حال خوب "کرکس مصری" در ایران/ نقش دیکلوفناک در تلفات کرکس

اقتصاد ایران: دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان با بیان اینکه شرایط "کرکس مصری" در ایران مطلوب است، گفت: در کشورهایی مانند هند و پاکستان، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک باعث تلفات ۸۵ درصد جمعیت این گونه شده‌اند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "کرکس مصری" یکی از گونه‌های نادر کرکس‌هاست که در مناطق وسیعی از آفریقا، اروپا و آسیا یافت می‌شود. این پرنده با اندازه‌ای کوچک‌تر از دیگر کرکس‌ها و بال‌های سفید و سیاه که در هنگام پرواز دیده می‌شوند، به راحتی قابل تشخیص است.

کرکس مصری به دلیل کاهش تعداد جمعیت در معرض تهدید قرار دارد و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) آن را به عنوان گونه‌ای "در معرض خطر" طبقه‌بندی کرده است. علت‌های اصلی کاهش جمعیت آن شامل تخریب زیستگاه، مسمومیت، و شکار غیرقانونی می‌شود.

این جانور در مناطق خشک و نیمه‌خشک، دشت‌ها، کوهستان‌ها و دره‌ها یافت می‌شود و جمعیت آن در مناطقی مانند شمال آفریقا، خاورمیانه، شبه‌جزیره ایبری، ایران و هند به چشم می‌خورد. کرکس‌ها به دلیل لاشه‌خوار بودن، نقش مهمی در پاکسازی طبیعت دارند و جزو جانوران دارای اهمیت بالا در هر اکوسیستم محسوب می‌شوند.

در رابطه با شرایط فعلی این جانور، دکتر محمود مرعشی؛‌ دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان به تسنیم گفت: ایران در بحث حفاظت از حیات وحش در مقایسه یا اغلب کشورهای همسایه و منطقه سرآمد است و وضعیت بهتری دارد چرا که ما بسیار قبل‌تر از اینکه این کشورها بدانند حفاظت از حیات وحش چیست، حفاظت را در دستور کار داشتیم. اکنون هم زمانی که گونه به گونه شرایط را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که وضعیت ما خیلی از آنها بهتر است؛ اگرچه آنها هزینه‌های هنگفتی برای حفاظت از گونه‌هایشان می‌گذرند که ما این پول‌ها را هزینه نکرده‌ایم اما باز هم به نسبت جمعیت خیلی از گونه نسبت به کشورهای منطقه وضعیت بهتری داریم.

وی ادامه داد: یکی از گونه‌هایی که خوشبختانه شرایط خوبی در ایران دارد، "کرکس مصری" است. این جانور از شمال آفریقا در مصر تا جنوب چین و جنوب آسیا زیستگاه دارد اما بهترین زیستگاه آن در حال حاضر کشور ایران و بدترین زیستگاه آن نیز در هند و پاکستان است که تقریباً 85 درصد جمعیت آن در این دو کشور از بین رفته است.

دامپزشک متخصص حیات وحش درباره علت تلفات بالای کرکس مصری در این دو کشور توضیح داد: دامپزشکان با بررسی علت این موضوع متوجه شدند که کلیه این جانور به شدت به NSAID(داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی) حساس است و کلیه آنها را از کار می‌اندازد. بیشترین دارو نیز که بر روی آن تاثیر می‌گذارد، دیکلوفناک است.

مرعشی ادامه داد: به خاطر فرهنگ مردم هند و بخش‌هایی از پاکستان که حیوان پرست هستند و به طور ویژه به "گاو" احترام ویژه‌ای می‌گذارند،  زمانی که سن گاو بالا می‌رود و در اواخر عمرش دچار یک سری مشکلات می‌شود، دامپزشکان در این کشورها به گاوها قرص‌های ضد درد و ضد التهاب می‌دهند که بتواند زندگی کم دردتری را داشته باشد. یکی از داروهایی که زیاد استفاده می‌شد، همین دیکلوفناک است که در بدن گاو می‌ماند و زمانی که این گاو می‌میرد، کرکس بر اساس طبیعت خود می‌آمد که از این لاشه تغذیه کند و همین تغذیه باعث می‌شد که دیکلوفناک وارد کلیه‌هایش شده، آنها را از کار بیندازد و نهایت کرکس مصری را تلف کند.

وی بیان کرد: پس از اینکه حساسیت کرکس مصری به این داروها مشخص شد، در همکاری خوبی سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و گروه‌های مردم نهاد فعال در این زمینه که یکی از آنها "انجمن پرنده‌شناسی ترلان" بود، کارگروه مشترکی تشکیل شد و از سال 1392 ورود و مصرف داروی دیکلوفناک دامی در کشور ما ممنوع شد و از آن به بعد نه دارویی وارد شده و نه مصرف شده است. به همین دلیل در حال حاضر ما یکی از بهترین جمعیت‌های کرکس مصری را در کشور داریم که یکی از بهترین زیستگاه‌های آن در جزیره قشم و اصلاً نماد حیات وحش قشم کرکس مصری است.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره کرکس‌های مصری حاضر در کلینیک نیز گفت: متأسفانه در جنوب تهران بازاری به نام بازار پرندگان خلیج فارس داریم که انواع و اقسام حیوانات در آن خرید و فروش می‌شود و متأسفانه این بازار جمع هم نمی‌شود. وقتی علت جمع نشدن را جویا می‌شویم، می‌گویند که به هر حال این کار(خرید و فروش پرندگان) در کشور اتفاق می‌افتد و ما می‌خواستیم این روند را زیر نظر بگیریم و ساماندهی کنیم. اداره کل محیط زیست استان تهران در سال‌های اخیر نظارت خیلی خوبی روی این بازار داشته اما به این دلیل که عِده و عُده نیروهای این اداره کل محدود است، گاهاً مواردی از زیر دست آنها در می‌رود و آنها از پس همه متخلفین این بازار بر نمی‌آید.

مرعشی افزود: لذا اینجا نیاز است که مردم بازوهای محیط زیست باشند. از مردم می‌خواهم که اگر به این بازار رفتند و دیدند گونه‌های ممنوعه حیات وحش خرید و فروش می‌شود، حتماً به محیط زیست اطلاع دهند تا بیاید و با شخص متخلف برخورد کند. گاهاً مردم به دلیل حسن نیتی که دارند گونه را از قاچاقچی و فروشنده می‌خرند تا به محیط زیست تحویل دهند؛ اگرچه نفس این عمل خوب است اما باعث ایجاد تقاضا و درآمد برای فرد متخلف شده و باز هم او را به تکرار این کار تشویق می‌کند.

وی اظهار کرد: کرکس‌هایی هم که الان در کلینیک داریم، یکی از آنها را محیط زیست استان تهران از بازار گرفته و برای ما آورده و دو قطعه دیگر نیز توسط شخصی آورده شده که به دلیل حسن نیتی که داشته این گونه را به این دلیل که می‌دانسته در معرض انقراض است از بازار خریداری کرده و برای ما آورده است. اگرچه قسمت اول کار وی که برای خرید این کرکس‌ها پول پرداخته کرده اشتباه است اما نمی‌توان حسن نیت او را زیرسوال برد. درحال حاضر کرکس‌هایی که در کلینیک داریم، شرایط خوبی دارند.

دامپزشک متخصص حیات وحش گفت: تغذیه پرندگان شکاری بسیار مهم است اما مردمی که آنها را می‌گیرند فقط به آنها گوش می‌دهند و این تغذیه نادرست باعث شده تا کلسیم و فسفر به پرنده نرسد و دچار نرمی استخوان شود. زمانی که کرکس در طبیعت است، علاوه بر گوشت لاشه از استخوان آن نیز تغذیه کرد و کلسیم جذب می‌کند اما در غذایی که مردم به آنها می‌دهند، کلسیمی وجود ندارد. زمانی که پرنده یکی دو ماه با این روش غلط تغذیه شود، دنده‌های آن دفرمه شده و پرنده را با مشکل تنفس روبه‌رو می‌کند و زمانی که حیوان به این مرحله می‌رسد، ممکن است دیگر چاره‌ای جز یوتانایز(مرگ بودن درد) نداشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ