کوله بار تلخ الماس‌های درخشان سرزمین آفتاب/ آزادگان را دریابید

اقتصاد ایران: اراک- الماس‌های درخشان سرزمین آفتاب در سال های درد و فراق، کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین به همراه دارند که هر کدام از آن ها، درس بزرگی از استقامت و آزادگی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اولین گروه آزادگان ایرانی روز ۲۶ مرداد سال ۶۹ در حالی وارد خاک ایران اسلامی شدند که دیگر مراد و مقتدای بزرگ و معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در میان ما نبود و این ضایعه دردناک غم فراغ را برای اسرای عزیز دو چندان کرد که امام خمینی (ره) با انتشار پیامی گفت: اگر روزی اسرا برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود.

در این روز اشک‌ها و لبخندها با هم عجین شده بود تا انتظار یعقوبیان را به وصال یوسف‌ها پیوند دهند و در این میان چه دیدنی بود سجده شکری که آزادگان با ورود به کشور بر خاک میهن در مرز خسروی به جای آوردند و چه زیبا بود تجسم حضور فرزندان وطن در آغوش سرزمینی که غیرتش آوازه جهان و جهانیان شده بود.

در چنین روزی که آزادگان قدم به خاک پاک سرزمین آفتاب نیز گذاشتند دیار بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز چراغانی بود شور، شعف و سروری وصف ناپذیر همه جا را پر کرده بود.

آزادگان از زمان ورود به میهن اسلامی همچنان گمنام هستند

کوله بار تلخ الماس‌های درخشان سرزمین آفتاب/ آزادگان را دریابید

امین الله بغدادی یکی دیگر از دلاورمردان آزاده نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: سال ۶۲ در عملیات خیبر به اسارت بعثی‌ها درآمدم و هشت سال اسیر بودم حدود ۲ سال در موصل و سپس ۶ سال و پنج ماه در الرمادی در اسارت بودم.

وی با اشاره به خاطرات تلخ خود در اسارت گفت: در همه اردوگاه‌ها غم، اندوه و شهادت بود هر چند نوع شکنجه‌ها نیز در اردوگاه‌ها متفاوت بود.

بغدادی گفت: آن زمان که مرا به الرمادی منتقل کردند ۶ ماه بود که ده دقیقه زیر دوش آب نرفته بودم و پوستی بر بدن‌هایمان باقی نمانده بود و آب رودخانه برای استحمام استفاده می‌شد که تمام زباله‌ها داخل آن بود اما با این تفاسیر خداوند همراه ما بود به آسانی بیمار نمی‌شدیم.

وی افزود: حجم وعده غذایی بسیار بسیار اندک بود و بیشتر روزها، سرا روزه بودند چرا که وعده غذایی که صبح می‌دادند برای ناهار و شام نیز باید می‌خوردیم که آن را به عنوان افطار می‌خوردیم.

بغدادی ادامه داد: در اردوگاه با عشق خدا زندگی می‌کردیم با آنکه بچه روستایی بودم و سوادم کم بود اما جو معنوی حاکم بر آنجا را با تمام وجود حس می‌کردم همچنین شکنجه‌ها برای ما خنده دار بود هر چند جای
کابل‌هایی که به ما می‌زدند خون می‌آمد و زخم می‌شد و بدن‌ها نیز ترک بر می‌داشت.

وی گفت: وضعیت ما بسیار بحرانی بود چرا که جوانهای اسیر در الرمادی زیر ۲۰ سال سن در کمپی به نام کمپ اطفال نگهداری می‌شدند که شکنجه‌های زیادی می‌شدیم اما با لطف خدا مقابل بعثی‌ها می‌ایستادیم و
بعد از نماز، شعار مرگ بر صدام سر می‌دادیم اما کسی این را نمی‌پذیرفت، به عناوین مختلف بارها شکنجه می‌شدیم که شاهد نابینایی، شهادت، قطع نخاع، پارگی شکم، بینی، گوش لب‌ها برخی اسرا بودیم.

بغدادی با اشاره مشکلات خود گفت: آزادگان از زمانی که به میهن اسلامی بازگشتند گمنام هستند چرا که علاوه بر مشکلات روحی و روانی با کوهی از مشکلات زندگی نیز مواجه هستند و هیچ‌گونه امکاناتی ندارند.

وی گفت: بنده دو فرزند دارم که پسرم ۹ سال بیکار و با مشکلات زیادی مواجه است، همسرم نیز به واسطه آلودگی هوا بیمار است که به خاطر بیماری همسرم اکنون ساکن رشت در غربت هستیم.

بغدادی گفت: متأسفانه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، آزادگان را جزو جانبازان نمی‌دانند که امید است ریاست جدید سازمان بنیاد شهید (آقای اوحدی) نیم نگاهی به جامعه اسرا و آزادگان داشته باشد.

راه شهدا را ادامه دهیم

کوله بار تلخ الماس‌های درخشان سرزمین آفتاب/ آزادگان را دریابید

رضا بادرستانی یکی دیگر از آزادگان اراکی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سال ۶۷ زمانی که در عملیات شهر فاو به اسارت درآمدم ۱۷ ساله و عضو بسیج بودم

بادرستانی با اشاره به خاطرات تلخ خود در زمان اسارت گفت: در حضور دیگران اسرا را با آهن و چوب ضرب و شتم می‌کردند که برخی‌ها از هوش می‌رفتند تا به قول خودشان درس آموزی برای اسرای دیگر باشد.

وی گفت: با این اقدام ناجوانمردانه آسایشگاه چهارم و پنجم تلافی کردم شعار مرگ بر صدام و هیهات من الذله سر می‌دادند و پنجره را می‌کوبیدند و شورش عجیبی برپا می‌شد که این اقدام سبب می‌شد شماری از فرمانده‌ها و سربازان عراقی که محافظ بودند با شعارهای اسرا از اردوگاه فرار کنند

بادرستانی گفت: یکی از بدترین و تلخ‌ترین خاطره‌ها برای اسرا، شنیدن خبر فوت امام راحل بود چرا که تمام اسرا با این انگیزه و امید زنده بودند که زمان بازگشت به میهن اسلامی با امام راحل ملاقات کنند.

وی گفت: بنده خواسته مالی و اقتصادی از مسئوولان ندارم اما تقاضا دارم که راه شهدا را ادامه دهیم و این مهم را برای نسل آتی جامعه فرهنگسازی و منتقل کنیم و اجازه ندهیم فرهنگ غنی و ناب اسلامی با فرهنگ غربی عجین شود.

بادرستانی گفت: بنده اکنون ۵۴ ساله و دارای دو فرزند هستم اکنون یک گلخانه و ۱۰۰ کندوی زنبور عسل دارم و به لحاظ اقتصادی مشکلی ندارم.

یکی از آزادگان سرافراز استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سال ۶۱ به اسارت نیروهای بعثی درآمدم و سال ۶۹ آزاد شدیم اوایل اسارت ۲ ماه در زندان الرشید بغداد بودیم و همزمان تعدادی از زندانی عراقی‌ها نیز با ما بودند.

اشتغال فرزندان آزادگان مورد توجه ویژه شود

حجت الاسلام حسین عسگری افزود: سپس به موصل ۲ و بعد موصل چهار منتقل شدیم حدود ۸ سال موصل ۴ و در خدمت حاج آقا ابوترابی بودیم، زندگی در اسارت بسیار دشوار بود اما عشق به اهل بیت (ع) و ایران اسلامی این سختی‌ها را برای ما قابل تحمل می‌کرد.

وی گفت: برای اینکه اسرای ایرانی مقابل شکنجه و سختی‌ها مقاومت کنند، حاج آقا ابوترابی می‌گفتند اگر قرآن را حفظ کنید قول می‌دهم جلسه خصوصی با امام راحل برای حافظان قرآن هماهنگ کنم.

عسگری ادامه داد: با وجود اینکه امیدی به آزادی نداشتند و شرایط حفظ قرآن سخت بود اما به عشق امام، پیشرفت کشور و ایران اسلامی همه در حد توان شروع به حفظ قرآن کردند به گونه‌ای که شب‌های دوشنبه زیارت عاشورا، جمعه دعای ندبه و چهارشنبه قرائت دعای توسل داشتیم و همین برنامه‌های فرهنگی بود که سختی‌ها را برای ما آسان می‌کرد.

عسگری افزود: امید است مردم در مسیر ارزشهای اسلامی حرکت کنند چرا که سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

عسگری گفت: انتظار است مسؤولان ذیربط علاوه بر حل مشکلات جسمی، بهداشت و درمان آزادگان، توجه ویژه برای ایجاد اشتغال فرزندان آنها نیز داشته باشند.

برنامه پویش سلامت در طول سال برای آزادگان برگزار می‌شود

کوله بار تلخ الماس‌های درخشان سرزمین آفتاب/ آزادگان را دریابید

معان فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اسامی یک هزار آزاده در استان مرکزی ثبت شده که از این تعداد، تعدادی مرحوم و شهید شدند و پرونده تعدادی از آنها به خارج استان منتقل شده است.

شهرام ثامنی افزود: شهر اراک ۴۳۵ آزاده دارد که تعدادی از آنها به درجه بالای شهادت نائل آمدند.

وی با اشاره به برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به کشور گفت: شعار امسال طبق بیانات مقام معظم رهبری" الماس‌های درخشان" اعلام شده بود که به همه شهرستان‌ها نیز اعلام شد رویدادها با این عنوان برگزار شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: برگزاری مسابقات ورزشی از جمله شنا، تیر اندازی، برنامه‌های فرهنگی، دیدار با خانواده ایثارگران، حضور در نماز جمعه بخشی از برنامه‌های این ایام بود.

ثامنی تصریح کرد: به همه شهرستان‌ها اعلام شده سخنرانی قبل از خطبه‌ها از ظرفیت آزادگان و پیام آوران ایثارگران استفاده شود.

وی افزود: برنامه پویش سلامت در طول سال برای الماس‌های درخشان انجام می‌شود درسالروز آزادگان سرکشی و بازدید از خانواده‌های این دلاورمردان انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: تمام جانبازان از جانبازان ۵ درصد به بالا می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی از تسهیلاتی همچون بیمه، دریافت تسهیلات مسکن برخوردار شوند و تمام افراد تحت تکلف جانباز بیمه تکمیلی برخورد می‌شوند به گونه‌ای که تمام خدماتی درمانی آنها رایگان خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ