پکیج کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت رونمایی شد

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان از پکیج کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء با پروتکل لورا رونمایی کرد که با ارائه راهکارهای هوشمند و جامع، تحولی عظیم در صنعت کشاورزی هوشمند در کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بازار اینترنت اشیاء یک بازار نوپا در ایران و جهان است که با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد و توسعه است؛ آمارها و گزارش‌های مختلفی از توسعه و رشد فناوری اینترنت اشیا منتشر شده است که همگی نشان از آینده فراگیر این فناوری را پیش‌بینی کردند. مطابق پیش‌بینی IDC، بازار اینترنت اشیاء در آینده‌ای نزدیک، تریلیون دلاری خواهد شد.

در این بین انتظار می‌رود که خدمات و محصولاتی که مستقیم با کاربر سروکار دارند، بیشترین سهم از رشد فزاینده‌ اینترنت اشیاء را به خود اختصاص دهند؛ علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، بخش‌های بیمه، رخده‌فروشی و خدمات درمانی دست به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در اینترنت اشیا بزنند.

آریان احمدی‌فرد، مدیرعامل شرکت رهاسا با اشاره به رشد روزافزون بازار اینترنت اشیاء بر اهمیت توسعه راهکارهای هوشمند در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در این راستا توانسته‌ایم یک سیستم جامع و کم‌مصرف را طراحی کنیم که قادر به جمع‌آوری داده‌های دقیق از محیط کشاورزی و کنترل هوشمند تجهیزات است. متأسفانه به اشتباه این باور پدید آمده است که هدف از هوشمند سازی صرفاً این است به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم تجهیزات را کنترل کنیم. در حالی که سیستم های اتوماسیون و کنترل هوشمند علاوه بر قابلیت مذکور مزایای متعددی از لحاظ ایمنی و امنیت و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی دارند.

وی درباره ویژگی‌های این محصول گفت: با توجه به اهمیت بخش آبیاری هوشمند (سناریو محور و از راه دور)، کنترلر شیر برقی طراحی و توسعه یافته است. جمع آوری داده های عملی از زمین های کشاورزی و باغ ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو فرستنده اطلاعات سنسورهای دما و رطوبت خاک و همچنین سنسور تشخیص باران در تیم رهاسا طراحی و تولید شده است.
احمدی‌فرد در خصوص رابط کاربری در سیستم‌های IoT تصریح کرد: اپلیکیشن کشاورزی هوشمند رهاسا، شامل بخش‌های مختلفی برای مشاهده داده‌های سنسورها، تفکیک زمین‌های کشاورزی، مدیریت شیرهای برقی است. در طراحی اپلیکیشن تلاش بر سادگی و سهولت تجربه کاربری بوده است تا بهره برداری از راهکار کشاورزی هوشمند به سادگی و با کمترین میزان آموزش امکان پذیر باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در رابطه با پیچیدگی و نوآوری محصول در فناوری گفت: ارائه راهکار جامع از سنسور تا اپلیکیشن و یکپارچه سازی سیستم، پیاده سازی راهکار لورا و ارائه و مانیتورینگ لحظه ای داده ها، طراحی برد ماژولار لورا که قابلیت اتصال به هر نوع سنسوری را دارد و داده های ان را جمع اوری و به گیتوی ارسال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مشتریان بالقوه این محصول صاحبان گلخانه ها، باغداران و مالکین زمین های کشاورزی، شرکت های حوزه کشت و صنعت، هلدینگ ها و ویلاها و ساختمان های دارای فضای سبز هستند.

احمدی فرد با اشاره به رقبای این محصول بومی در خصوص مزیت رقابتی پکیج کشاورزی هوشمند این شرکت گفت: رقبای مستقیم ما شرکت‌هایی هستند که در حوزه اینترنت اشیا فعالیت کرده و بر موضوع کشاورزی تمرکز دارند. این شرکت‌ها اکثرا از پروتکل‌های Wi-Fi، GSM و GPRS استفاده می کنند. Wi-Fi یک پروتکل با برد کوتاه و پرمصرف است که فقط برای ابعاد کوچک مناسب است و هزینه زیر ساخت آن برای مساحت‌های بزرگ به صورت تصاعدی افزایش می یابد. GSM و GPRS نیز کمی قدیمی بوده و مزایای سرعت و پاسخگویی پروتکل های تخصصی اینترنت اشیا را ندارد. از این نظر تیم ما دارای مزیت رقابتی تکنولوژیک است زیرا تولیدات ما بر پایه پروتکل ارتباطی LoRa است که برای فضاهای کوچک و متوسط (گلخانه ها) و ابعاد وسیع و گسترده (مزارع و باغات) قابل بهره برداری است. رقبای غیر مستقیم ما شرکت هایی هستند که در حوزه فناوری اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند اما هنوز به حوزه کشاورزی وارد نشده و در آینده ممکن است به این حوزه ورود کند.

احمدی‌فرد در پایان، عمده موانع ورود این محصول به بازار را عدم آگاهی نسبت به مزیت های هوشمندسازی در سازمان ها و ادارات مرتبط و مالکان زمین‌های کشاورزی از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، انرژی، نیروی انسانی، نظارت مستمر، مدیریت از راه دور، برنامه‌ریزی خودکار، سهولت برنامه‌ریزی و مدیریت بهبود سلامت و نگهداری از فضای سبز گیاهان، پایش مستمر و همچنین فقدان نگاه هوشمندسازی به عنوان یک سرمایه‌گذاری در کشور و حاکم بودن نگاه تجملی به موضوع هوشمندسازی مطرح کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ