خرید کتاب از ناشران طی ۳ سال در نهاد کتابخانه‌ها چگونه بود؟

اقتصاد ایران: دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم،‌ جزئیاتی از خرید کتاب در ۳ سال گذشته از ناشران در این نهاد را تشریح کرد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری و تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور مهدی رمضانی  دبیرکل نهاد پیش از ظهر امروز  شنبه 27 مرداد در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

مهدی رمضانی در این نشست در سخنانی گفت: وقتی مسئولیت را در نهاد بر عهده گرفتم، در چند بخش فعالیت را آغاز کردیم، اول، مسایل زیرساختی که در نهاد وجود داشت، اعم از قانون تاسیس، آیین نامه اجرایی و موارد دیگر.

وی ادامه داد: در همان زمان، یکی از اولویت‌ها را اصلاح قانون قرار دادیم که در کمیسیون فرهنگی پیش رفت و تا نوبت صحن نیز پیش آمد، چند نوبت نمایندگان درخواست تعجیل در بررسی را دادند، اما با نزدیک شدن به انتخابات مجلس فرصت اینکه در صحن مطرح شود، فراهم نشد. که ان شالله در مجلس فعلی این موضوع دوباره بررسی شود، البته دوباره باید در کمیسیون فرهنگی تصویب شود.

رمضانی گفت: مسأله بعدی تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون بود،. پیش‌نویسی را تعیین کردیم، در وزارت ارشاد بررسی شد و به توافق رسیدیم، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در چندین جلسه موضوع مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید، یکبار هم در صحن مطرح شد.

وی به بحث بودجه اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور شهید در آبان ماه 1401در هفته کتاب دو قول و بعد دو دستور بر اساس این دو قول صادر کردند، اول اینکه موضوع معیشت کتابداران پیگیری شود و دوم اینکه موضوع دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه‌ها فراهم شود، مکاتباتی انجام شد و بخشی از این مسأله برطرف شد. مزایای حقوقی و .. مثل مناطق مرزی، مناطق جنگی و ... در احکام همکاران ما اعمال شد و امروز هیچ مصوبه قانونی نیست که در حقوق همکاران ما اعمال نشده باشد. ما در مزایا به خاطر کمبود منابع مالی تنگناهایی داریم که پیگیر هستیم، امیدوار بودیم  در دولت سیزدهم این موضوع را بتوانیم به نتیجه برسانیم. پیگیری‌های انجام شده است، قرار بود پیش از انجام شود، آقای مخبر در مقام سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز دستور آن را صادر کرده‌اند که امیدواریم اجرایی شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: نکته دیگر بحث ساختار نهاد بود که دچار مشکل بود و با پیگیری معاونت حقوقی، ساختار نهاد در استان‌ها مورد تایید قرار گرفت. یک اختلاف نظری وجود داشت، دوستان سازمان اداری استخدامی معتقدند بخشی از مدیریت‌ها در نهاد در استان‌ها باید در زیرمجموعه ارشاد قرار بگیرد که شدنی نیست و حتی وزارت ارشاد نیز به آن انتقاد دارند. که البته الان حل شده است.

وی گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در نهاد شناساندن موقعیت کتابخانه‌های عمومی به دستگاه‌ها در کشور است، ما ساختار انجمنی داریم و  پیشرفت خوبی در تشکیل این جلسات به ریاست استانداران و فرمانداران داشتیم که به پیشرفت برنامه‌های نهاد در استان‌ها کمک می‌کند.

رمضانی با اشاره به توجه رئیس جمهور شهید به موضوع کتابخانه‌های عمومی، گفت: حضور رئیس جمهور در برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتابخانه‌های عمومی، دستورات صادره و پیام‌هایی که می‌دادند، در تاریخ نهاد بی‌سابقه بود، هم  از نظر حجم از حضور و هم توجه به موضوع کتابخانه‌ها.

وی با اشاره به تامین منابع نهاد در 3 سال گذشته گفت: از حیث فعالیت‌های تخصصی حوزه کتابخانه‌ای، ما رشد خوبی داشتیم، در تامین منابع ما حدود 45 میلیون کتاب داشتیم که  الان به بیشتر از 50 میلیون کتاب رسیده است.

به گفته رمضانی،  تعداد کتابخانه‌های عمومی نهاد در سال 1400، 2 هزار و 680 باب بود و اکنون به 2 هزار و 770 باب رسیده است.در شروع دولت ما 60 سالن مطالعه داشتیم و  الان به 137 سالن رسیده است.

وی توجه دولت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سفرهای استانی را بی‌نظیر  دانست و گفت: تمام پروژه‌های کتابخانه مرکزی ما در سراسر کشور فعال و بسیاری در آستانه افتتاح هستند. در حوزه کتابخانه سیار وقتی دولت را تحویل گرفتیم، 25 کتابخانه سیار بود؛ اکنون بالای 55 کتابخانه سیار داریم، رئیس جمهور شهید دستور داده بود، 200 کتابخانه سیار توسط شرکت‌های خودروساز در اختیار کتابخانه‌ها قرار بگیرد که امیدواریم به سرانجام برسد، در این دوره به حوزه عشایری توجه ویژه‌ای شده بود.

وی با اشاره به برنامه‌های پیرامون نماد هدهد سفید گفت: ایجاد کتابخانه‌های هدهد سفید، برگزاری جشنواره هدهد سفید، توجه به برنامه‌هایی با محوریت هدهد سفید، تولید فصل اول برنامه هدهد سفید و توجه به گروه‌های خاص مثل نابینایان، ناشنوایان و سالمندان، از دیگر برنامه‌های ما بوده است، تنوع در طراحی کتابخانه‌ها برای جذب نوجوانان و جوانان، ایجاد فضای تعاملی در کتابخانه‌های عمومی از دیگر اقداماتی است که در این دوره صورت گرفت.

وی افزود:‌  یکی از اقدامات بحث سند خواندن است که اگر مبنای عملکرد ما در حوزه کتاب و کتابخوانی قرار گیرد، پیشرفت خوبی خواهیم داشت. در حوزه ضمانت اجرایی سند نیز باید بگویم که سند به تصویب شورا عالی انقلاب فرهنگی رسیده، این سند یک سند فرهنگی است و مهمترین ضمات اجرایی سند رسانه‌ها هستند، اگر مطالبه عمومی شکل بگیرد، مطمئن باشید ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

 رمضانی گفت: تلاش کردیم از ظرفیت کتابخانه‌ها برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی بهره ببریم، ایفلا در ایران خیلی شناخته شده نیست، ما می‌توانیم از ظرفیت ایفلا بهره ببریم، سال گذشته ما تلاش کردیم و میزبان چند شخصیت بین‌المللی کتابخانه‌های دنیا بودیم که بازخورد خوبی داشت، ما برای اولین بار سال گذشته در ایفلا توانستیم یک کرسی به دست بیاوریم.

 وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت:‌  در برنامه آقای صالحی‌، بخشی از محورهای که بیان شده بود،‌ در شعارهای دولت سیزدهم نیز وجود داشت، برای نمونه یکی از محورها بحث عدالت فرهنگی بود که اگر ادامه پیدا کند خیلی خوب است.

 رمضانی با اشاره به برنامه‌های برزمین مانده نیز گفت:‌ اجرای سند خواندن،‌ بحث عضویت ، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام. و... باید پیگیری شود،‌ در نهاد ما هیچ کاری را مطلقا متوقف نکردیم و همه کارها با جدیت پیش بردیم.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه اختصاص داشت که رمضانی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در طول 3 سال تنها 5 میلیون نسخه کتاب به منابع کتابخانه‌های عمومی کشور افزوده شده است،‌ ممکن است این پرسش پیش بیاید که این رقم به نسبت دوره‌های گذشته چگونه است و چه بودجه‌ای برای خرید در دست بوده،‌ بر اساس نیاز آیا با رشد مواجه هستیم یا با کمبود؟ گفت:‌ ابتدا باید به تعداد عناوین نشر در طول سال توجه کنیم،‌ برای نمونه سال گذشته ما 117 هزار عنوان کتاب منتشره داشتیم که اگر کتاب‌های کمک درسی و آموزشی را از آن کسر کنیم‌، با 30 تا 40 هزار عنوان کتاب روبرو هستیم که اگر بخواهیم از این میان تعدادی را انتخاب کنیم به 15 هزار عنوان می‌رسیم، از سوی دیگر بودجه خرید ما در سال کمتر از 50 میلیارد تومان است و  ما همیشه در فهرست‌های خرید عقب‌تر هستیم، این نقد هست که کتاب خوب کم است اما ما همان تعداد کتاب خوب را نیز نمی‌توانیم تهیه کنیم.

وی گفت:‌ موضوع دیگر کمبود فضاست، کتابخانه مرکزی ما نهایت 300 هزار عنوان کتاب فضا دارد،‌ در گذشته با توجه به پایین‌تر بودن قیمت کتاب طبیعتا دست بازتری برای خرید وحود داشته است‌، این نکته را نیز بگویم که ما در سال 1401 از محل هدفمندی یارانه‌ها 10 میلیارد تومان از همه ناشران خرید داشتیم و بعد از آن هر سال 50 میلیارد  خرید انجام شده است. گزارش این خریدها در سامان(سامانه مدیریت نهاد کتابخانه‌ها) آمده است. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ