دبیرکل عصائب عراق:با قدرت به درگیریهای منطقه‌ای ورود می‌کنیم

اقتصاد ایران: دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق شب گذشته در گفتگویی ویژه تاکید کرد آمریکایی ها هیچ گاه با مذاکره و دیپلماسی از کشوری خارج نشده اند، در نتیجه تا زمانیکه مقاومت نظامی در کار نباشد، آمریکایی ها هرگز از خاک عراق خارج نخواهند شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شب گذشته، «قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق در گفتگوی تلویزیونی که توسط غزوان جاسم، مالک «گروه رسانه‌ای الرابعه» انجام می‌شد، به بررسی مهم‌ترین تحولات سیاسی داخلی عراق و آخرین ارزیابی‌ها از رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

 

تشکیل دولت محلی کرکوک

یکی از موضوعات مهم این گفتگوی تلویزیونی در تحولات داخلی عراق، تمرکز بر پرونده تشکیل دولت محلی در استان کرکوک عراق بود. در تازه‌ترین تحول در پرونده مزبور، دولت محلی کرکوک با کنار گذاشتن «حزب دموکرات» به رهبری «مسعود بارزانی» و «حزب سیاده» به رهبری «خمیس خنجر»، فعالیت خود را آغاز کرد. بنا بر توافقی که میان «حزب اتحادیه میهنی» به رهبری «بافل طالبانی»، تعدادی از عرب‌های اهل سنت و یک عضو مسیحی از «جنبش بابلیون» تحت رهبری «ریان الکدانی» انجام گرفت، اعضای شورای استان کرکوک، استاندار را از حزب اتحادیه میهنی و رئیس شورای استانی را از عضو سابق حزب سیاده انتخاب کردند.

 

 

«حزب سیاده» به همراه «جبهه ترکمان» و «حزب دموکرات کردستان عراق» سه جریانی بودند که مشارکت در جلسه انتخاب استاندار در هتل الرشید بغداد را تحریم کرده بودند. علاوه بر این حزب سیاده، عضویت «محمد ابراهیم حافظ»  نماینده این حزب را به دلیل تخطی از اصول مورد وفاق حزب و مشارکت وی در در روند تشکیل دولت محلی کرکوک، به حالت تعلیق درآورد.

«قیس الخزعلی» در بخشی از گفتگوی شب گذشته خود با اشاره به فرآیند پیچیده و طاقت‌ فرسای تشکیل دولت محلی کرکوک گفت: من خود را ضامن تعهدات رد و بدل شده میان جریان های اهل سنت، اتحادیه میهنی و بابلیون  می‌دانم. بر همین اساس طرفین توافق کردند که مناصب استانی شامل استاندار و رئیس شورا را به طور ادواری اداره کنند.

لازم به ذکر است به دلیل نزدیکی انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق، اتحادیه میهنی در نظر داشت تا «ریبوار طه» در نیمه نخست دوره 3 ساله برای مدت 18 ماه مسئولیت استانداری کرکوک را عهده دار شود و در 18 ماه دوم، یکی از نمایندگان عرب‌ اهل سنت، اداره استانداری کرکوک را بر عهده بگیرد تا بدین شکل هم اتحادیه میهنی و هم اهل سنت به خواست خود برای تکیه بر کرسی استانداری کرکوک دست پیدا کنند.

رئیس پارلمان عراق , کشور عراق , نخست وزیر عراق , اقلیم کردستان عراق , مقاومت عراق ,

موانع پیش روی تعیین رئیس جدید پارلمان عراق

در بخش دوم گفتگوی قیس الخزعلی، شرایط انتخاب رئیس پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» در این گفتگوی تلویزیونی، به وضوح موضع خود را همسو با ابتکار حزب تقدم ابراز داشت تا گمانه زنی‌های رسانه‌ای حول موضوع رایزنی‌های مجدد محمد الحلبوسی، رهبر حزب تقدم و رئیس سابق پارلمان عراق با سران احزاب و جریان های شیعی همچون قیس الخزعلی و نوری المالکی  در این پرونده تقویت شود.

گفته می شود حزب تقدم در گفتگو با  احزاب سنی پارلمان عراقشرطی را پیش روی گفتگوهای طرفین قرار داده است که براساس آن آمادگی دارد تا کرسی ریاست پارلمان عراق را در ازای کسب  دو کرسی وزارت واگذار کند.

 

 

با این حال، دبیر کل «عصائب اهل‌الحق» در خلال این مصاحبه اذعان داشت که چارچوب هماهنگی  به طرف‌های اهل سنت اعلام کرده است که حتی در صورت توافق این جریانات بر سر تعیین نامزد کرسی ریاست پارلمان عراق،  لازم است تا نظر 5 عضو از چارچوب هماهنگی و دو حزب اصلی کرد نیز تامین شود.

 

مواضع دبیرکل عصائب در مورد آخرین تحولات منطقه

قیس الخزعلی در بخش دیگری از این مصاحبه با تاکید بر ضرورت ادامه حضور مقاومت در عراق افزود: «آمریکایی‌ها هیچ‌گاه با مذاکره و دیپلماسی (از کشوری) خارج نشده‌اند، همانطور که حتی امروز هم در آلمان و ژاپن حضور نظامی دارند. فلذا تا زمانیکه مقاومت نظامی نباشد، آمریکایی‌ها از خاک عراق خارج نخواهند شد.»

وی همزمان بر این نکته تاکید کرد که نحوه و الگوی مقاومت باید به گونه‌ای باشد که در راستای چارچوب حاکمیت ملی عراق باشد و به هیمنه دولت این کشور نیز آسیبی وارد نکند.

رئیس پارلمان عراق , کشور عراق , نخست وزیر عراق , اقلیم کردستان عراق , مقاومت عراق ,

دبیرکل عصائب اهل الحق در خصوص حوادث اخیر منطقه اظهار داشت: «در صورتی که درگیری‌ها در منطقه، لبنان یا یمن گسترش یابد، اگر از ما خواسته شود تا وارد این درگیری‌ها شویم، با قدرت وارد خواهیم شد.»

دستگیری قاتل شهید آیت الله محمد باقر صدر (شهید صدر اول) توسط نیروهای عصائب اهل الحق نیز از دیگر محورهای این گفتگوی تلویزیونی بود. قیس الخزعلی در پاسخ به این سوال از بیان جزئیات این مسئله اجتناب کرد اما صحت این خبر را تایید کرد.

الخزعلی در بخش پایانی این گفتگو به بررسی گمانه‌زنی ها حول انتخابات پیش روی عراق پرداخت. وی احتمال شکل گیری یک ائتلاف در داخل چارچوب هماهنگی به منظور شرکت در انتخابات 2025 در قالب یک فهرست واحد را دور از ذهن ندانست؛ اما افزود در صورت عدم تحقق این هدف انتظار دارد تا حزب متبوعش تحت عنوان «صادقون» با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق، فهرست ائتلافی را روانه انتخابات پارلمانی آتی کند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ