قانونی به نام مناسب‌سازی که در برخی از سازمان‌ها خاک‌ می‌خورد

اقتصاد ایران: بیرجند-مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت:در قانون حمایت از معلولان ۳۴ ماده آمده که یکی از آنها مناسب سازی است و متاسفانه معلولین گاهاً از این قوانین بی‌اطلاع هستند و به حق و حقوق خود نمی رسند.

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها: قوانین مختلفی در قانون اساسی کشور برای رفاه حال معلولان آمده و این قوانین وظیفه‌ای بر دوش تمام نهادها و سازمان‌ها گذاشته که البته برخی از آنها یا آشنایی با این قوانین ندارند و یا آن را در دایره اجرا قرار نمی‌دهند.

بدون شک معلولان برای حضور در جامعه و حتی انجام کارهای شخصی خود در منازلشان نیازمند امکاناتی هستند که انسان‌های عادی نیاز به آن ندارند و باید این امکانات برای رفاه حال بیشتر معلولان در جامعه فراهم شود.

آشنایی معلولان با قوانینی که برای حمایت از آنها نوشته شده امری مهم بوده که متأسفانه گاهی ناآگاهی از آنها مانعی بزرگ برایشان محسوب شده و آنها را از بسیاری از حق و حقوقشان سلب می‌دارد.

حسن شرفی، مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در بحث قانون حمایت از معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این قانون ۳۴ ماده وجود دارد که یک سری از ماده‌ها به صراحت به وظایف دستگاه‌ها و اقداماتی که برای معلولان باید انجام شود اشاره شده است.

وی تصریح کرد: شاید بحث مناسب سازی یکی از جذاب‌تر قوانین حمایت از معلولان باشد و بیشتر روی آن اظهارنظر شده اما بسیاری از مواردی دیگر از جمله معافیت‌های مالیاتی، برقراری حق پرستاری، صدور یک سری معافیت‌هایی که برای معلولان در بخش‌های مختلف مثلاً برای ساخت مسکن، صدور پروانه، در آماده‌سازی، رایگان بودن انشعابات و غیره در این قانون دیده است.

زمینه برای حضور معلولان فراهم شود

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در بحث مناسب سازی گفت: مناسب‌سازی یکی از مواردی بوده که ضرورت آن بیشتر وجود دارد چون تا زمینه برای حضور معلولان در سطح جامعه فراهم نشود نمی‌توانیم در راستای توانمندسازی و اشتغال معلولان گام برداریم.

شرفی با اشاره به اینکه معلول وقتی تمایل به کاری دارد و نتواند با ویلچر خود در سطح خیابان جا به جا شود دچار مشکلاتی است بنابراین بحث مناسب سازی را به طرق مختلف دنبال می‌کنیم، افزود: یک بخش مناسب سازی خودروی و بخش مناسب سازی منازل معلولان مدنظر بهزیستی است.

وی از معلولانی که در زمینه بحث مناسب سازی خودروی خود می‌خواهند اقدام کنند خواست تا از کمک‌های بلاعوضی که در این خصوص در قانون دیده شده که سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان بوده و در حال حاضر تا سقف ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: خودروی مناسب سازی شده در واقع خودرویی بوده که متناسب با شرایط معلول تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

بی توجهی برخی افراد نسبت به خودروی معلولان

شرفی اضافه کرد: گلایه‌مندی که معمولاً معلولین در این زمینه دارند این است که وقتی معلولین ماشینشان مناسب سازی می‌گردد برچسبی روی ماشین زده می‌شود ولی متأسفانه برخی از افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه پمپ بنزین‌ها در استان مناسب برای شرایط معلولان نیست، بیان داشت: برای پارک خودرو معلولان مکان‌هایی تعبیه شده اما در این قضیه متأسفانه علی رغم اینکه افراد می‌دانند جایگاه پارک معلولان است باز هم در این مکان‌ها پارک می‌نمایند و معلولان نمی‌توانند از این مکان‌ها برای پارک خودروی خود استفاده کنند در حالی که معمولاً مکان‌هایی در این زمینه پیشنهاد داده شده که نیاز معلولان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در مورد مناسب سازی منازل معلولان که یکی از وظایف بهزیستی بوده گفت: هدف از مناسب سازی داخل منزل معلولان این بوده که معلولان به تنهایی بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

شرفی اضافه کرد: در گذشته برای این موضوع کمک بلاعوض بهزیستی ۲۰ میلیون تومان بوده که در حال حاضر به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: معلولان برای دریافت این کمک بلاعوض باید به مددکاران خود مراجعه و درخواست مناسب سازی منزل خود را ارائه نمایند که این درخواست در کمیته توان بخشی مطرح و مدنظر قرار داده شده و مناسب سازی انجام می‌شود.

ادارات مناسب سازی را جدی بگیرند

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در قانون حمایت از معلولان در ماده‌های مختلف به بحث مناسب سازی توسط دستگاه‌های دولتی اشاره شده است، گفت: دستگاه‌های دولتی موظف هستند که بحث مناسب‌سازی ادارات را جدی بگیرند و اجرا کنند.

شرفی ادامه داد: در قانون حمایت از معلولان آمده است که دستگاه‌های دولتی باید تا آذرماه سال ۱۴۰۱ باید مناسب سازی ادارات خود را ا با هزینه خود دستگاه‌ها از محل اعتبار تملک بایستی انجام دهند.

وی در مورد مناسب‌سازی مدارس افزود: سازمان برنامه و بودجه در مورد اصلاح نواقص موجود در مدارس در حوزه مناسب‌سازی مصوبه‌ای داشته تا این نواقص رفع شود و این در حالی است که مناسب‌سازی مدارس استثنایی امری ضروری است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای مناسب‌سازی اماکن مختلف دوره‌های آموزشی ویژه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شده است، یادآور شد: این دوره‌ها با هدف تغییر نگاه و جلب توجه مهندسان ناظر نسبت موضوع مناسب‌سازی برگزار شده است.

شرفی با بیان اینکه برای موضوع مناسب‌سازی ۵۷ دستگاه در نظر گرفته شده که هر ساله این دستگاه‌ها توسط بهزیستی ارزیابی می‌شوند، گفت: ملاک‌های ارزیابی چندین مورد است.

وی ادامه داد: گاهاً برخی از دستگاه‌ها اعلام می‌کنند به دلیل اینکه ملک استیجاری بوده از این مصوبه قانونی خارج شوند این در حالی بوده که در هیچ کجای قانون نیامده که املاک استیجاری دولتی نباید مناسب سازی شوند.

در زمینه مناسب سازی تا نقطه مطلوب فاصله داریم

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات خوبی در استان در حوزه مناسب‌سازی انجام شده و سال گذشته با ۶۸ درصد مناسب سازی که در استان اتفاق افتاده توانستیم رتبه دوم کشوری را به دست آوریم هر چند تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

شرفی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۲ درصد مناسب‌سازی انجام شده در استان به ۷۱ درصد رسیده و با توجه به اینکه یک سری از ساختمان‌ها به نحوی استیجاری می‌باشد و مناسب‌سازی آنها زمان بر بوده در مجموع جایگاه مناسب سازی دستگاه‌های اجرایی استان رضایت بخش بوده چون به این سمت حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در بحث مناسب‌سازی توسط بهزیستی انجام و گزارش آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می‌شود و در جشنواره شهید رجایی نیز یکی از نمراتی که لحاظ می‌شود بحث مناسب‌سازی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی همانند فنی و حرفه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بیمه سلامت و بهزیستی در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

شرفی یادآور شد: میزان مناسب سازی در بهزیستی استان ۹۸ درصد تخمین زده شده و دو درصد باقی مانده به دلیل این بوده که یک سری از اماکن مراکز غیردولتی بوده و در سطح شهر هر سال جا به جا می‌شود و برای مناسب‌سازی آنها زمان برده می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌ها در این زمینه رتبه بندی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: معلولان در راستای برآوردن برخی از نیازهای خود مجبور هستند به مکان‌های مختلفی مراجعه کنند که ویژه می‌باشند از جمله مجتمع‌های بین راهی که مختص معلولان نبوده و حتی سالمندان به آنجا مراجعه می‌نمایند و نیاز به مناسب سازی دارند که اینها در دستور کار قرار گرفته و راهداری در این زمینه پای کار آمده و اسامی مشخص و مرحله به مرحله از اقداماتی که صورت می‌گیرد در کمیته گزارش داده می‌شود.

شرفی اضافه کرد: در بحث مناسب سازی مجتمع‌های بین راهی اگر چه خصوصی هستند ولی اینها از دستگاه دولتی مجوز می‌گیرند که در این زمینه ورود پیدا شده تا برای عموم مردم مناسب سازی شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مناسب‌سازی برای مکان‌های مختلف به صورت کشوری دیده می‌شود و دستوالعمل‌های لازم برای آن ابلاغ می‌گردد، تصریح کرد: شاید در برخی از موارد عنوان شود که در بناهای تاریخی نمی‌توان مناسب‌سازی را انجام داد چون به آن میراث فرهنگی آسیب وارد می‌شود اگر این امکان وجود نداشت این امر به صورت کشوری لحاظ نمی‌گردید تا بهزیستی ملزم به ارزیابی شود.

از حق و حقوق معلولان کوتاه نمی آییم

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در بحث ارزیابی به هیچ عنوان از حق و حقوق معلولان کوتاه نمی آییم.

شرفی با بیان اینکه در زمینه مناسب سازی با توجه به دغدغه‌ای که وجود دارد، فراتر از دستگاه‌ها عمل شده و به دنبال این هستیم که حداقل چند داروخانه در شهر مناسب‌سازی شوند، اضافه کرد: اگر چه داروخانه‌ها بخش خصوصی بوده و در قانون حمایت از معلولان نیامده ولی بالاخره مورد نیاز معلولان است‌.

وی ادامه داد: قرار است با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و پیگیری‌هایی که صورت گرفته چند داروخانه در سطح شهر بیرجند مناسب‌سازی شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مورد مناسب سازی اماکن عمومی و فضاهای شهری و پارک‌ها خوشبختانه تا حد زیادی این نگاه در شهر بیرجند ایجاد شده هر چند این اقدامات مقداری زمانبر بوده اما در این زمینه مدام مطالبه‌گری از شهرداری بیرجند صورت گرفته است.

مناسب سازی ۳۰ دستگاه اتوبوس بین شهری

شرفی با اشاره به اینکه از ۶۰ دستگاه اتوبوس بین شهری فعال در استان ۳۰ مورد مناسب سازی شده است، بیان کرد: از همه مهم‌تر در قانون آمده ناوگان درون شهری و هوایی و ریلی باید با ۵۰ درصد تخفیف برای معلولان خدمات ارائه دهند.

وی تصریح کرد: معافیت سربازی، معافیت‌های مالیاتی در کسب و کار و حقوق و دیگر قوانین در راستای حمایت از معلولان تدوین شده که باید معلولان بیشتر به این قوانین آشنا باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در پایان از مردم خواست تا بحث پیشگیری از معلولیت‌ها را جدی و مشاوره‌ها و آزمایشات ژنیتیک را انجام دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ