تحولات اوکراین|هشدار مسکو درباره تحریکات هسته‌ای کی‌یف

اقتصاد ایران: جنگ اعلام‌نشده غرب علیه روسیه، احضار سفیر ایتالیا در مسکو، مخالفت انگلیسی‌ها با سیاست لندن در قبال اوکراین، فقدان مجوز آمریکا مانعی در استفاده از موشک‌های دوربرد انگلیسی برای حمله به روسیه و تلفات ارتش اوکراین در کورسک، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  رودیون میروش‌نیک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که کشورهای غربی باید اطلاعات مربوط به آماده‌سازی تحریکاتی از سوی اوکراین با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بسیار جدی بگیرند. این دیپلمات تاکید کرد که واشنگتن باید بدون تلف کردن وقت، از مقامات کی‌یف بپرسد که چه نقشه‌ای برای انجام خرابکاری در روسیه در سر می‌پرورانند.

روز جمعه اداره داخلی اداره نظامی-مدنی منطقه خارکف گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین قصد دارند به تأسیسات هسته‌ای نیروگاه‌های اتمی کورسک و زاپروژیا حمله کنند.

ارل راسموسن، سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح ایالات متحده معتقد است که اطلاعات مربوط به آماده‌سازی تحریکات  هسته‌ای و امکان استفاده از «بمب کثیف» توسط کی‌یف نشان‌دهنده ناامیدی دولت اوکراین است.

این کارشناس مسائل نظامی آمریکایی گفت: «این تحریکات واقعاً ممکن است رخ دهد. من بیش از یک سال است که نگران این موضوع هستم. واضح است که چنین رویکردی نشانه ناامیدی مقامات کی‌یف از وضعیت جبهه نبرد است.»

به عقیده راسموسن، تلاش‌های نیروهای اوکراینی برای حمله به منطقه مرزی کورسک نیز به همین موضوع مربوط است. آن‌ها سه یگان از بهترین نیروهای خود را، سه تیپ ارتش را به داخل خاک روسیه فرستاده‌اند،  در حالی‌که می‌دانند این کار در واقع یک مأموریت انتحاری است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفارت روسیه: کانادا در حال انجام جنگ اعلام‌نشده علیه روسیه است

سفارت روسیه در اتاوا بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که کانادا با اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های کانادایی در خاک روسیه، تأیید میکند که همراه با دیگر کشورهای غربی در حال انجام یک جنگ اعلام‌نشده علیه فدراسیون روسیه است.

پیش‌تر شبکه تلویزیونی "CBC News" گزارش داد، وزارت دفاع کانادا اعلام کرده که ارتش اوکراین اجازه دارد از سلاح‌های کانادایی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند. این بیانیه در پی حمله نفوذی کی‌یف به منطقه کورسک صادر شد، که طی آن، تعدادی از مردم غیرنظامی ساکن مناطق مرزی هم کشته و زخمی شدند.

سفارت روسیه در این خصوص تاکید کرد: «ما هرگز درباره به اصطلاح خویشتن‌داری غرب دچار توهم نبوده‌ و نیستیم. ادعای آنها همه دروغ و ساختگی هستند. کابینه جاستین ترودو [نخست‌وزیر کانادا] به‌تازگی تأیید کرده است که همراه با دیگر اعضای غرب جمعی، در حال اجرای یک جنگ اعلام‌نشده و ترکیبی علیه روسیه است.»

همچنین در بیانیه این سفارتخانه به این موضوع اشاره شده که «ارتش اوکراین در جبهه نبرد محکوم به شکست است» و تمام تسلیحات غربی که در جریان درگیری‌ها استفاده می‌شوند، به همراه تجهیزات و مزدوران خارجی «نابود خواهند شد.»

سفیر روسیه در لندن: مردم انگلیس  از شعارهای طرفدار اوکراین خسته شده‌اند

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن معتقد است که ادامه ارسال تسلیحات انگلیسی به نیروهای مسلح اوکراین، علیرغم نارضایتی عمومی، تلاشی برای حفظ آبروی لندن در برابر متحدان غربی خود است. وی گفت: «ضرورت ادامه تأمین مالی ماجراجویی‌های پرهزینه خارجی اکنون توسط جامعه بریتانیا مورد پرسش قرار گرفته است. با این حال، بازگشت به عقب و از دست دادن آبرو در برابر شرکای غربی نیز برای حزب کارگر به‌صرفه نیست.»

کلین تأکید کرد که با ورود کی‌یر استارمر، عضو حزب کارگر، به سمت نخست‌وزیری، دولت جدید از همان روزهای ابتدایی نشان داد که مواضع بریتانیا در قبال مناقشه اوکراین تغییری نکرده است. البته به گفته سفیر روسیه، مردم بریتانیا از شعارهای طرفدار کی‌یف خسته شده‌اند، اما همچنان تحت تأثیر آن قرار دارند زیرا «دسترسی به منابع اطلاعاتی معتبر درباره کشور ما عملاً بسته است.» 

وی افزود: « ولی مسلماً ایجاد تصویری زشت از روسیه به عنوان تهدیدی برای مردم بریتانیا، نیازمند ایجاد داستان‌های جدید و دور از واقعیت مداوم است.»

ممنوعیت آمریکا مانع از حمله به روسیه با موشک‌های طوفان سایه انگلیسی می‌شود

روزنامه "تایمز" گزارش داد که دولت بریتانیا نمی‌تواند به اوکراین اجازه دهد تا با استفاده از موشک‌های طوفان سایه (Storm Shado) به خاک روسیه حمله کند، زیرا ایالات متحده به طور عملی چنین اجازه‌ای را نداده است.

در این گزارش آمده است: «واشنگتن به دلیل نگرانی‌های دولت [رئیس‌جمهور ایالات متحده جو] بایدن از تشدید وخامت اوضاع در اوکراین، عملاً اجازه نمی‌دهد که مقامات لندن به کی‌یف اجازه دهد تا از موشک‌های طوفان سایه برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.»

یک مقام آگاه در دولت بریتانیا به تایمز گفته است که مقامات کشور منتظر تأیید واشنگتن در این رابطه هستند، اما هنوز پاسخی به درخواست لندن که بیش از یک ماه پیش ارسال شده بود، دریافت نکرده‌اند. منبع خبری این روزنامه اشاره کرده که موشک‌های طوفان سایه «در بوروکراسی گیر افتاده‌اند.»

به گفته یک منبع دیگر در حوزه دفاع انگلیس، این روند «یک فرآیند معمول» در ایالات متحده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در ماه جولای مدعی شده بود که از مقامات لندن اجازه لازم را دریافت کرده تا از موشک‌های طوفان سایه برای حملات به روسیه استفاده کند.

احضار سفیر ایتالیا به وزارت خارجه روسیه

سفیر ایتالیا در روسیه، چچیلیا پیچچونی، روز جمعه به دلیل ورود غیرقانونی خبرنگاران ایتالیایی به منطقه کورسک برای پوشش خبری حمله اوکراین به این منطقه، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده، آمده است: «به سفیر ایتالیا اعتراض شدید مقامات مسکو در رابطه با اقدامات تیم فیلم‌برداری شرکت تلویزیونی و رادیویی دولتی ایتالیا "RAI" که به‌طور غیرقانونی و از طریق خاک اوکراین وارد خاک روسیه شده بودند، برای پوشش حمله تروریستی نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک، ابراز شد.»

وزارت خارجه روسیه یادآور شده که خبرنگاران ایتالیایی قوانین روسیه و اصول اخلاقی خبرنگاری را نقض کرده و از حضور خود در خاک روسیه برای سفیدنمایی حمایت‌های تبلیغاتی از جنایات کی‌یف استفاده کرده‌اند.

پیش‌تر، شبکه تلویزیونی TG1، که شبکه اصلی تلویزیون ایتالیا "RAI" است، گزارشی از حومه شهر سوژا در کورسک منتشر کرده بود. در این گزارش، خبرنگاران تجهیزات نظامی آسیب‌دیده  در منطقه مرزی را نشان داده و با ساکنان محلی باقی‌مانده در شهر مصاحبه کرده بودند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در این رابطه اعلام کرد که واقعیت‌ها در گزارش‌های منتشر شده توسط شبکه ایتالیایی "RAI" از منطقه کورسک به‌طور کامل وارونه  جلوه داده شده‌ است. وی گفت: «همه دیدند و کارشناسان نیز آن گزارش‌های به‌ظاهر واقعی را که درباره کورسک ساخته شده بودند، خواندند؛ جایی که واقعیت‌ها نه تنها تحریف شده، بلکه از پایه و اساس بازنویسی شده و وارونه جلوه داده شده‌اند.»

زاخارووا همچنین اضافه کرد که خبرنگاران غربی به‌طور غیرقانونی وارد خاک روسیه شده‌اند.

روسیه قصد جنگ ژئوپلیتیکی با غرب را ندارد

دیمیتری بریچوسکی، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور قصد جنگ ژئوپلیتیکی با کشورهای غربی را ندارد، هرچند مسکو معتقد است که منافعش باید مورد احترام قرار گیرد.

وی گفت: «ما با بازرگانان غربی همکاری داشته و گفتگوهای خود را ادامه می‌دهیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا در داخل کشور ما جایگاه خود را پیدا کنند و مسلماً سرمایه‌گذاری آنها برای ما مهم است.»

این دیپلمات افزود: «ما به هیچ وجه قصد جنگ ارزشی یا ژئوپلیتیکی با غرب نداریم. ما فقط می‌خواهیم که به ما احترام گذاشته شود، منافع ما در زمینه امنیت و توسعه حاکمیت کشورمان در نظر گرفته شود. و بس.»

به گفته وی، در این راستا روسیه موفق شده تا روابط مستحکم و غیر قابل‌ تغییر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای جنوب جهانی برقرار کند.

وعده روسیه به پاسخ سخت به کی‌یف در پی حمله به مرکز خرید دونتسک

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان اوکراینی که مرکز خرید شهر دونتسک را مورد حمله قرار دادند، به شدت مجازات خواهند شد و پاسخ مسکو به این جنایت بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: «ما از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که بی‌تفاوت نمانند و قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه در دونتسک را محکوم کنند.»

زاخارووا همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین از موشک‌های غربی، احتمالاً HIMARS، برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در این حمله استفاده کرده‌اند.

دنیس پوشیلین، رئیس "جمهوری مردمی دونتسک" نیز شب گذشته گزارش داد که تعداد زخمی‌شدگان پس از حمله نیروهای اوکراینی به دونتسک و حومه آن به 13 نفر افزایش یافته است. وی همچنین افزود که سه ساختمان مسکونی و سه زیرساخت غیرنظامی پس از این حملات آسیب دیده‌اند. در مجموع، نیروهای مسلح اوکراین طی روز جمعه 20 بار به این شهر حمله و 60 گلوله توپ به مناطق مختلف آن شلیک کردند.

در منطقه کورسک 141 نفر در پی حملات اوکراین زخمی شدند

دفتر وزارت بهداشت روسیه در منطقه کورسک اعلام کرد که تاکنون به دلیل حملات نیروهای مسلح اوکراین به این منطقه، بیش از 140 نفر از مردم محلی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

طبق این اطلاعات، در میان غیرنظامیان، 141 نفر از جمله 10 کودک، به دلیل این حملات آسیب دیده و به مراکز درمانی منطقه کورسک منتقل شده‌اند. به تمامی مصدومان کمک‌های پزشکی لازم ارائه شده و در مراکز درمانی کمبودی در زمینه داروها مشاهده نمی‌شود.»

تلفات ارتش اوکراین در منطقه کورسک روسیه 

وزارت دفاع روسیه روز جمعه  اعلام کرد که در جریان نبردهای منطقه کورسک، نیروهای مسلح اوکراین حداقل 2 هزار و 860 نفر از نیروهای خود را از دست داده‌اند. طبق این گزارش، ارتش اوکراین همچنین 41 دستگاه تانک و 40 نفربر زرهی را از دست داده‌اند. 

وزارت دفاع تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه 23 خودروی جنگی پیاده‌نظام، 213 خودروی زرهی جنگی، 102 خودروی نظامی دیگر، 4 سیستم دفاع موشکی و 22 قبضه توپ صحرایی دشمن را نیز نابود کرده‌اند. از جمله دیگر خسارات وارده به نیروهای اوکراینی، انهدام 6 سامانه پرتاب  موشک چندگانه، از جمله سه سامانه HIMARS و سه ایستگاه جنگ الکترونیک بوده است.

تسلیم شدن بیش از 50 نظامی اوکراینی در طول یک هفته به نیروهای مسلح روسیه

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که طی یک هفته گذشته، 57 نظامی اوکراینی در خط مقدم نبرد به نیروهای مسلح روسیه تسلیم شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین افزود که نیروهای ناوگان دریای سیاه و نیروی هوایی روسیه سه قایق بدون سرنشین نیروی دریایی اوکراین را نابود کرده و به یک قایق دیگر را نیز آسیب زده‌اند.

پیش‌تر در همان روز، این وزارتخانه ویدئویی منتشر کرد که در آن یک نظامی اوکراینی اسیر شده تعریف می‌کند که در جریان حمله به منطقه کورسک تعداد زیادی از همقطارانش کشته شدند، چرا که این نیروها آموزش لازم را نداشته و بدون برنامه عمل می‌کردند.

سفر پوتین  به جمهوری آذربایجان برای بررسی مسائل منطقه

دفتر مطبوعاتی کرملین روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تاریخ 18-19 آگوست در یک سفر رسمی به جمهوری آذربایجان خواهد رفت.

طبق این اطلاعات، در جریان این سفر، قرار است موضوعات مربوط به توسعه روابط دوجانبه و شراکت راهبردی و اتحاد بین مسکو و باکو مطرح شود. همچنین مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله تحولات پیرامون اوکراین در مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در بیانیه کرملین آمده است: «در پایان این سفر، برنامه‌ریزی شده است که بیانیه مشترکی توسط سران دو کشور صادر شود و اسناد بین‌دولتی و دیگر توافقات دوجانبه امضا شود.»

پوتین در اوایل ماه جولای با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود در آستانه که میزبان نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) بود، دیدار کرد.

سطح اعتماد مردم روسیه به پوتین بیش از 80 درصد است

مرکز سنجش افکار عمومی راسری روسیه روز جمعه اعلام کرد که سطح اعتماد شهروندان روس به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به 80.8 درصد رسیده است.

علاوه بر این، 61.2 درصد از مردم نیز به میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه اعتماد دارند.همچنین، طبق داده‌های این مرکز، سطح حمایت از حزب «روسیه واحد» به 37.4 درصد رسیده است.

در اواخر ماه جولای، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سطح بالای حمایت مردم از پوتین را به نتایج اقدامات روزانه و مسئولانه او نسبت داد. وی همچنین از اظهار نظر درباره داده‌های نظرسنجی‌ها در مورد رهبران غربی خودداری کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ