مستندی دیدنی از اتحاد شیعه و سنی در جوار اقلیم کردستان

اقتصاد ایران: مستند «طریق الاخوه» به کارگردانی علی غیور نگاهی متفاوت به مهمان‌نوازی مردم عراق در منطقه‌ای دارد که رنگین کمانی از پیروان ادیان و مذاهب است اما همه‌شان حول محور یک اسم قرار گرفته‌اند: «حسین بن علی علیه‌السلام».

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی صحبت از سفر به کربلا در اربعین حسینی می‌شود، بسیاری از اذهان به سمت مهمان‌نوازی مردم عراق از زوار سیدالشهدا در آیین تاریخی پیاده‌روی اربعین می‌رود.

زائرانی که با پای پیاده قصد سفر به سرزمین نینوا را می‌کنند، در مسیر نجف به کربلا با صحنه‌های عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شوند؛ افرادی که از هیچ تلاشی برای کمک به زائران امام حسین دریغ نمی‌کنند؛ از نذر آب گرفته تا ماساژ پای زوار برای از بین رفتن درد و آلام راه. اینها گوشه‌ای از مهمان‌نوازی مردم عراق است.

مستند «طریق الاخوه» به کارگردانی علی غیور نگاهی متفاوت به مهمان‌نوازی مردم عراق و پذیرایی آنان از ایرانی‌ها دارد. این مستند در سفری به مرز تمرچین، روایتگر صحنه‌های قابل توجهی شده است. تصاویری که شاید تکراری باشند و نمونه آن را در سال‌های گذشته، مکرر در رسانه‌ها دیده باشیم اما زیرمتن آنها حرف‌های ناگفته زیادی دارد.

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد و از دو سال گذشته برای اولین‌بار امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است. اما نکته قابل تأمل در این منطقه همجواری آن با اقلیم کردستان است، منطقه‌ای که رنگین کمانی از پیروان ادیان و مذاهب است اما در آستانه اربعین حسینی، همه‌شان حول محور یک اسم قرار گرفته‌اند: «حسین بن علی علیه‌السلام»

مستند , اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین , اربعین , امام حسین (ع) ,

مستند طریق الاخوه تلاش کرده در گفت‌وگو با زائرانی که از این مسیر به سمت کربلای معلی طی طریق می‌کنند، مهربانی و مهمان‌نوازی مردم عراق و اقیلم کردستان را به تصویر کشیده و بسیاری از بازنمایی‌های غلط در گذشته از این منطقه را از بین ببرد. خط اصلی این مستند، مهربانی مردم شمال عراق با شیعیان ایرانی است که به قصد سفر زیارتی اربعین به سمت کربلای معلی می‌روند.

این مستند شب گذشته 27 مردادماه از شبکه مستند سیما پخش شد و بازپخش آن امروز یکشنبه 28 مرداد ساعت 15:30 است.

در زیر تیزر این مستند را می‌بینید:

 

.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ