جلیلی: همه باید به دولت کمک کنند تا کشور با موفقیت پیش رود

اقتصاد ایران: جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصادی با حضور سعید جلیلی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصادی با حضور سعید جلیلی در حوزه هنری آغاز به کار کرد.

در هیچکدام از برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصادی، واژه بهره‌وری را ندیدم

ابراهیم شیبانی رئیس اسبق بانک مرکزی در ابتدا با طرح این موضوع که برنامه در حوزه اقتصاد آرزوهای نیست که روی کاغذ نوشته شود، گفت: تعدادی معادله و نامتعادله نوشته می‌شود و در برنامه باید همه این‌ها با هم حل شود.

وی که در دوران اصلاحات رئیس بانک مرکزی بود، یادآور شد: در برنامه اول توسعه ۸۷ معادله و نامتعادله داشتیم و ۲۷ میلیارد دلار از طریق استقرار خارجی برای اجرای این برنامه‌ها نیاز داشتم، همچنین برنامه به یک قالی شبیه است که لازم است به دقت طراحی و اجرا شود.

رئیس اسبق بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: برنامه در مدل اقتصادی به این تلقی می‌شود که اعداد با هم همخوانی داشته باشند، ارتباط میان اجزای برنامه مهم است. در هیچکدام از برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصادی، واژه بهره‌وری را ندیدم.

شیبانی گفت: اینکه هر یک از وزارتخانه‌ها چه سیاستی در برنامه‌های خود دارد را نیز مطرح نکرده بودند. چند ماه گذشته در برنامه آقای علی آبادی برنامه ۱۰۰ شرکت برتر را ارائه کرده بود که فقط ۵ شرکت دانش بنیان بودند و این به سیاست‌های برنامه مربوط می‌شود. باید شرکت‌های بزرگ داشته باشیم که بتواند در سراسر کشور فعالیت کند، به طور مثال هلدینگ کوچ ترکیه ۴۸ میلیارد دلار درآمد داشته و ۵۰۰ شرکت ما فقط ۱۵۰ میلیارد درآمد داشته است.

وی بیان کرد: چین و تایپه و تایوان بزرگترین صادرکننده تراشه است و ما در صنایع خود باید برنامه دقیق ارائه دهیم. به طور مثال در کشاورزی اگر به همین شیوه سنتی کار کنیم به جایی نمی‌رسیم و آقای جلیلی در برنامه‌های خود گفته بود که هر روستا یک سلول توسعه و باید به توانمندسازی روستاها توجه کنیم که هر کدام در اقلیم خود نیازمند برنامه‌های ویژه هستند. ۱۷ تا ۱۸ میلیارد نهاده وارد می‌کنیم و ۸ میلیارد صادر می‌کنیم که این کاملاً تراز منفی در کشاورزی را می‌رساند.

شیبانی در بخشی از سخنانش به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی پرداخت و عنوان کرد: تا زمانی که قیمت‌ها را اصلاح نکنیم، همچنان اصراف در انرژی را خواهیم داشت. باید دید وزیر نیرو در این رابطه چه برنامه‌ای دارد. و ما در سایر موارد حوزه اقتصاد با صنایع قدیمی و فرسوده مواجهیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم. صنایعی داریم که از تکنولوژی روز برخوردار نیستند.

وی راجع به تعرفه‌های گمرکی به نرخ بالای این تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: آنقدر تعرفه‌های گمرگی کشور ما بالاست که در رقابت میان تولید و واردات نقش دارد.

مردم در برنامه دولت مشارکت کنند

سعید جلیلی در ادامه این جلسه بیان کرد: هر میزان مردم در برنامه دولت مشارکت کنند و کمک کنند تا اگر نقاطی که مغفول واقع شده است به آن توجه شود در حقیقت این کمک به برنامه و کارنامه آتی دولت خواهد بود و بسیار ارزشمند است. من از همه نخبگان و مردم خواهش کردم تا در ارزیابی برنامه‌های دولت نقش ایفا کنند و این جلسه را به دنبال همین موضوع، برگزار کردیم.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۳۹۶ این مباحث را دنبال کرده بودیم و از اساتید و صاحب‌نظران خواهش می‌کنم راجع به برنامه‌های دولت و وزارتخانه‌ها و مختصاتی که باید داشته باشد، تمرکز داشته باشند. صاحب نظران از نظر شکلی به ویژگی‌های مطلوب برنامه بپردازند که چگونه و از چه نقطه‌ای شروع شود و با چه روشی به نقطه مطلوب خواهد رسید.

جلیلی ذکر بخشی اسناد بالادستی در برنامه وزرا را کافی ندانست و گفت: باید رئیس جمهور در کنار برنامه وزرا برنامه دولت را هم به مجلس ارائه می‌کرد و حالا رئیس جمهور گفته برنامه او همان برنامه هفتم توسعه است در حالی که باید بگوید رشد ۸ درصدی را چگونه محقق خواهد کرد و باید تک تک وزارتخانه‌ها نقش خود را بدانند، حتی وزارت علوم که باید سهم خود را در ارزآوری و اشتغال در برنامه بداند.

وی عنوان کرد: رشد ۸ درصدی عوامل مختلفی دارد و سرمایه یکی از عوامل در افزایش بهره‌وری است اما سرمایه صرفاً یک عنصر است و فناوری، مدیریت و نیروی انسانی دیگر ارکان تحقق بهره‌وری هستند و اینکه در اجزای دولت که وزارتخانه‌ها هستند باید مشخص شود چه برنامه‌ای برای استفاده از نیروی انسانی دارند.

جلیلی در رابطه با  تامین مالی در دولت عنوان کرد: باید در رابطه به شیوه‌های تامین مالی در برنامه‌ها صحبت کنند و در مناظره‌ها هم به رئیس جمهور گفته بودم که شیوه اجرای برنامه هفتم را عنوان کند و خود برنامه صرفاً برنامه او محسوب نمی‌شود و شیوه اجرای کار مهم است، البته لازم است برای تامین منابع ابتدا به منابع موجود و استفاده درست از آنها توجه کافی مبذول داشته باشیم که به طور مثال جلوی هدر رفت منابع نفت و گاز را بگیریم.

با انضباط مالی و رفع ناتر ازی‌ها می‌توان به کاهش تورم کمک کرد

وی به رشد نامناسب اقتصادی در مقطعی پرداخت و گفت: رشد ۸ درصدی یک ضرورت است که با انضباط مالی و رفع ناترازی‌ها می‌توان به کاهش تورم کمک کرد. هم اکنون جمعی از نخبگان به کمک دولت و مجلس آمدند تا به بهترین نحو کابینه چیده شود و کار خود را آغاز کند. هر میزان در برنامه به وزرا کمک کنیم به کارنامه آتی دولت کمک کردیم. در مسیر کار نیز دولت محترم را همراهی خواهیم کرد و دولت، امروز دولت همه است و همه باید به دولت کمک کنند تا کشور با موفقیت پیش رود.

جلیلی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که طبق برنامه هفتم توسعه بر عهده هر وزارتخانه است را در دولت سایه مشخص کرده‌ایم و این باید به نحوی باشد که در برنامه وزرا دیده شود تا رشد ۸ درصد را محقق کند و ما باید در حد خودمان بتوانیم کمک کنیم تا دولت و مجلس که وظیفه مشترک را در این مقطع انجام می‌دهند به بهترین شکل به انجام برسانند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ