بازار رمزارز از نگاه کوینکس: چه عواملی روی قیمت تأثیر گذاشتند؟

اقتصاد ایران: صرافی رمزارز کوینکس گزارش و چشم‌انداز خود را از بازار رمزارزها در بازه‌ی زمانی تیر و مرداد ارائه داد.

تیم تحقیقات کوینکس گزارش خود را از بازار کریپتو در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۳) منتشر کرد که در آن به نوسانات، بهبود قابل توجه و تحولات کلیدی دیگر در این بازار پرداخته است.

نوسان و بهبود بازار

حجم تغییرات در بازار رمزارز
Coinex

بازار رمزارز شاهد نوسانات چشمگیری در ماه جولای (تیر و مرداد) بود. قیمت بیت کوین به دلیل فروش عمده‌ی صورت‌گرفته توسط دولت آلمان، تا ۵۳٬۵۰۰ دلار سقوط کرد و در پی آن، بازار، انعطاف‌پذیری بالایی را از خود به نمایش گذاشت. قیمت به‌سرعت دوباره احیا شد و پس از حادثه‌ی سوءقصد به جان دونالد ترامپ، به مرز ۷۰٬۰۰۰ دلار هم رسید. تا اواخر مرداد، قیمت بیت کوین بین ۶۴٬۰۰۰ و ۶۶٬۰۰۰ دلار در نوسان بود.

جریان‌های ورودی شدید ETF

حجم ورودی صندوق‌های ETF در ماه جولای
Coinex

صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت کوین، عملکرد درخشانی داشتند و جریان ورودی خالص آن‌ها به ۳٫۱ میلیارد دلار رسید که رشد چشمگیری نسبت‌ به ۶۶۶ میلیون دلار ماه گذشته به‌حساب می‌آید. این داده‌ها، افزایش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی به بیت‌کوین و تسریع همسویی بازارهای مالی سنتی و بازارهای رمزارز را نشان می‌دهد.

تأثیر فروش عمده توسط دولت آلمان

فروش تقریباً ۵۰٬۰۰۰ بیت‌کوین توسط دولت آلمان فشار عرضه‌ی زیادی به بازار وارد کرد؛ چیزی معادل سه میلیارد دلار جریان خروجی؛ البته، بازار توانایی جذب بسیار بالایی از خود نشان داد و نه‌تنها به سقوط بازار منجر نشد، بلکه باعث برقراری یک سطح مقاومتی مستحکم برای بیت‌کوین در کوتاه‌مدت شد. جریان ورودی خالص یک میلیاردی به ETF-ها به مهار این فشار کمک کرد.

چالش توزیع Mt. Gox

همزمان با رسیدگی به پرونده‌ی ورشکستگی Mt. Gox، بازار با موج دیگری از فشار عرضه‌ی احتمالی رو‌به‌رو شد. در حال حاضر، ۵۹٬۰۰۰ بیت‌کوین (از مجموع ۱۴۲٬۰۰۰) توسط صرافی‌های Kraken و Bitstamp میان بستانکاران توزیع شده است. اگرچه این مسئله می‌تواند موجب بروز نگرانی‌هایی شود، متخصصین صنعت با توجه به موفقیت بازار در جذب فروش عمده‌ی دولت آلمان، باور دارند این فشار عرضه‌ی جدید به‌طور مؤثر مدیریت خواهد شد. افزون‌براین، فرایند توزیع، چندین ماه طول خواهد کشید و احتمال اینکه شوک‌های ناگهانی به بازار کمتر شوند، وجود دارد.

پیامدهای سیاسی

کنفرانس بیت‌کوین که در شهر نشویل برگزار شد تبدیل به نقطه‌ی مهم دیگری برای پادشاه رمزرزاها شد؛ چرا که سخنرانی دونالد ترامپ و رابرت اف کندی جونیور، توجه زیادی را به خود جلب کرد. ترامپ پیشنهاد تأسیس صندوق ذخیره‌ی ملی بیت‌کوین را داد و کندی پیشنهاد کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا، روزانه ۵۵۰ بیت‌کوین را تا زمانی که ذخیره‌ی ایالات متحده به چهار میلیون بیت‌کوین برسد، خریداری کند. این پیشنهادها، نشان‌دهنده‌ی به رسمیت شناختن رمزارزها در فضای سیاسی هستند.

راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم

حجم معاملات در صندوق‌های اتریوم
Coinex

پس از تأیید ETF-های بیت‌کوین در ماه ژانویه‌‌ی سال جاری میلادی (دی و بهمن ۱۴۰۲)، ۹ صندوق قابل معامله‌ی اتریوم نیز معاملات خود را از اول مرداد آغاز کردند و دستاورد مهم دیگری را برای صنعت رمزارز رقم زدند. اولین هفته‌ی معاملات شاهد جریان خروجی خالص ۵۴۲ میلیون دلار بود و صندوق ETHE مؤسسه‌ی Grayscale به تنهایی جریان خروجی ۱٫۹۷ میلیارد دلار را تجربه کرد. این عملکرد، باعث کاهش قیمت اتر از حدود ۳٬۵۰۰ دلار به حدود ۳٬۰۰۰ دلار در انتهای ماه جولای (مرداد) شد. تحلیلگران انتظار دارند با ادامه‌ی نرخ کنونی جریان خروجی، فشار جریان خروجی از صندوق ETHE مؤسسه‌ی Grayscale ظرف یک تا دو ماه، التیام یابد.

قیام سولانا

سولانا در بازار رمزارز بازیگر تأثیرگذاری بوده و اکوسیستم آن در درجه‌ی اول توسط بخش میم توکن هدایت شده است.

سولانا به لحاظ کاربران فعال روزانه و تراکنش‌های روزانه، از اتریوم سبقت گرفته است و حتی برای اولین‌بار در ماه جولای (تیر و مرداد)، در حجم معاملات DEX، اتریوم را پشت سر گذاشت. بخشی از این حجم شاید به «واش تریدینگ» مرتبط باشد و نشان‌دهنده‌ی رقابت شدید بین زنجیره‌های عمومی مختلف است.

افزایش جریان ورودی استیبل‌کوین، بهبود نقدینگی بازار

آمار جریان ورودی استیبل‌کوین در ماه جولای
Coinex

جریان ورودی استیبل‌کوین‌ها بهبود یافت و با صدور خالص ۲۹۰ میلیون دلاری، به سطحی که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) بود، نزدیک شد. این رشد نشان‌دهنده‌ی بهبود نقدینگی بازار و احتمالاً سیگنالی برای آغاز موج بعدی رشد بازار است. تحلیلگران، پیش‌بینی می‌کنند که در ماه آگوست و سپتامبر امسال (اواسط مرداد تا اواسط مهر) جریان ورودی بیشتری را در مقایسه‌ ‌با ماه آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۴۰۰)، در پیش داشته باشیم. این مسئله احتمالاً می‌تواند نقدینگی بیشتر و روند صعودی را برای بازار به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط
  • مدیرعامل کوینکس از تأثیر ETF‌ اتریوم بر پذیرش گسترده رمزارزها و رشد صنعت کریپتو می‌گوید
  • کوینکس با گواهی ذخایر امنیت و شفافیت، سطح محافظت از دارایی‌های کاربران را ارتقاء داد

با وجود چالش‌ها و نوسانات تجربه‌شده در ماه جولای، بازار رمزارز، به‌خصوص بیت‌کوین، بلوغ و انعطاف‌پذیری بالایی را از خود به نمایش گذاشته است. جریان‌های ورودی ETF، بهبود نقدینگی و رشد علاقه‌‌ی سازمان‌ها، آینده‌ی مثبتی را برای بیت‌کوین ترسیم می‌کنند؛ البته سرمایه‌گذاران باید همچنان به عوامل جاری‌ای مثل توزیع Mt. Gox و روندهای کلان‌تر اقتصادی، توجه داشته باشند.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌‌ای وجود دارد و فرد باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ