چطور آکنه پریود را کنترل کنیم؟

اقتصاد ایران: آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست توسط چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست توسط چربی، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود می شوند. آکنه پریود نیز به همین دلیل ایجاد می شود، اما با نوسانات هورمونی که در روزهای منتهی به قاعدگی شما شروع می شود، ایجاد می شود.

در طول چرخه قاعدگی، سطح هورمون ها به طور مداوم تغییر می کند. با این حال، درست قبل از قاعدگی(یک یا دو هفته به طور دقیق) سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد که باعث می شود غدد چربی شما بیش از حد کار کنند و بیش از حد معمول روغن تولید کنند.

این روغن اضافی با سلول‌های مرده و باکتری‌های پوست ترکیب می‌شود و منافذ شما را می‌بندد و منجر به ایجاد این جوش‌ها می‌شود. در حالی که آکنه پریود ناراحت کننده است، معمولاً خود به خود یا با استراتژی های مدیریتی مناسب برطرف می شود.


یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن غذاهای سالم نه تنها می تواند از بیماری های مختلف از جمله مشکلات پوستی جلوگیری کند، بلکه به مدیریت آن نیز کمک می کند. خواه آکنه معمولی باشد یاآکنه ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و چربی های سالم می تواند باعث تسکین و کاهش جوش های شما شود. علاوه بر این، اجتناب از برخی مواد غذایی مانند شکر، غذاهای فرآوری شده و الکل بسیار مهم است.

فعالیت منظم داشته باشید

ورزش به خودی خود آکنه را درمان نمی کند؛ با این حال، می تواند به مدیریت آن کمک کند. تمرینات منظم به تنظیم سطح قند خون کمک می کند که مقادیر بیش از حد آن می تواند باعث تحریک شود؛ تولید هورمون ها نیز که باعث افزایش تولید روغن می شود که یکی از دلایل اصلی آکنه است.

ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، اکسیژن رسانی می کند و مواد مغذی برای سلول های پوست می رساند و باعث دفع مواد زائد می شود؛ بنابراین باعث بهبودی و کاهش التهاب می شود. علاوه بر این، فعالیت بدنی به کاهش استرس کمک می کند که می تواند آکنه را بدتر کند.

طبق انجمن پوست آکادمی آمریکا (AADA) رعایت بهداشت مراقبت از پوست در حین ورزش مهم است، زیرا می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود که باعث تجمع چربی، کثیفی و باکتری روی پوست شما می شود.

استرس را مدیریت کنید

در طول چرخه قاعدگی، هورمون های شما در حال نوسان هستند که می تواند غدد چربی شما را تحریک کند تا سبوم بیش از حد تولید کنند و منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش شود. آکنه تنها زمانی بدتر می شود که بدن شما تحت استرس باشد، زیرا کورتیزول ترشح می کند که تعادل ظریف بین هورمون هایی را که قبلاً برای پوست شما مشکل ایجاد می کردند، بهم می زند.

مدیریت استرس شما اغلب شامل ورزش منظم، انجام تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن و خواب کافی است.

درمان های هورمونی را در نظر بگیرید

آکنه پریود زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن و پروژسترون درست قبل از قاعدگی کاهش می یابد که باعث می شود که غدد چربی شما بیش از حد فعال شوند، منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شوند. درمان های هورمونی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون می توانند سطح هورمون ها را تنظیم کرده و تولید سبوم را کاهش دهند. این روش درمانی در درمان جوش‌های سرسیاه، سرسفید، جوش‌ها و ندول‌ها و کیست‌های آکنه مؤثر بوده‌اند.

در واقع، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی را برای درمان آکنه تایید کرده است.

علاوه بر این، داروهایی مانند اسپیرونولاکتون، که دارای خواص ضد آندروژنی است، می تواند برای هدف قرار دادن به طور خاص عدم تعادل هورمونی که به آکنه منجر می شود، تجویز شود. با این حال، مهم است که با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا در مورد بهترین گزینه درمان هورمونی برای شرایط و نیازهای خاص خود صحبت کنید.

یک روتین مناسب مراقبت از پوست داشته باشید

در حالی که آکنه پریود طبیعی است، پیروی از یک روال مراقبت از پوست مناسب می تواند به تسکین و جلوگیری از عوارض بیشتر کمک کند که شامل شستن صورت خود دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم و اجتناب از اسکراب بیش از حد است.

شما باید روی محصولات مراقبت از پوست غنی از اسید سالیسیلیک سرمایه گذاری کنید، زیرا به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می کند که به حذف منافذ مسدود شده و کاهش التهاب کمک می کند. علاوه بر این، موادی مانند بنزوئیل پراکسید دارای خواص ضد میکروبی هستند که با باکتری های مولد آکنه مبارزه می کنند. از موادی مانند الکل، معطرها و لایه بردارهای شدید اجتناب کنید و برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در نتیجه

آکنه پریود می تواند بسیار مشکل ساز باشد، به خصوص زمانی که دردناک می شود. در حالی که هورمون ها بزرگترین مقصر آن هستند، عوامل دیگری مانند استرس، کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و روتین نامناسب مراقبت از پوست می توانند وضعیت را بدتر کنند.

بنابراین، انجام اقدامات لازم در برابر چنین جوش هایی و مشورت با پزشک برای تعیین محرک های خاص شما بسیار مهم است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ