«BYD» برای تمام قاره کهن برنامه دارد

اقتصاد ایران: اگرچه خودروسازان چینی در بازار آمریکا حضور ندارند اما این کشور توانسته اکثر بازارهای جنوب‌شرق آسیا را از آن خود کند. اواخر سال قبل شرکت BYD با پشت سر گذاشتن تسلا به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خودروهای برقی در دنیا شناخته شد؛ اما شما محصولات این شرکت را به این زودی‌ها در آمریکا نخواهید دید. 

از آنجاکه صنعت خودرو چین با سدی به نام تعرفه‌های سنگین در آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است بنابراین چینی‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف خود را بازار جنوب‌شرق آسیا تعریف کرده‌اند.

از بین ۳۱ برند تولیدکننده خودروهای سواری که در نمایشگاه خودرو اندونزی حضور داشته‌اند، حدود یک‌سوم آن‌ها چینی بوده‌اند و اکثرشان نیز به تولید خودروهای برقی می‌پردازند. چینی‌ها با محصولات مدرن و غرفه‌های شیک در این رویداد خودروی حضور یافته‌اند و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. برای مثال در غرفه BYD خودرو دلفین حضور دارد که با یک‌بار شارژ مسافت حدود ۴۸۰کیلومتری را طی می‌کند و با قیمت معادل ۲۶ هزار دلار عرضه می‌شود.

دلفین؛ سفیر تسخیر بازار

دلفین یکی از سه خودرو برقی BYD در بازار خودرو اندونزی است. اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود و جمعیت آن به بیش‌از ۲۷۵ میلیون نفر می‌رسد. اندونزی بزرگ‌ترین بازار خودرو جنوب شرق آسیا را در اختیار دارد و اولین محموله هزار دستگاهی از خودروهای برقی نیز ماه پیش وارد این کشور شده‌اند. یکی از بازدیدکنندگان از غرفه این خودروساز می‌گوید دلفین خودرو کاملا زیبایی است و من فکر می‌کنم BYD در مقایسه با خودروهای اروپایی آینده خوبی خواهد داشت.

از نظر او کیفیت خودروهای چینی هم‌اکنون به پای محصولات اروپایی و ژاپنی می‌رسد. او اظهار کرد به دنبال خرید یکی از این خودروها برای همسرش است هرچند هنوز هم تسلا مدل ۳ خود را ترجیح می‌دهد، خودرویی که دو سال قبل به خاطر نبود نمایندگی در اندونزی به‌صورت وارداتی خریداری ‌شده است.

بازار خودرو اندونزی تا چند سال در قبضه شرکت‌های ژاپنی تویوتا، دایهاتسو و هوندا بوده است اما چینی‌ها کم‌کم موقعیت خود را به ویژه در بازار محصولات برقی تثبیت کرده‌اند.

برندهای چینی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ سهم ۴۳‌درصدی از فروش خودروهای برقی اندونزی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما ترغیب مردم به خرید این خودروها در اندونزی امری چالش‌برانگیز است زیرا جایگزین‌های ارزان‌تری وجود داشته و از طرف دیگر زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی به اندازه محصولات درون‌سوز توسعه نیافته‌اند.

در سال قبل فقط حدود ۱۷هزار خودرو برقی در اندونزی فروخته شد که به معنی سهم ۲درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر در این کشور بوده است. البته باید گفت دولت اندونزی مشوق‌هایی برای خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته و به دنبال فروش ۴۰۰هزار خودرو بدون آلایندگی در سال بعد است. البته داده‌ها نشان می‌دهند انتظارات واقع‌بینانه در این موضوع فروش ۵۶هزار دستگاهی تا سال ۲۰۲۸ خواهد بود.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو اندونزی که اخیرا خودرو وولینگ بینگو را خریداری کرده است می‌گوید بزرگ‌ترین مشوق برای خرید این خودرو پلاکش بوده است چراکه باعث می‌شود رانندگان در جاکارتا محدودیت‌های تردد در ترافیک را نداشته باشند.

او همچنین می‌گوید از نظر هزینه‌های سوخت نیز صرفه‌جویی کرده و در سال حدود ۶۰دلار مالیات می‌پردازد درحالی‌که خودرو قبلی او که یک مزدای قدیمی بود مشمول مالیات سالانه ۴۳۰ دلار می‌شد. او می‌گوید: «وولینگ بینگو؛ مرا از نقطه الف به ب می‌برد و تاکنون با آن از شهر خارج نشده‌ام زیرا فعلا از نظر دسترسی به جایگاه شارژ خیلی مطمئن نیستم.»

فرار از جنگ قیمت‌ها

صنعت خودروهای برقی چین به لطف مشوق‌های موجود و دسترسی به زنجیره تامین گسترده پیشرفت‌های زیادی داشته است اما رقابت‌های داخلی منجر به جنگ قیمتی و تعیین اهداف صادراتی شده است. برزیل، بلژیک، بریتانیا، تایلند و فیلیپین بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی امسال برندهای چینی بوده‌اند و اندونزی نیز با سرعت بالایی مهیای پذیرایی از این خودروها می‌شود.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو چین می‌گوید: «جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند و اندونزی جزو مهم‌ترین بازارها هستند. این‌گونه نیست که شما راهی اروپا شده و با شرکت‌هایی همچون فولکس‌واگن و ب‌ام‌و رقابت کنید. در حال حاضر فرصت تولید و عرضه خودروهای برقی وجود دارد و برندهای چینی به خوبی از آن استفاده می‌کنند.»

گروه BYD اخیرا برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه ۱.۳میلیارد دلاری در حومه جاکارتا را اعلام کرده است.

برندهای نتا و وولینگ نیز به تولید خودروهای برقی در اندونزی می‌پردازند. البته که این امر اتفاقی نیست زیرا اندونزی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل و دیگر مواد معدنی موردنیاز باتری خودروهای برقی محسوب می‌شود. چینی‌ها قبلا سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در معادن نیکل اندونزی داشته‌اند تا بتوانند به این فلز استراتژیک دست یابند.

یکی از مقامات وزارت حمل‌ونقل اندونزی در روزنامه دولتی چاینا دیلی از ورود چینی‌ها به صنعت خودرو اندونزی استقبال کرده است.

او همچنین خودروسازان چینی را تشویق کرده تا از فرصت طلایی مشوق‌های مالیاتی این کشور برای تولید خودرو در اندونزی استفاده کنند.

برای برندهایی همچون BYD، تاسیس کارخانه‌های بیشتر در کشورهای دیگر یک امر مهم برای حضوری گسترده در بازارهای جهانی است به ویژه اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه می‌خواهند بازارهای داخلی خود را از هجوم برندهای چینی در امان نگه دارند. ماه پیش اروپایی‌ها حداکثر تعرفه ۳۷.۶درصدی را روی خودروهای برقی چینی اعلام کردند و دولت بایدن نیز تعرفه ۲۵ درصدی فعلی را به صد درصد افزایش داد.

BYD همچنین به دنبال تاسیس کارخانه در تایلند است و در ترکیه، مجارستان و مکزیک نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. یک تحلیلگر بازار خودرو می‌گوید: «این کشورها مکان‌های بسیار استراتژیکی هستند. برای اینکه برندی جهانی باشید باید در آخر بازارهای آمریکا و اروپا را نیز فتح کنید.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ