تردد زائران مرز تمرچین از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت/«حب الحسین یجمعنا»

اقتصاد ایران: ارومیه- ۱۰ روز مانده به اربعین حسینی تردد زائران اربعین و زوار کشورهای خارجی از مرز تمرچین سیر صعودی دارد و تا کنون بیش از ۴۰هزار زائر از این مرز راهی عتبات عالیات شده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: پایانه مرزی تمرچین امسال برای سومین بار به عنوان یکی از ۶ گذرگاه اعزام زائران اربعین حسینی به سرزمین عشق کربلای معلی فعالیت می‌کند.

با وجود اینکه ۱۰ روز به اربعین حسینی باقی مانده اما هر روز بر تعداد زائران به خصوص کشورهای همسایه ترکیه و جمهوری افزوده می‌شود.

برپایی ۶۳ موکب، تسهیل در تردد زائران، آب و هوای مناسب، نزدیکی به کربلا از ویژگی‌های مرز تمرچین است.

آذربایجان که تمرچین را برای حضور در کربلای معلی انتخاب کرده‌اند افزوده می‌شوند.

نزدیکی مرز تمرچین به کربلا معلی و آب هوای بسیار مطلوب این مسیر در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، باعث شده تا عملاً این نقطه مرزی نه تنها توسط زائرانی از شمال و شمال غرب کشور مورد استقبال قرار گیرد، بلکه مورد توجه زائرانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز واقع شده است.

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد و از سال گذشته برای اولین‌بار امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است.

در این مرز امکانات لازم به‌منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود.

تمرچین حدود ۱۵۰ کیلومتر با ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی فاصله دارد و از تمرچین تا سامرا ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

تردد زائران مرز تمرچین از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت/«حب الحسین یجمعنا»

۴۰ هزار زائر از مرز تمرچین تردد کرده‌اند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با نزدیک تر شدن به ایام اربعین شهادت و اباعبد الله الحسین (ع) شاهد افزایش حضور مردم در پایانه مرزی تمرچین هستیم، افزود: در شبانه روز گذشته ۶ هزار و ۴۳۲ نفر زائر ایرانی و خارجی از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند این آمار نسبت به مدت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

ایرج دست نشان تصریح کرد: در شبانه روز گذشته در مجموع دو هزار و ۲۵ نفر مسافر ایرانی و خارجی به کشور وارد شدند که نسبت به مدت مشابه ۵ درصد رشد دارد همچنین در این مدت چهار و ۴۰۷ نفر نیز از کشور خارج شدند.

دست نشان یادآور شد: در مجموع و از زمان آغاز طرح پیاده رویی اربعین نزدیک به ۴۰ هزار نفر زائر ایرانی و خارجی از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این مدت نزدیک به ۱۷ هزار زائر ایرانی و خارجی وارد کشور و نزدیک به ۲۳ هزار زائر نیز از مسیر پایانه مرزی تمرچین از کشور خارج شدند که از نظر ورودی ۲۳ درصد رشد داشته و از نظر خروجی نیز ۱۲ درصد رشد دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از ماه‌های قبل تمامی زیرساخت‌ها لازم برای سفر ایمن زائرین اربعین فراهم شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ گونه مشکلی در تأمین ناوگان مورد نیاز به وجود نیامده و جامعه راهداری و حمل و نقل استان با جدیت در این مسیر مشغول خدمات رسانی هستند.

تردد زائران مرز تمرچین از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت/«حب الحسین یجمعنا»

اتوبوس رایگان تردد زائران از ارومیه به تمرچین راه اندازی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: روزانه چهارسرویس حمل و نقل عمومی برون شهری زائران ایام اربعین را به صورت رایگان از ارومیه به پایانه مرزی تمرچین منتقل می‌کند.

دست نشان در این زمینه با بیان اینکه ظرفیت تردد روزانه این سرویس‌ها ۲۰۰ نفر است، افزود: این سرویس ویژه تا ابتدای شهریور امسال ادامه دارد و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات، هزینه ورود به گذرگاه حاج عمران از طریق پایانه مرزی تمرچین برای زوار ایرانی رایگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از راه اندازی هشت پارکینگ رایگان در پیرانشهر برای استفاده زائران خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر آن موارد دیگر نیز از جمله زمینه استفاده از ظرفیت ده‌ها موکب در مسیر تمرچین و مرز تدارک دیده شده است.

تردد زائران مرز تمرچین از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت/«حب الحسین یجمعنا»

تأمین امنیت کامل زائران متردد از مرز تمرچین

فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر زائران خارجی و ایرانی با امنیت کامل از مرز تمرچین در حال تردد هستند.

سردار محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تأمین امنیت زائران متردد از مرز تمرچین پیرانشهر، اظهار کرد: امسال امنیت کامل زائران خارجی و ایرانی که از مرز تمرچین تردد می‌کنند بر عهده مرزبانی استان است و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زائران با امنیت کامل در حال تردد هستند، افزود: از زمان طرح پیاده روی اربعین حسینی در مرز تمرچین نیروهای مرزبانی تا آخرین زائر متردد از مرز تمرچین امنیت کامل آنها را فراهم می‌کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.

فرمانده مرزبانی با اشاره به استقرار موکب مرزبانی استان در مرز تمرچین عنوان کرد: در کنار تأمین امنیت زائران یک موکب فرهنگی از سوی مرزبانی در مستقر بوده و در حال ارائه خدمات به زائران است.

سردار احمدی با اشاره به رایزنی با مقامات عراقی در مرز مقابل تمرچین گفت: نه تنها امنیت زائران در سمت ایران بلکه تا تشرف زائران به کربلا زائران با امنیت کامل می‌توانند از این مرز تردد کنند.

فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در راستای تأمین امنیت و حفظ حرمت زائران، نشستی با مسئولان عراقی برگزار شد تا در راستای تسهیل تردد و تأمین امنیت زائران از سمت عراق مقدمات لازم انجام شود.

تردد زائران مرز تمرچین از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت/«حب الحسین یجمعنا»

برپایی موکب «کتابخانه حسینی» کتابخانه های عمومی در مرز تمرچین

موکب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با عنوان «کتابخانه حسینی» و با شعار «کتاب آزادگان، حسین علیه‌السلام» در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر برای سومین سال متوالی، برپا شده است.

همزمان با ایام اربعین حسینی و برای خدمت رسانی فرهنگی به زائرین، موکب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با عنوان «کتابخانه حسینی» و با شعار «کتاب آزادگان، حسین علیه‌السلام» در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر میزبان زائرین خواهد بود.

در این موکب که از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور به منظور پاسداشت و ترویج آئین بزرگ پیاده‌روی اربعین، خدمت رسانی فرهنگی، توجه به نیازهای مطالعاتی زائرین و محقق ساختن شور و شعور حسینی دایر خواهد بود؛ برنامه‌های فرهنگی- ترویجی کتاب محور با محوریت اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و قرآن کریم با شعار «کتاب آزادگان، حسین علیه‌السلام» ویژه تمامی گروه‌های سنی اجرا شده و در کنار خدمات عمومی سایر موکب‌ها، به ارائه خدمات فرهنگی به زائرین خواهد پرداخت.

اجرای پویش «غزه تکرار کربلا» و اهدا پرچم فلسطین به صورت نمادین با هشتگ #غزه-تکرار-کربلا به زائران؛ طرح «بیعت با شهدا»؛ پویش «اذان به وقت کربلا» و اذان‌گویی توسط زائران در موکب به وقت اذان ظهر و مغرب؛ ساخت پرچم در سه طرح «یا حسین ع»، «یا زینب (س)» و «یا مهدی عج» توسط کودکان و نوجوانان با مهر بر روی پارچه؛ انجام دست‌های اربعینی در موکب شامل ساخت دستمال اشک با عنایت به فضیلت گریستن بر مصائب اهل بیت علیهم السلام و ساخت ریسه با استفاده از نام و ذکر اهل بیت علیهم السلام از مهمترین برنامه‌های این موکب است.

پویش کتابخوانی با عنوان «طواف عشق» و خوانش کتاب‌های ادبی مرتبط با واقعه کربلا، روز عاشورا و…؛ رنگ‌آمیزی با طرح‌های محرم و عزاداری کودکان؛ قصه‌گویی برای کودکان از قصه‌های واقعه کربلا؛ پرده‌خوانی و نقالی؛ جمع‌خوانی از کتاب‌های منتخب توسط کودکان و نوجوانان؛ انجام کار فرهنگی با محوریت مجله شبنم؛ طرح استندعکاسی و عکس یادگاری با موضوع رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و فرزندان شهدا؛ اجرای برنامه‌های محفل قرآن و عترت و محافل ادبی با مدیریت استان؛ زیارت به نیابت از شهدا و.... از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

پایانه مرزی تمرچین امسال برای سومین بار به عنوان یکی از ۶ گذرگاه اعزام زائران اربعین حسینی به سرزمین عشق کربلای معلی فعالیت می‌کند، نزدیکی مرز تمرچین به کربلا معلی و آب هوای بسیار مطلوب این مسیر در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، باعث شده تا عملاً این نقطه مرزی نه تنها توسط زائرانی از شمال و شمال غرب کشور مورد استقبال قرار گیرد، بلکه مورد توجه زائرانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز واقع شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ