برکت حق بازنشستگی شهید سرمایه کار و اشتغال‌زایی

اقتصاد ایران: هزینه کارهای بزرگ در بیشتر مواقع از جایی که فکرش را هم نمی‌کنیم تامین می شود. گاهی حق بازنشستگی یک شهید سرمایه کار می‌شود و گره های بزرگی را باز می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در فعالیت‌هایی از جنس عام‌المنفعه همراهی یکی از اعضای خانواده در موفقیت کار بسیار نتیجه بخش است. فاطمه امیریان هم به واسطه همراهی همسرش توانست کاری بزرگ را به نتیجه برساند. او متولد سال ۱۳۵۸ و فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. امیریان و همسرش هم‌دانشگاهی بودند. بعد از فارغ‌التحصیلی در تهران ماندگار شدند و شرکتی به نام «سفرسازان پویا جنوب» در حوزه طراحی صنعتی را راه‌اندازی کردند که در زمینه لیزر فعالیت می‌کرد. آن‌ها پس از چهارده سال به شاهین‌شهر برگشتند.

خانم امیریان از سال ۱۳۹۷ با همراهی همسرش در زمینه حمایت و پشتیبانی از مشاغل خانوادگی و کارگاه‌های کوچک تولیدی صنایع دستی فعالیت می‌کند. فعالیت مشترک آنان از همکاری با بنیاد مهدویت شهرستان شاهین‌شهر اصفهان آغاز شد. آن‌ها هر دو عضو مؤسسه بنیاد مهدویت هستند.

در زمان آغاز فعالیت سوله‌ای در اختیار داشتند که در طول سال کارکردی نداشت. از این رو چند کارگاه تولیدی غیر فعال را شناسایی کردند و در این سوله به آن‌ها امکان استقرار دادند. آن‌ها در ادامه به افرادی که از لحاظ مالی مشکل داشتند و نمی‌توانستند مکانی برای فعالیت در اختیار داشته باشند فضا دادند و با غرفه‌بندی کارگاه‌های مختلف مثل چرم، سفال، فرش، مکرومه، رزین، چوب و لیزر امکانی را فراهم کردند تا افراد از تخصص‌های یکدیگر برای تولید محصول استفاده کنند.

آن‌ها در حال حاضر حدود چهار سال است که در قالب مجموعه‌ای به نام «مصباح هنر» مشغول به فعالیت هستند. در این مدت کیفیت کار همه کارگاه‌ها بسیار بالا رفته و از لحاظ درآمدزایی به موفقیت رسیده‌اند و به دنبال توسعه کسب و کارهای‌شان هستند.

حالا افرادی برای هم‌فکری و مشورت در توسعه کسب و کارهای این هنرمندان از طرف شورای شهر، شهرداری بسیج و گروه‌های جهادی به آن‌ها معرفی می‌شوند.

جالب است بدانید شروع کار خانم امیریان در شاهین شهر با واریز حق بازنشستگی شهدا شکل تازه‌ای به خود گرفت. همسرش فرزند شهید است و در آن مقطع دو مبلغ سی میلیون تومان به او و خواهرش به عنوان پاداش بازنشستگی دادند. با مبلغ اول یک دستگاه لیزر خریدند و مبلغ دوم هم صرف خرید مواد اولیه شد.

آن‌ها در سال اول حدود ۱۵۰۰ محصول فرهنگی طراحی و تولید کرده و با حمایت بنیاد مهدویت نمایشگاه‌هایی را در سطح شهر برگزار کردند. صاحبان صنایع در این نمایشگاه شرکت کردند و در گفت‌وگو متوجه شدند می‌توانند به حل مشکلات آن‌ها هم کمک کنند. کمک به این صنایع نیز از طریق گروه‌هایی انجام می‌شد که در همان سوله خودشان به آن‌ها فضا برای فعالیت داده بودند.

در حال حاضر مجموعه کارگاه‌های آن‌ها با هم محصول مشترک طراحی و تولید می‌کنند. روند فعالیت‌های آن‌ها به گونه‌ای است که به علاقه‌مندان مستعد کمک می‌کنند تا هم وارد حوزه کار اقتصادی شوند و هم توانایی پیدا کنند و در نهایت مورد حمایت قرار بگیرند. به نوعی آن‌ها شتاب‌دهنده مشاغل خرد و خانگی هستند.

در مقطعی همه اعضای گروه‌ها به سمت جهاد دانشگاهی اصفهان هدایت شدند تا در دوره‌های بازاریابی به صورت رایگان شرکت کنند. این کارگاه‌ها هم اکنون در حال بازنگری در محصولات‌شان هستند. خیلی از خدماتی که مشاغل خانگی در شهر به آن نیاز دارند در این مجموعه کارگاه‌ها انجام می‌شود. مثلاً با لیزر محصولات را برش می‌دهند. برندشان را هک می‌کنند کار چاپ آن‌ها را انجام می‌دهند و به صورت مشترک در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند.

این مجموعه موفق به اخذ اولین مجوز تعاونی مشاغل خانگی را در شهر اصفهان شده است و خانم امیریان به عنوان عضو هیأت مدیره قصد داردکل کارگاه‌ها را تحت پوشش این تعاونی قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ