اجحاف به بوشهری‌ها در پارس جنوبی/ اشتغال حق بومی‌ها است

اقتصاد ایران: بوشهر- در شرایطی که اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی از قوانین دولت است، در آگهی جدید اشتغال در مجتمع گازی پارس جنوبی این مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از صنایع بزرگ است که از شمال تا جنوب این استان را در سیطره خود دارند و زمین، هوا، دریا و… را اشغال کرده و در حال فعالیت در حوزه اقتصادی و به ویژه در حوزه انرژی هستند.

این صنایع نقش مهمی در تأمین سبد انرژی و همچنین درآمدزایی برای کشور دارند و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده‌اند و باعث شده تا استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور محسوب شود.

استان بوشهر در حالی لقب پایتخت اقتصادی و انرژی کشور را یدک می‌کشد که این استان شباهتی به یک پایتخت ندارد و با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبرو است و مطالبات بر جای مانده زیادی دارد.

مردم استان بوشهر مطالباتی از صنایع داشته‌اند که علیرغم به‌حق و ساده بودن این مطالبات، بسیاری از آنها هنوز محقق نشده است و دولت‌های مختلف در این زمینه وعده داده‌اند ولی تحقق نیافته است.

یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر از صنایع به ویژه در پارس جنوبی، اشتغال جوانان بومی در این صنایع است؛ مطالبه‌ای که تاکنون محقق نشده و به نظر می‌رسد اراده چندانی هم برای تحقق آن وجود ندارد.

در حالی که آمارهای متفاوتی برای میزان اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی عنوان می‌شود، سهم بومی‌ها از اشتغال پارس جنوبی فاصله زیادی تا رسیدن به ۵۰ درصد (مصوبه دولت برای تعیین سهم بومی‌های بوشهر در پارس جنوبی) دارد.

اجحاف به بوشهری‌ها در پارس جنوبی/ اشتغال حق بومی‌ها است

اخیراً یک آگهی برای اشتغال و به‌کارگیری نیرو در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی منتشر شده است که به نیروهای بومی استان بوشهر به خوبی توجه نشده است.

در این آگهی اشتغال برای پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان، دانش‌آموختگان استان‌های همجوار، همتراز با هم در نظر گرفته شده‌اند؛ در حالی که انتظار می‌رود بوشهری‌ها سهم و اولویت بیشتری داشته باشند.

استان بوشهر به حق خود نرسیده است

یکی از فعالان حوزه کارگری پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان بوشهر با وجود میزبانی شایسته از صنایع پارس جنوبی، به حق خود در بهره‌مندی از مزایای این صنایع دست نیافته است.

محمد جعفر اسماعیل‌پور اضافه کرد: متأسفانه صنایع مستقر در پارس جنوبی به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند نبوده و یکی از این موضوعات وضعیت اشتغال است که نیازها و مطالبات جامعه پیرامونی را نادیده می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در آگهی جدید اشتغال در پارس جنوبی نیز شاهد اجحاف در حق مردم استان بوشهر هستیم و پنج استان را به عنوان میزبانان این صنعت در کنار استان بوشهر قرار داده‌اند.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: برای اینکه عقب‌ماندگی‌های گذشته در سهم ۵۰ درصدی بومی‌ها در پارس جنوبی محقق شود انتظار می‌رود که در اشتغال‌های جدید سهم استان بوشهر بیش از ۵۰ درصد باشد نه اینکه مثل این آگهی مردم استان نادیده گرفته شوند.

وی تاکید کرد: استان بوشهر دارای جوانانی با انگیزه، توانمند، بادانش، ماهر و مستعد است که می‌توانند پاسخگوی نیازهای صنایع باشند و همچنین به نفع صنایع نیز باشند چون با دلسوزی و توان بیشتری در خدمت صنعت خواهند بود و هزینه‌های کمتری نیز دارند.

قانون حق را به استان بوشهر می‌دهد

یکی از کارشناس حوزه انرژی در پارس جنوبی نیز با بیان اینکه باید استان بوشهر به حق خود در اشتغال پارس جنوبی برسد اظهار کرد: آگهی اخیر جذب نیرو در گاز پارس جنوبی که پنج استان همسایه بوشهر را بومی قلمداد کرده است، بدعتی آشکار و اجحاف در حق جوانان استان بوشهر است.

برای جذب جوانان استان بوشهر در پارس جنوبی شیوه نامه‌ای به شماره «م ت م س ۱/۱۲۳۵۰۷ مورخه ۱۳۹۷/۰۳/۲۱» وزارت نفت موجود است که هیچگاه از ظرفیت‌های قانونی آن برای کامیابی کارجویان استان بوشهر استفاده نشد محمد جعفری تصریح کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی پس از برگزاری آزمونی سخت و قرار دادن فیلترهای مغایر با رویه قانونی شیوه نامه ابلاغی وزارت نفت در خصوص جذب نیروی پیمانکاری در پارس جنوبی، باعث انگشت شمار شدن برگزیدگان میزبانان صنعت شدند تا بهانه‌ای به متولیان دهد و موجب گسترده شدن جامعه شمول بومی به چهار استان دیگر همسایه شود.

وی تاکید کرد: برای جذب جوانان استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی شیوه نامه‌ای به شماره «م ت م س ۱/۱۲۳۵۰۷ مورخه ۱۳۹۷/۰۳/۲۱» وزارت نفت موجود است که هیچگاه از ظرفیت‌های قانونی آن برای کامیابی کارجویان استان بوشهر استفاده نشد.

جعفری تاکید کرد: این گسترده شدن بومیان به استان‌های دیگر، از زمانی قابل پیش بینی بود که شهرستان‌هایی در خارج از مرزهای استان بوشهر فقط به دلیل همسایگی با پارس جنوبی بومی محسوب شدند و مسئولان استان واکنش مؤثری نشان نداد و اینک باید شاهد اجرای ظلم آشکار در حق جوانان مستاصل و بیکار استان بوشهر باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: باید موضوع استخدام بی ضابطه و چراغ خاموش قومیتی در پتروشیمی‌ها با مدیرعامل‌های خاص را نیز به این موضوع اضافه کرد و انتظار می‌رود مسئولان استان بوشهر و چهار نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.

اجحاف به بوشهری‌ها در پارس جنوبی/ اشتغال حق بومی‌ها است

وعده پیگیری جذب ۵۰ درصد نیروی بومی

به گفته معاون سیاسی، اجتماعی استاندار بوشهر، طبق آمار ارائه شده میزان جذب افراد بومی استان در صنایع مستقر پارس جنوبی نسبت به سال‌های گذشته رشد بهتری داشته است.

اکبر پورات با اشاره به اثرگذار بودن پیگیری‌های صورت گرفته برای افزایش سهم بومی‌ها در اشتغال پارس جنوبی تصریح کرد: نقاط ضعف، قوت و آسیب‌های موجود در جذب ۵۰ درصد نیروی بومی شناسایی شده و در حال ترمیم آن‌ها هستیم.

رئیس کمیته جذب ۵۰ درصد نیروی بومی استان بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین تیم بازرسی ویژه زیر مجموعه کمیته جذب تشکیل شده و از تمامی پتروشیمی‌ها بازرسی به عمل آورده و گزارشی در جهت پیگیری‌های بعدی ارائه خواهند کرد.

پورات تصریح کرد: مقرر شده شرکت‌هایی که در جذب نیروهای بومی همکاری نمی‌کنند به کمیته جذب دعوت و فرصت به آنان داده شود که تعادل و توازن در جذب خود را اصلاح و به درستی انجام دهند.

در شرایطی شاهد انتشار چنین آگهی‌هایی در پارس جنوبی و اجحاف در حق جوانان بومی هستیم که مسئولان استان بارها و بارها وعده دادند که پیگیر حق جوانان استان خواهند بود.

انتظار است که مسؤولان استان بوشهر موضوع را در سطح ملی دنبال کرده و مانع از اجحاف در حق نیروهای بومی استان بوشهر شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ