از «حذف شرط گواهینامه» تا «تسهیل شرایط خرید برقی‌ها»

اقتصاد ایران: امکان انتخاب خودرو برقی برای افرادی که خودروهای بنزینی را انتخاب کرده‌اند هم وجود دارد

ایران‌خودرو در اطلاعیه شماره سه مربوط به نحوه ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) برخی محصولات خود، از حذف شرط الزام به ارائه گواهینامه خبر داد. بر این اساس، شرط الزامی بودن ارائه گواهینامه از شرایط عمومی متقاضیان عادی شرکت در فرآیند ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) حذف شد.

بر اساس اعلام ایران‌خودرو، از آن‌جا که ارائه گواهینامه درخصوص سایر متقاضیان (طرح جوانی جمعیت مختص مادران، جایگزینی خودروهای فرسوده و خودروهای برقی) از شرایط تعیین‌شده نبوده، شرط دارا بودن گواهینامه رانندگی برای تمامی متقاضیان ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) حذف شده است.

همچنین با توجه به حذف شرط دارا بودن گواهینامه، مجددا مهلت تعیین‌شده برای وکالتی‌کردن و مسدودی حساب نزد بانک‌های عامل با اضافه‌شدن یک روز تا پایان ساعت۲۴ دوشنبه ۱۴۰۱.۰۵.۲۹ تمدید می‌شود.

به همین نسبت مهلت ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir نیز به مدت یک روز تمدید شده است و تا روز جمعه ۱۴۰۳.۰۶.۲ قابل انجام خواهد بود. درخصوص متقاضیان طرح فرسوده نیز، آخرین مهلت ثبت نام در سایت ستاد نوسازی خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir تا پایان ساعت۲۴ دوشنبه ۱۴۰۳.۰۵.۲۹ خواهد بود.

امکان انتخاب خودروهای برقی برای همه متقاضیان

براساس آن‌چه ایران‌خودرو در اطلاعیه شماره۳ خود اعلام کرده است؛ امکان انتخاب خودروهای برقی برای همه متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت مختص مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده میسر است. همچنین متقاضیانی که جزو هیچ‌یک از واجدین شرایط یعنی دارندگان مسدودی ۲۳۰میلیون تومانی یا مادران حائز شرایط یا ثبت‌نام‌کنندگان در سایت نوسازی خودروهای فرسوده نیستند هم می‌توانند مستقیما در ابتدای ورود، «طرح خودروهای برقی» را انتخاب کرده و نسبت به ثبت درخواست خرید یکی از دو مدل خودرو برقی عرضه‌شده اقدام کنند. ایران‌خودرو در این اطلاعیه تاکید کرده؛ ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا تاریخ ۱۴۰۳.۰۶.۲ امکان‌پذیر است و ثبت درخواست زودتر یا دیرتر، هیچ‌گونه تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد و در نهایت فرآیند اولویت‌بندی ۴۸ساعت بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام آغاز می‌شود و همه متقاضیان از فرصت یکسان برخوردار خواهند بود.

۱۰توضیح مهم درخصوص پرسش‌های متداول متقاضیان

گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین در راستای رفع ابهام و شفاف‌سازی هرچه بیش‌تر، به سوالات مشتریان درخصوص جدیدترین طرح ثبت درخواست محصولات خود پاسخ داد که پرتکرارترین آن‌ها شامل این مواد بوده است:

یکم - مشتریانی که در سایت ایران‌خودرو دارای پروفایل هستند هم برای ثبت‌نام در سامانه ikcosales.ir نیاز به ایجاد و تکمیل پروفایل جدید دارند. زیرا سامانه ثبت درخواست خرید در این مرحله، ارتباطی به سایت فروش ایران‌خودرو ندارد و متقاضیان باید اطلاعات پروفایل این سامانه را تکمیل کنند.

دوم - همان‌طور که در اطلاعیه شماره۳ تصریح شده؛ شرط الزامی بودن ارائه گواهینامه از شرایط عمومی متقاضیان عادی محصولات ایران‌خودرو حذف شده و درخصوص سایر متقاضیان نیز از ابتدا این محدودیت وجود نداشته است.

سوم - امکان انتخاب خودرو برقی برای افرادی که خودروهای بنزینی را انتخاب کرده‌اند هم وجود دارد. بر این اساس، متقاضیان خودروهای برقی بدون لحاظ کردن ثبت درخواست خودرو بنزینی، امکان انتخاب خودرو برقی را نیز دارند.

چهارم - مبلغ ۲۳۰میلیون تومان، از آغاز طرح تا پایان اولویت‌بندی و اعلام نتایج، به مدت حدود ۱۵ روز بلوکه خواهد بود.

پنجم - ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه که اولویت‌بندی شده‌اند، مجاز به ثبت نام در طرح فعلی نیستند. بر این اساس، متقاضیانی که دارای اولویت تابستان ۱۴۰۳ و بعد از آن هستند و تاکنون فراخوان نشده یا واریز وجه نکرده‌اند، امکان ثبت‌ درخواست در این طرح را ندارند و شرکت مطابق اولویت سامانه یکپارچه، آن‌ها را فراخوان خواهد کرد و همان خودرو ثبت نام قبلی را تحویل خواهد داد.

ششم - برای ثبت‌نام افراد دارای پلاک فعال، این‌که صرفا عمر خودرو بیش از پنج سال باشد، ملاک نیست؛ بلکه آن دسته از دارندگان خودرو مجاز به ثبت نام هستند که از زمان دریافت پلاک فعال آن‌ها پنج سال گذشته باشد.

هفتم - از آن‌جا هر یک از مادران واجد شرایط طرح جوانی جمعیت، صرفا مشمول یک دستگاه خودرو هستند، مادرانی که قبلا در طرح جوانی جمعیت سایپا ثبت‌نام کرده و خودرو تحویل گرفته‌اند، نمی‌توانند در طرح فعلی ثبت نام کنند. اما طرح مادران و نیز طرح خودروهای فرسوده، محدودیت‌های عمومی را ندارد و شرایط اختصاصی آن‌ها به این صورت است که در روش مادران، متقاضیان نباید تاکنون در این روش خودرو دریافت نکرده باشند و فرزند دوم و مابعدشان باید از تاریخ ۱۴۰۰،۰۸،۲۴متولد شده باشد. در روش خودروهای فرسوده نیز باید خودرو فرسوده در سایت ستاد نوسازی خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir ثبت شود.

هشتم - مبلغ بلوکه حساب وکالتی نه صرفا برای خودرو «ری‌را» بلکه این الزام برای تمامی خودروهای ثبت‌نامی در روش عادی است. اما در روش مادران، خودروهای فرسوده و خودروهای برقی این الزام وجود ندارد.

نهم - شرایط فروش، با توجه به خودرو انتخابی متفاوت بوده و هنوز مشخص نیست که به‌صورت فروش فوری است یا پیش‌فروش، بلکه پس از مرحله اول ثبت درخواست خرید و اعلام اولویت‌های مجاز شرایط فروش، براساس نوع خودرو انتخابی، متعاقبا به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود.

دهم - مشتریانی که درخواست خرید خودرو داشته و در سامانه ثبت درخواست می‌کنند، براساس رویه‌های مصوب (به روش قرعه‌کشی بود) اولویت‌بندی می‌شوند. اما فقط اولویت‌هایی که امکان ثبت‌نام از آنان در سال ۱۴۰۳ مطابق ظرفیت تولید میسر است (در سقف تیراژ پیش‌بینی‌شده برای سال جاری می‌گنجند)، انجام خواهد شد. اما سایر اولویت‌ها مجاز نبوده و امکان ثبت‌نام و دریافت خودرو نخواهند داشت و از این بابت تعهدی نیز متوجه ایران‌خودرو نخواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ