از اخذ مجوز استخدام ۱۲۹ هزار معلم تا تدریس ۴۰ درصد معلمان

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، گفت: مجوز استخدام ۱۲۹ هزار معلم را دریافت کردیم و ابلاغ تدریس ۴۰ درصد معلمان برای مهرماه تا امروز صادر شده است.

- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، علی فرهادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 98 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود، درباره تغییرات در تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش، اظهار داشت: در شهریورماه گذشته شرایط به نحوی بود که حق‌التدریس معلمان را از اسفند 1401 بدهکار بودیم، اما اکنون هیچ بدهی نداریم و پرداخت حق‌التدریس از امسال به صورت ماهانه و منظم شده‌ است.

وی ادامه داد: سال گذشته به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات ممنوع شده بود، اما اکنون نه تنها یک ریال بابت حقوق آنها بدهکار نیستیم، بلکه به دستور سرپرست وقت ریاست جمهوری تمام نیروهای خرید خدمات در سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جدید به صورت قرارداد کارمعین به‌کار گرفته می‌شوند و در تلاش هستیم که این رویکرد برای سایر نیروهای خرید خدمات هم انجام شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی معلمان خرید خدمت حدود 10 سال است که با آموزش و پرورش همراهی می‌کنند و در نظر داریم آنها را به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت کنیم.

فرهادی همچنین درباره فعالیت مدیران در مدارس دو شیفته توضیح داد: مدیر در مدارس دو شیفته و عوامل مدرسه شیفت دوم را هم اداره می‌کنند و حق‌الزحمه نوبت دوم آنها پرداخت شده و اکنون بدهی نداریم.

 اعتراض 380 هزار نفر در رتبه‌بندی معلمی پذیرفته شد

وی درباره رتبه‌بندی معلمان خاطرنشان کرد: سال گذشته از میان معلمان شاغل، 572 هزار نفر به رتبه خود معترض بودند که پس از پایان اسفند 1402 به اعتراضات آنها رسیدگی شد و 380 هزار نفر افزایش رتبه داشتند و اکنون پرونده اعتراضات بسته شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه احکام رتبه بندی بازنشستگان سال 1400 و 1401 توسط سازمان بازنشستگی صادر شد، افزود: پرداخت بخشی از دیون آنها باقی مانده که ناشی از افزایش رتبه بود و در حال انجام اقدامات هستیم تا کسورات قانونی ناشی از افزایش رتبه برای معلمان بازنشسته سال‌های 1400 تا 1402 پرداخت شود.

فرهادی ادامه داد: در سال 1400 برابر 60 هزار نفر، در سال 1401 معادل 51 هزار نفر و در سال گذشته 72 هزار معلم بازنشسته داشتیم که پیش از برنامه هفتم توسعه بخشنامه‌ای صادر شد تا اگر خواستیم معلمی را برای ادامه خدمت نگه داریم، اما با ابلاغ برنامه هفتم توسعه بخشنامه دچار ابهام شد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با سازمان اداری و استخدامی، دیوان عدالت اداری و مجلس مقرر شد این بخشنامه ناظر به برنامه هفتم اصلاح شود.

استفاده از معلمان بازنشسته برای جبران کمبود نیروی انسانی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سن بازنشستگی در این وزارتخانه از 49 سال تا 52 سال است در حالی که این سن برای بازنشستگی بسیار پایین است و معلمان در سن بازنشستگی در اوج تجربه و مهارت هستند بنابراین مطلوب این است برای جبران کمبود نیروی انسانی از آنها استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای حفظ نیروهای بازنشسته‌ اولویت با آقایان است و در همه دوره‌های تحصیلی به آنها نیاز نداریم، بخشنامه بازنشستگی اصلاح و نگرانی معلمان بابت بازنشستگی مرتفع خواهد شد اما این بخشنامه غیرقانونی نبود و براساس ابلاغ برنامه هفتم شرایط تغییر کرد.

فرهادی خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت دانش‌آموزی در 20 سال گذشته و همچنین بیشترین میزان بازنشستگی معلمان را داریم اما در مقابل میزان استخدام اندک معلمان باعث شد تا در بحث تامین معلم دچار بحران شویم.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است، گفت: با فرض قرارداد کار معین تمام نیروهای خرید خدمات و استمرار خدمت 50 درصد معلمانی که حائز بازنشستگی بوده اما داوطلبانه متقاضی ادامه خدمت هستند، مهر آرامی را داشته باشیم. معلمانی که استمرار خدمت داشته باشند، یک ماه حقوق پاداش دریافت می‌کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره ایجاد مشوق و انگیزه برای همکاری بیشتر معلمان اظهار کرد: نیاز ما برای ادامه خدمت همکاران در سه سال آینده است و هر معلمی استمرار خدمت دهد، یک ماه حقوق به او پاداش خواهیم داد یعنی به جای 12 ماه حقوق 13 ماه حقوق به آنها اعطا می‌شود.

فرهادی افزود: برای حق التدریس معلمان طرحی را ایجاد کردیم تا مبلغ آن تا 2 برابر افزایش یابد و البته این طرح اصلاح شد تا معلمانی که حق التدریس دریافت می‌کنند به جای 9 ماه حق التدریس، 10 ماه شود.

وی گفت: نتایج آزمون استخدامی دبیری به سازمان سنجش اعلام شده و کمتر از یک هفته آینده سازمان سنجش این نتایج را اعلام می‌کند.

فرهادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجوز استخدام 129 هزار معلم را دریافت کردیم و  ابلاغ تدریس 40 درصد معلمان برای مهر ماه تا امروز صادر شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در آزمون کیفیت بخشی برای استخدام مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و مشاور نتایج اولیه اعلام و مصاحبه‌ها انجام شده و حداکثر 2 هفته آینده نتایج نهایی نیز اعلام می‌شود.

 فرهادی یادآور شد: 176 هزار کمبود معلم برای مهرماه داریم، با استفاده از روش‌های متفاوت این کسری را جبران می‌کنیم، همچنین در مهر 1403، 32 هزار دانشجو وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند.

انتهای پیام/282/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ