هشدار دوباره آژانس درباره ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا

اقتصاد ایران: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره شرایط ایمنی هسته‌ای نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داد و آن را «رو به وخامت» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای با اشاره به حمله پهپادی اخیر در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا، شرایط ایمنی این نیروگاه را وخیم توصیف کرد.

در بیانیه آژانس که پس از حمله پهپادی به جاده حوالی نیروگاه زاپروژیا منتشر شده، آمده است: کارشناسان آژانس مستقر در نیروگاه زاپروژیا، بلافاصله از محل تحت‌الشعاع (حمله) در مجاورت حوضچه آبگیر خنک‌کننده در حدود ۱۰۰ متری خطوط انتقال برق «دنسپروفسکا» بازدید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: هرچند (این حمله) تلفات یا آسیبی به هیچکدام از تجهیزات نیروگاه وارد نکرده اما جاده مابین دو دروازه نیروگاه خسارت دیده است. بار دیگر شاهد تشدید شرایط ایمنی هسته‌ای و مخاطرات امنیتی متوجه نیروگاه اتمی زاپروژیا هستیم.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در بخش دیگری از این بیانیه، از طرفین خواستار حداکثر خویشتن‌داری شد.

آژانس تاکید کرده است که کارشناسان این نهاد درباره تحرکات نظامی «شدید» طی هفته گذشته در این ناحیه گزارش‌هایی مخابره کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به تحرکاتی «بسیار نزدیک به نیروگاه» اشاره کرد و نشانه‌ای از تعدیل در این فعالیت و تحرکات نظامی دیده نمی‌شود.

همچنین به گفته آژانس، تیم مستقر در نیروگاه به طور دائم صدای انفجار و آتش مداوم تسلیحات سنگین و توپخانه در فواصل مختلف نیروگاه ثبت و ضبط کرده است.

به‌دنبال وقوع آتش در برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که هفته گذشته رخ داد، اوکراین و روسیه انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه رفتند و این در حالی است که مسکو اندکی پس از آغاز حمله به کی‌یف، منطقه زاپروژیا که این نیروگاه نیز در آن واقع شده است را به تصرف درآورد.

وزارت دفاع روسیه دیروز با اشاره به آنچه طرح کی‌یف برای حمله به نیروگاه اتمی منطقه کورسک و به‌بار آوردن فاجعه و آلودگی رادیواکتیوی خوانده شده است، تاکید کرد که چنین اقدام عامدانه‌ای به واکنش تلافی‌جویانه سخت مسکو خواهد انجامید.

گزارش‌هایی که دیروز به دست وزارت دفاع روسیه رسیده، حاکی از آن است که نیروهای اوکراین در تدارک اقدام تحریک‌آمیز هسته‌ای و استفاده از «بمب کثیف» در منطقه کورسک روسیه هستند.

منطقه مرزی کورسک روسیه از ششم آگوست زیر آتش حملات اوکراین قرار گرفته است. تاسیسات و ساختمان نیروگاه هسته‌ای کورسک که اغلب خواهر دوقلوی نیروگاه چرنوبیل خوانده می‌شود، با معماری تقریباً مشابه، در مجموع توان تولید ۴ هزار مگاوات برق را دارد. چهارمین رآکتور این نیروگاه دسامبر ۱۹۸۵ یعنی چند ماه پیش از فاجعه چرنوبیل، فعال شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ