فاز دوم زیر ساختی تپه نوشیجان اجرا می‌شود

اقتصاد ایران: همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر از اجرای فاز دوم زیرساخت گردشگری نوشیجان خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تپه نوشیجان در استان همدان و در ۱۶ کیلومتری شمال غرب شهر ملایر بر فراز تپه‌ای طبیعی به ارتفاع تقریبی ۳۷ متر قرار گرفته است. اظهار کرد: نوشیجان را می‌توان قدیمی ترین نیایشگاه آریایی‌ها در داخل مرزهای کشور دانست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: تپه نوشیجان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی ۶ فصل باستان شناسی توسط مؤسسه‌ی ایران شناسی بریتانیا به سرپرستی «دیوید استروناخ» عملیات کاوش و مرمت در تپه انجام پذیرفت.

وی گفت: دستاورد فعالیت‌های این هیئت، شناسایی سه دوره‌ی معماری باستانی متعلق به دوران «مادها، هخامنشیان و اشکانیان» است که مهمترین و باستانی‌ترین لایه مربوط به سکونت اقوام ماد در این تپه از نیمه‌ی دوم قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تا نیمه‌ی اول قرن ششم قبل از میلاد است.

جلیلی یادآور شد: نوشیجان به واسطه قرارگرفتن در دشت شورکات و فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر ملایر نیاز دارد زیرساخت‌های گردشگری برای ماندگاری مسافر تقویت شود.

وی افزود: لذا از محل اعتبارات ۱۴۰۲ به مساعدت مدیرکل و فرماندار ملایر از محل اعتبارات زیرساخت گردشگری در سال ۱۴۰۲ قراردادی بالغ بر ۱۰,۰۰۰ میلیون ریال برای اجرای فاز دوم محوطه ورودی نوشیجان با پیمانکار منعقد شده که شامل ۱۳۰۰ مترمربع زیرسازی و جالیز محور وردی و تأمین آب خود اثر به طول ۵۰۰ متر با تانکر ۱۰۰۰ لیتری است و پیمانکار در محل مستقر و پروژه فعال است.

جلیلی بیان داشت با وجود بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این سایت، نبود امکانات رفاهی از قبیل فضای سبز بسیاری از بازدیدکنندگان به سرعت بعد از بازدید، مجموعه را ترک می‌کنند. این درحالی است که با اجرای فضای سبز و تأمین زیرساخت گردشگری مجموعه می‌توان بسیاری از گردشگران را ترقیب به صرف زمان بیشتری در مجموعه کرد.

این مسئول تصریح کرد: همین دلیل یکی از مهمترین اهداف کوتاه مدت به لحاظ اجرای کاردر نوشیجان تأمین زیرساخت، کاشت درختان مقاوم به مناطق شور و نمکزار و ایجاد فضای سبز مناسب برای استراحت بوده است و پروژه فوق به این اجرا خواهد شد.

وی ابراز داشت: مراتب تکمیل زیرساخت گردشگری اثر منحصربفرد نیاز به تأمین اعتبار از ملی و استانی و توجه مسئولین استانی بویژه شهرستانی را دارد.

جلیلی بیان داشت: تأمین پایدار آب فضای سبز حتی شرب در نوشیجان یکی از دغدغه‌های این اداره است البته از جمله اقدامات سال‌های اخیر تأمین زیرساخت گاز، استفاده از آب شرب روستایی، تلفن و… است که از اعتبار زیرساخت و ملی انجام شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ