غار «چهل دخترون» جهرم ثبت ملی شد

اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: غار «چهل دخترون» شهرستان جهرم با دارا بودن۵۰ نقاشی صخره‌ای با موضوع حیوانی، انسانی، انتزاعی و گیاهی ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه غار «چهل دخترون» شهرستان جهرم با دارا بودن ۵۰ نقاشی صخره‌ای با موضوع حیوانی، انسانی، انتزاعی و گیاهی با شماره ثبتی ۳۴۱۵۴ در فهرست آثار ملی جای گرفت، گفت: طبق شواهد موجود در این غار استقرار از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخی (ساسانی) دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین یافته موجود در غار «چهل دخترون» نقوش ایجادشده با استفاده از گل اخرا در بدنه جنوبی غار است که تعداد این نقوش بالغ‌بر ۵۰ عدد و شامل نقوش انتزاعی، حیوانی، انسانی و گیاهی است.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه درصد بیشتر این نقوش اشکال هندسی انتزاعی هستند که بارها در این غار تکرار شده‌اند گفت: بسیاری از نقوش فرسایش یافته و از این بین ۸ عدد نقش دارای یک طرح مشترک شامل دو بازوی کشیده از دو جهت، یک نیم‌دایره (به‌ندرت چهارگوش) در مرکز هستند و در اطراف این نقوش نیز گاهاً در داخل قسمت مدور زیرین و یا درست در پایین نقش تعداد زیادی نقطه و بعضاً یک یا چند حیوان در حالت گله‌ای ترسیم شده‌اند.

او افزود: این نقوش که در کمتر منطقه‌ای حداقل در مقیاس فارس دیده شده‌اند بسیار شاخص است و در دو مورد از این نقوش طرح خورشیدی مانندی در فاصله کمی از زیر آن‌ها ترسیم شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: از حیوانات ترسیمی در این نقوش احتمالاً گوزن می‌باشد هر چند فرسایش نقوش می‌تواند دید ما را به این‌سو گمراه کند همچنین نمونه دیگر نقوش حیوانی چهارپایانی بدون شاخ هستند که در بعضی موارد به‌صورت تکی و در موارد دیگر به‌صورت گروهی ترسیم شده‌اند. از حالت گله‌ای آن‌ها گمان می‌رود شکارهایی باشند که ترسیم و طلسم می‌شده‌اند.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه نکته جالب‌توجه ترسیم این حیوانات گله‌ای به‌صورت انتزاعی و نوعی دیگر حیوانی با سر مدور است افزود: این حیوانات با سری کاملاً مدور و با دهانه باز و نقاطی منظم و محدودکننده در اطراف شاید تصوری از سگ را در ذهن ما ایجاد کند. این نقوش نیز به‌ندرت در منطقه دیده شده‌اند.

او ادامه داد: آخرین نمونه‌های حیوانی ترسیم‌شده در این غار تصویر انسانی را سوار بر حیوانی نشان می‌دهد که می‌تواند اسب باشد. از نمونه تصاویر سگ و اسب و گله‌های ترسیمی تصاویر، می‌تواند به این نکته پی برد که تصاویر مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و به زمان رام کردن حیوانات بازمی‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: نقوش انسانی در این غار شاید کمتر از سایر نقوش و در حدود ۴ شکل مشاهده شد و نقش خورشید و یا آتش در دو جا و یک‌بار جسمی شبه ستاره ترسیم‌شده است.

ثابت اقلیدی به دیگر ویژگی‌های این غار اشاره کرد و افزود: علاوه بر نقوش بسیار زیبای موجود در بدنه غار، تعدادی حوضچه سنگی در انتهای غار وجود دارد که محل جمع‌آوری آب چشمه درون غار است به‌طوری‌که سه حوضچه کوچک نامنظم در این محل حفرشده که بر ارزش این غار زیبا می‌افزاید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ