صفر تا صد تغذیه زائران پیاده/ توصیه به بیماران دیابتی

اقتصاد ایران: رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر رعایت نکات تغذیه‌ای در پیاده‌روی اربعین، گفت: زائران باید متناسب با شرایط جسمی خود، از غذاهای سالم و بهداشتی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی افزود: افراد متناسب با وضعیت و شرایط جسمی خود و رعایت اعتدال باید از غذاهای سالم و بهداشتی مصرف کنند و از درهم خوری و مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه بر ضرورت خودداری از مصرف غذاهای سرو شده در ظروف روباز که در معرض هوا و گرد و غبار قرار دارند، گفت: زائران از نگهداری غذای پخته شده بیش از دو ساعت در دمای محیط، گرم کردن آن بیش از یکبار، ذخیره آن برای وعده‌های بعدی و خوردن غذای مانده اکیداً پرهیز کنند.

وی ضمن تاکید بر اجتناب از غذا خوردن در ظروف مشترک، افزود: زائران این سفر معنوی حتماً بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان یکبار مصرف و شخصی همراه خود داشته باشند.

استفاده از آب بهداشتی و بسته بندی

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از بطری‌های آب بسته‌بندی بهداشتی و نوشیدنی‌های کم شیرین و کم نمک را در حین پیاده‌روی به زائران توصیه کرد و گفت: یکباره و در حجم زیاد آب و مایعات را مصرف نکنید بلکه جرعه‌جرعه و به تدریج در طول روز بنوشید.

به گفته وی، زائران برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی باید از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری کنند.

فزونی، افزودن برش‌های لیموترش، خیار، تخم شربتی، خاکشیر، نعناع، عرق بیدمشک و گلاب را راهکار مناسبی برای طعم دار کردن آب عنوان کرد.

پرهیز از مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت نوشیدن مایعات شیرین و حاوی کافئین مانند قهوه، نوشابه و چای پررنگ را موجب کم آبی بدن عنوان کرد.

به گفته وی، مصرف نوشابه گازدار و خوراکی‌های شیرین، مواد غذایی سنگین و دیرهضم (مانند غذاهای چرب و خشک، غذاهای سرخ‌شده و شور، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای نیمه‌آماده) به علت افزودن انواع ادویه، نمک و شکر زیاد از دلایل تشدید تشنگی و موجب از دست رفتن آب بدن هستند.

مصرف چهار واحد میوه روزانه

فزونی با اشاره به ضرورت مصرف میوه در این سفر گفت: مصرف میوه‌ها ضمن تأمین آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن، مانع کم آبی می‌شود اما با توجه به قند بالای میوه‌ها مصرف بیش از چهار واحد در روز توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌ها باید با آب سالم شسته و ترجیحاً قابل پوست کندن باشند.

استفاده از لیموترش در طی این سفر همراه با غذا از دیگر توصیه‌های رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه بود.

به گفته وی، زائران می‌توانند میوه‌های خشک و انواع مغزهای کم نمک را به عنوان میان وعده‌های مغذی استفاده کنند و کشمش، خرما، توت خشک، انجیر، آلو خشک، گردو و بادام نیز همراه داشته و در طول سفر به میزان متعادل مصرف کنند.

کارشناس تغذیه معانت بهداشت به افراد هشدار داد از خوردن سالاد و سبزیجات خام که در خصوص نحوه شست‌وشو و ضدعفونی شدن آنها اطمینان ندارند خودداری کرده و ترجیحاً انواع سبزی و صیفی‌های پخته شده همراه با غذا استفاده کنند.

ماست و لبنیات بهداشتی و پاستوریزه مصرف کنید

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از ماست (کم‌چرب و پاستوریزه) به همراه کمی نعناع، پونه، گل سرخ را به زائران توصیه کرد و گفت: ماست منبع خوبی از آب، املاح، ویتامین و پروتئین است و سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر پرهیز از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی به صورت فله، به زائران توصیه کرد از محصولات غذایی دارای بسته بندی بهداشتی استفاده کنند.

فزونی تاکید کرد: افراد در صورت ابتلاء به بیماری خاص یا زمینه‌ای حتماً قبل از سفر با پزشک خود در خصوص تنظیم برنامه غذایی و دارویی مشورت کنند.

وی با اشاره به اهمیت بسیار زیاد زمان بندی مناسب مصرف غذا در بیماران دیابتی برای کنترل و جلوگیری از افت قند خون، گفت: فاصله زیاد بین وعده‌های غذایی باعث اُفت قند خون می‌شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی باید با توجه به این موضوع و شرایط خود و دستور پزشک در حین پیاده روی در ساعات معین غذا یا میان وعده مصرف کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ