اعتبارات ویژه رییس‌جمهورشهید برای تراکتور کجا هزینه شد؟

اقتصاد ایران: یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: چرا اعتبار اختصاصی رئیس‌جمهورشهید برای کشاورزان متقاضی تراکتورهای ایرانی به منابعی مانند سایر ادوات و حتی تراکتورهای وارداتی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تسهیلات مکانیزاسیون که به‌منظور حمایت از کشاورزان و در جهت ارتقای مکانیزاسیون بخش کشاورزی به جهت وظیفه ذاتی وزارت جهاد کشاورزی یعنی حمایت از کشاورزی اختصاص داده می‌شود، اما بیش از ۳ سالی است که اعطای این تسهیلات برای خرید صرفاً تراکتور قطع شده و به سایر ادوات کشاورزی و حتی تراکتورهای وارداتی تخصیص داده می‌شود.

مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی به جای پیگیری عدم اعطای تسهیلات به خریداران تراکتور و ایجاد صف‌های خرید تسهیلاتی این وسیله کشاورزی، با بهانه قراردادن نبود اعتبارات و نواقص سیستم دولتی و… از شرکت تراکتورسازی خواست برای تأمین تسهیلات خرید برای کشاورزان متقاضی تراکتور اقدام کند.

چرا اعتباری که رئیس جمهور شهید در سفر استانی به آذربایجان شرقی برای کمک به کشاورزان پیشنهاد داد هنوز داده نشد، عددی که البته در حال حاضر با گذشت زمان و رشد نرخ تورم ارزش واقعی مقطع صدور دستور را ندارد.

مصطفی وحیدزاده یکی از فعالان حوزه ادوات کشاورزی گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها از ناترازی و قطع انرژی، عدم تأمین مواد اولیه، عدم تخصیص ارز و…، چرا وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی حمایت از بخش کشاورزی به وظایف خود نه‌تنها عمل نمی‌کند بلکه هر روز با بخشنامه‌های خلع الساعه و عدم پایبندی به تعهدات و وظایف خود چوب لای چرخ کشاورزی و تولید می‌گذارد؟

وی با اشاره به اعتبار اختصاصی رئیس‌جمهور شهید برای کشاورزان متقاضی تراکتورهای ایرانی از مسؤولان ذی‌ربط پرسید؛ چرا به‌جای اختصاص این اعتبار به منابع تعریف شده از سوی رئیس‌جمهور شهید به منابعی مانند سایر ادوات و حتی تراکتورهای وارداتی اختصاص یافته است.

وی ضمن یادآوری آمار ارائه شده و بر اساس اعلام جهاد کشاورزی که از این اعتبار ۲.۷ همت بین کشاورزان توزیع شده درخواست علنی کردن منابع مصرفی این رقم شد و اضافه کرد: ریالی از این اعتبار نه تنها به تراکتورهای ایرانی پرداخت نشده بلکه به تراکتورهای وارداتی اعطا شده در حالی که تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری و سایر مسؤولان مبنی بر حمایت از کالای داخلی استوار است.

وحیدزاده سخنان رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون را مبنی بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدی برای حمایت از کشاورز و دادن تسهیلات و مقایسه تراکتور با واردکنندگان و مونتاژ کاران خودروهای چینی را کاری غیرکارشناسی و به معنی فرار از زیر بار مسئولیت عنوان کرد و گفت: تراکتورسازی تا جایی حمایت از کشاورز را در دستور کار خود قرار داده که با حذف واسطه‌ها و دلالان و امضاهای طلایی این حوزه که در واقع با اقدامات غیرکارشناسی همین مرکز توسعه مکانیزاسیون به وجود آمده بودند تراکتور را هم اکنون به قیمت کف کارخانه و صرفاً با حاشیه سود ۱۰ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که همین حمایت تراکتورسازی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده و حاصل آن قطع بیش از ۳ ساله ارائه تسهیلات به کشاورزان خریدار تراکتور، برای تحت‌فشار قراردادن تراکتورسازی جهت بازگشت به روند قبلی و حاکمیت سیستم قبلی و در نتیجه رونق دوباره امضاهای طلایی در مرکز مکانیزاسیون شده است.

وی در عین حال بر عدم دریافت ریالی کمک و تسهیلات از سیستم و شبکه دولتی طی چندین سال گذشته تاکید و اعلام کرد: با روند کنونی که ماشین آلات و ناوگان ابزارهای تراکتورسازی بالای ۳۵ سال عمر دارند و نیازمند نوسازی و به سازی برای تولید پایدار و ادامه دار بودن روند رشد تولید است مرکز توسعه مکانیزاسیون انتظار دارد تراکتورسازی برای صف‌های خرید تراکتورهای تسهیلاتی این مرکز نیز اقدام و چاره اندیشی کند.

وی اظهار کرد: تراکتورسازی توانایی تأمین تراکتور تمامی کشاورزان متقاضی را دارد و هیچ‌گونه صف انتظار برای خریداران تراکتور وجود ندارد، تنها صف ایجاد شده نیز در سایه سیاست‌های نادرست و غلط مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به وجود آمده که این صف نیز صف خرید تراکتورهای تسهیلاتی است که بیش از ۳ سال از عدم پرداخت آن و هم‌زمان با آغاز واگذاری مستقیم تراکتور به کشاورزان از سوی تراکتورسازی صورت گرفته است. اراده‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان وجود ندارد

پاشنه آشیل تسهیلات

ناصر قربانیان، یکی دیگر از کارشناسان بخش سخت افزاری کشاورزی در خصوص تأمین تراکتورهای مورد نیاز بازار داخل عنوان کرد: در کشورهای جهان حمایت از بخش کشاورزی در اولویت برنامه‌های دولتمردان است اما در کشور ما اراده برای حمایت از بخش کشاورزی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی حمایت از کشاورز در تسهیل دریافت نهاده‌های این بخش که تراکتور هم یکی از تأثیرگذارترین این نهاده‌ها است، افزود: متأسفانه عمل به این وظیفه محوله از سوی مسؤولان بخش کشاورزی انجام نمی‌شود و تاکنون هیچ نهاد نظارتی نیز این سازمان را مورد پرسشگری و بازخواست قرار نداده که چرا به وظیفه محوله از سوی قانون گذار عمل‌نکرده و در واقع امنیت غذایی کشور را با خطر مواجه می‌کند.

وی نیز با تأیید خبر اعطای تسهیلات اختصاصی از سوی رئیس‌جمهور شهید به تراکتورهای وارداتی اظهار کرد: چطور می‌شود جهاد کشاورزی در توجیه عدم اعطای تسهیلات نبود منابع را دست آویز قرار می‌دهد اما برای سایر ادوات و تراکتورهای وارداتی موانعی مانند نبود منابع و اعتبارات وجود ندارد؟

قربانیان از افزایش تولید سالانه تراکتور از ۲۲ به بیش از ۴۰ هزار دستگاه، تولید تراکتور سنگین، تولید تراکتور شالیزار که برای تأمین آن سالانه منابع هنگفتی ارز دولتی از کشور خارج می‌شد، تراکتورهای باغی، ادوات و کامیون‌های حمل بخش کشاورزی، ارتقای تکنولوژی تراکتورهای متناسب با وضعیت جغرافیای و عوامل زیست‌محیطی کشور و… در داخل تولید می‌شود، گفت: با وجود این اقدامات برای حمایت از بخش کشاورزی از سوی واحد تولیدی و صنعتی تراکتورسازی، حال مرکز توسعه مکانیزاسیون انتظار دارد تا وظیفه خود مبنی بر حمایت از بخش کشاورزی را نیز بر دوش تولیدکننده بگذارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ