوع به تنهایی دلیلی بر این می‌شود که بگوییم یک فرد کارآمدی لازم را ندارد؟ آیا باید صالح آبادی را بابت این موضوع از سفارت بازگردانیم؟ نمی‌گویم همتی بهترین عملکرد را داشته و تعهد هم نمی‌دهم که وی می‌تواند همه مشکلات را حل کند اما می‌گویم وی تحصیلات تخصصی و مرتبط و تجارب لازم را دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ