آیین اربعین حسینی آغاز یک تمدن نوین جهانی است

اقتصاد ایران: شهردار تهران گفت: آیین اربعین حسینی، رویدادی فراملی و نمودار آغاز یک تمدن نوین جهانی که وقوع آن وعده ای الهی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران، در نشست مسولان ستاد اربعین حسینی با اشاره به تلاش ستاد اربعین در برگزاری باشکوه این رویداد، گفت: آیین اربعین حسینی، رویدادی فراملی و نمودار آغاز یک تمدن نوین جهانی که وقوع آن وعده ای الهی است.

وی با اشاره به اقدامات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی برای آماده کردن فضای شهر برای استقبال از ایام اربعین افزود: برگزاری رویدادهایی مانند «تکیه ملت» و تم‌پارک موضوعی «سرزمین تمدن‌ها» بخشی از این اقدامات است؛ برای برپایی باشکوه اربعین مقدماتی در حال ایجاد شدن است که رویداد «محرم‌شهر» در میدان آزادی یکی از این مقدمات به شمار می‌رود. این رویداد امسال برای دومین سال پیاپی در حال برگزاری است. این اتفاق سبب شده تا هویتی جدید به این میدان داده شود.

شهردار تهران به حضور شهید هنیه در مجموعه سرزمین تمدن‌ها در برج میلاد اشاره کرد و گفت: شهید هنیه با چشمانی پرمعنا به ویرانه‌های شهر غزه که در سرزمین تمدن‌ها طراحی شده بود، نگاه می‌کرد. این نگاه پُرمفهوم حامل پیام‌هایی بود که به خوبی به مخاطب منتقل شد.

وی با تاکید بر اینکه محصول تمام رویکردهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری در اربعین به بار می‌نشیند، گفت: مسیری که آغاز شده و جوهره فعالیت‌های مدیریت شهری را دوام می‌دهد، در اربعین به نقطه اوج خود می‌رسد. از این رو اهمیت دارد در برگزاری اربعین به موضوعات مختلفی توجه کرد. حق نداریم جای مردم را در اربعین بگیریم. بلکه باید در کنار آن‌ها و یاری‌گر گروه‌های خودجوش مردمی باشیم.

وی افزود: مأموریت و وظیفه اصلی شهرداری در اربعین حسینی، پُر کردن خلأهایی است که مردم امکان ورود به آن‌ها را ندارند. هر جا که بتوانیم مسیر را برای ورود شهروندان هموار کنیم یا توانمندی برای نقش آفرینی شهروندان ایجاد کنیم، باید کار به مردم سپرده شود.

زاکانی گفت: برخی خدمات ارائه شده در قالب موکب‌های مردمی وگروه‌های جهادی در داخل مرزهای کشور و برخی در عراق است. نسبت ِما با مردم عراق، نسبت «مهمان» و «صاحب‌خانه» است. مردم عراق صاحب‌خانه و میزبان زُوار حسینی هستند. علاقه و محبتی که مردم عراق نسبت به زائران حسینی دارند، سبب شگفتی و درس آموز است. شهروندان تهرانی هم قدردان این زحمات هستند.

وی افزود: در برگزاری برنامه‌ها و خدماتی که در عراق ارائه می‌شود، باید این نکته را در نظر گرفت که ما جای مردم عراق کار نمی‌کنیم و تنها کمک‌حال آن‌ها برای خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان تهرانی هستیم. باید به این موضوع توجه کنیم و در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات رعایت حال و خواسته مردم عراق در نظر گرفته شود.

شهردار تهران با اشاره به برخی فضاسازی‌های رسانه ای و اظهارنظرها علیه مدیریت شهری به دلیل پشتیبانی و حمایت از برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین، گفت: برخی دوست ندارند اتحاد شهروندان جهان اسلام را ببینند. برای همین مخالف خدمت‌رسانی داوطلبانه به شهروندان حاضر در راهپیمایی اربعین هستند. آنها با شایعه‌سازی و جوسازی رسانه ای تلاش می‌کنند اقدامات انجام شده را زیر سوال ببرند.

خدمت‌رسانی داوطلبانه به شهروندان در اربعین، به ارتقای خدمات در پایتخت منجر شود

زاکانی با اشاره به طعنه‌هایی که به شهرداری و کارکنانی که به صورت داوطلبانه برای کمک به برگزاری آئین اربعین پای کار هستند، گفت: کار در ستاد اربعین نیازمند مجاهدت و تلاش مضاعف است. نباید کار در اربعین منجر به وقفه در امور شهر و مردم شود. از این رو، باید با روحیه جهادی کار شهر و شهروندان را با همت مضاعف دنبال کرد.

وی ادامه داد: تکمیل کننده خدمت داوطلبانه به شهروندان حاضر در راهپیمایی اربعین، باید در شهر نیز به خوبی نمود پیدا کند و کیفیت خدمات در پایتخت در بالاترین سطح خود باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه قرارگاه کشوری اربعین فعال است و شهرداری تهران ذیل قرارگاه وزارت کشور فعالیت می‌کند، افزود: باید هماهنگی کاملی میان شهرداری با قرارگاه وزارت کشور در داخل و با سفارت ایران در عراق برقرار شود تا همه الزامات فعالیت قرارگاه‌ها و کمیته‌ها و ماموریت‌هایی که به عهده آنان گذاشته شده است رعایت شود.

راهپیمایی میلیونی اربعین، نماد حرکت جهان اسلام برای مقابله با جنایات صهیونیست‌ها است

زاکانی در ادامه به اهمیت استفاده حداکثری از اجتماع میلیونی زوار حسینی در راه پیمایی اربعین تأکید کرد و افزود: حرکت ما در اربعین امسال در مسیر جلوگیری از استمرار جنایات در غزه و همبستگی و همدلی ملت‌ها و شهروندان پایتخت‌های اسلامی است. باید این پیام با استفاده از فرصت حضور میلیونی زوار به جهان مخابره شود.

وی به برگزاری آئین جاماندگان اشاره کرد و گفت: تفاوتی در ارائه خدمت به زوار و جاماندگان اربعین وجود ندارد و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای برگزاری آئین جاماندگان ایجاد می شود. همانگونه که به شهروندان در کربلا خدمت‌رسانی می‌کنیم، باید به آیین راهپیمایی جاماندگان در تهران نیز کمک کرد. در این راستا، هماهنگی خوبی میان بخش های مختلف از جمله سپاه برای برگزاری آئین جاماندگان انجام شده است تا خدمات خود را خصوصا در منطقه ۲۰ ارایه کنند.

شهردار تهران گفت: برگزاری آئین بدرقه زوار در میدان آزادی را اقدامی مهم و حایز اهمیت دانست و گفت: اجرای این برنامه نشان دهنده تحول نرم افزاری در شهر و شهروندان است.

حضور یک‌میلیون تهرانی در پیاده روی اربعین

محمدامین توکلی‌زاده رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات شهرداری در اربعین حسینی گفت: کارهای زیرساختی که از چندین ماه قبل شروع شده‌اند. ولی هم‌اکنون نیز تمامی قرارگاه‌ها شکل گرفته‌اند و از هفته گذشته خدمات‌رسانی به شهروندان حاضر در راهپیمایی اربعین در حال انجام است. برای اطمینان از کیفیت خدمات به صورت روزانه، نیز در اتاق وضعیت کلیه شرایط رصد می‌شود تا در صورت نیاز از مرکز تصمیمات لازم گرفته شود.

وی به طیف گسترده خدمات ارائه‌شده به شهروندان اشاره و گفت: خدمات اربعین شهرداری تهران، هم به جهت وسعت جغرافیایی و هم به جهت گستره خدمات، بی شک یکی از بزرگترین عملیات شهرداری تهران است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در چارچوب این عملیات، کارکنان شهرداری تهران به صورت داوطلبانه در مناطق مختلف غرب ایران مثل شلمچه و چذابه مستقر می شوند. هم‌چنین در آن سوی مرزها نیز خدمات‌رسانی در خاک کشور همسایه هم جریان دارد که جغرافیای گسترده را در بر می‌گیرد؛ هم‌چنین، تنوع خدمات نیز بسیار قابل توجه است. چرا که علاوه بر خدمات شهری رایج، خدمات بهداشت و سلامت و هم چنین آتش نشانی نیز تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران در ارتباط با رویکرد شهرداری تهران در این ارتباط گفت: نگاه ما در خدمات اربعین همان نگاه شهردار تهران نسبت به موضوع مدیریت شهری است. آقای دکتر زاکانی نسبت به شهر، دیدگاه جامعی دارند و معتقدند شهر علاوه بر کالبد، روح دارد که در خدمات شهری هر دو بعُد باید در نظر گرفته شوند. به همین سبب ما نیز در مراسم اربعین در کنار خدماتی که ارائه می دهیم تلاش می کنیم ابعاد فرهنگی و روح اربعین را نیز در نظر بگیریم.

توکلی‌زاده بر لزوم ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان پایتخت همزمان با ایام اربعین اشاره کرد و گفت: در این روزها خدمت‌رسانی در تهران نیز بدون هیچ‌گونه کاستی جریان خواهد داشت. همه شهرداران مناطق به نحوی برنامه‌ریزی می کنند که هیچ آسیبی به روال جاری خدمات شهری وارد نشود. ما خود را موظف می دانیم ماموریت‌مان را به صورت تمام و کمال به انجام برسانیم.

معاون شهردار تهران در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود دست‌کم یک میلیون نفر از استان تهران رهسپار این سفر معنوی شوند. خدمت‌رسانی به شهروندان حاضر در راهپیمایی اربعین، وظیفه مدیریت شهری است. بنابراین ما وظیفه داریم که به این افراد بهترین خدمات را ارائه دهیم و دراین مسیر ما همان نگاه رهبر معظم انقلاب را داریم که فرمودند اربعین نشانه نصرت الهی برای ملت ایران است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ