همه‌چیز درباره Tensor G4؛ تراشه اختصاصی گوگل برای گوشی‌های پیکسل ۹

اقتصاد ایران: پردازنده‌ی نسل چهارم تنسور گوگل را می‌توان تا حد زیادی تکرار نسل‌های قبلی‌اش دانست.

گوگل با گوشی‌های سری پیکسل ۹، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را معرفی کرد که قلب تپنده‌ی همه‌ی آن‌ها پردازنده‌ی جدید هشت‌هسته‌ای تنسور G4 محسوب می‌شود. این پردازنده‌ را گوگل با همکاری سامسونگ ساخته است و اگرچه به‌نظر می‌رسد به اندازه‌ای که گوگل در ابتدا تصور می‌کرد نوآورانه نیست، هنوز نکات زیادی برای بررسی وجود دارد.

ویژگی‌های اصلی تنسور G4 که گوگل به آنها اشاره کرد، شامل ۲۰ درصد وب‌گردی سریع‌تر، ۱۷ درصد اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و تا ۲۰درصد بهبود عمر باتری در استفاده‌ی روزمره است. بااین‌حال، تفاوت‌های فنی بین G3 و G4 آنقدر کم هستند که مشتری را به فکر وا می‌دارد که آیا ارزش دارد دستگاهش را به مدل جدید ارتقاء دهد یا خیر.

تنسور G4

تنسور G3

CPU

یک هسته Cortex-X4 (3.1GHz)

سه هسته Cortex-A720 (2.6GHz)

چهار هسته Cortex-A520 (1.92GHz)

یک هسته Cortex-X3 (2.91GHz)

چهار هسته Cortex-A715 (2.37GHz)

چهار هسته Cortex-A510 (1.70GHz)

دو هسته Cortex-X1 (2.85GHz)

دو هسته Cortex-A78 (2.35GHz)

چهار هسته Cortex-A55 (1.80GHz)

GPU

Arm Mali-G715 (MC7?)

(940MHz)

Arm Mali-G715 MC7

(890MHz)

Arm Mali-G710 MP7

رم

LPDDR5X

LPDDR5X

LPDDR5

TPU

نسل سوم

نسل سوم

نسل دوم

دی‌کد ویدئو

H.264, H.265, VP9, AV1

H.264, H.265, VP9, AV1

H.264, H.265, VP9, AV1

مودم و اتصالات

Exynos 5400

4G LTE

5G sub-6Ghz and mmWave

Wi-Fi 7

Bluetooth 5.X

Satellite connectivity

Exynos 5300i

4G LTE

5G sub-6Ghz and mmWave

Wi-Fi 7

Bluetooth 5.3

Exynos 5300b

4G LTE

5G sub-6Ghz and mmWave

Wi-Fi 6E

Bluetooth 5.2

اگر به نسل‌های قبلی تنسور نگاهی بیندازید، بخش قابل توجهی از مشخصات تنسور G4 برایتان آشنا خواهد بود. این پردازنده از هسته‌های CPU و GPU با معماری آرم بهره می‌برد و گفته می‌شود که با استفاده از فرآیند چهار نانومتری سامسونگ به‌نام +4LPP مشابه تراشه‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ تولید شده است.

گوگل جزئیات دقیقی از هسته‌های تنسور G4 ارائه نمی‌دهد، اما برخی منابع گفته‌اند که بخش CPU شامل یک هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز، سه هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز می‌شود.

هسته‌های CPU تنسور G4 یک پله از تراشه‌های نسل بعدی که در اواخر ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند، عقب‌تر هستند؛ بااین‌حال، عملکرد بهتری از نسل قبلی خود دارند و به بهبود ۴۰ درصدی کارایی مصرف انرژی مورد ادعای گوگل کمک می‌کنند. ظاهراً گوگل چیدمان هسته‌های تنسور G4 را برای خنک‌تر نگه‌داشتن این تراشه تغییر داده است.

مقایسه امتیاز تنسور G4 و تنسور G3 در گیک بنچ
مقایسه امتیاز عملکرد تک و چندهسته‌ای پردازنده‌های پیکسل ۸ پرو و پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال در گیک‌بنچ
Geekbench

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تنسور G4 با پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G715 همراه است. پیکربندی هسته‌های جی‌پی‌یو مشخص نیست، اما احتمال می‌رود که مشابه حالت هفت‌هسته‌ای نسل قبلی باشد. فرکانس این بخش تنها ۶ درصد از تنسور G3 بیشتر شده که باعث می‌شود در اجرای بازی‌‌ها با محصول میان‌رده‌ای مواجه باشیم که به‌وضوح از پردازنده‌های پرچمدار اسنپدراگون و دیمنسیتی عقب‌تر خواهد بود.

هوش مصنوعی گوگل پاشنه آشیل پردازنده‌ی تنسور G4 محسوب می‌شود

هوش مصنوعی را می‌توان یکی از انگیزه‌های اصلی پروژه‌ی تنسور به‌حساب آورد که ویژگی‌های جدید جمنای و تصویربرداری هوشمند را به‌صورت محلی پشتیبانی می‌کند. گوگل همچنان واحد TPU خود را که به‌عنوان ابتکار گروه دیپ‌مایند توسعه یافت، به‌شکل رازی سرپوشیده محفوظ نگه می‌دارد، اما چند اطلاعات جزئی را فاش کرد.

هسته‌های TPU ویژگی اسکرین‌شات گوشی گوگل را توسط مدل هوش مصنوعی جمنای نانو با نرخ خروجی ۴۵ توکن‌درثانیه اجرا می‌کنند. این مدل دارای ۳٫۵ میلیارد پارامتر است. برای مقایسه، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برای اجرای مدلی با ۱۰ میلیارد پارامتر، ۱۵ توکن‌درثانیه و دیمنسیتی ۹۳۰۰ برای پردازش ۷میلیارد پارامتر، ۲۰ توکن‌درثانیه را مدیریت می‌کنند. بنابراین واحد پردازشی تنسور گوگل از نظر سرعت پردازش توکن، به‌وضوح جلوتر از رقبای خود قرار می‌گیرد.

یک گوشی از نمای پشت
Google

هوش مصنوعی گوگل با تنسور G4 تغییر محسوسی نکرده است. این خلاصه‌ی چیزی است که گوگل درباره‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی پردازنده‌ی پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال به‌نمایش گذاشت و احتمالاً دلایل منطقی برای این کار وجود دارد، زیرا TPU و بسیاری از اجزای دیگر پردازنده، مشابه تنسور G3 هستند. G4 همان هسته‌ی هوش مصنوعی Rio نسل سوم را دارد که سال گذشته معرفی شد، بنابراین همه‌ی ویژگی‌های اختصاصی پیکسل ۹ به پردازنده‌ی جدید مربوط نمی‌شوند.

پیکسل ۹ با ۱۲ گیگابایت و مدل‌های پرو با ۱۶ گیگابایت رم عرضه می‌شوند. هوش مصنوعی رم زیادی نیاز دارد و برای اجرای مدل‌های پیچیده‌تر، این نیاز بیشتر می‌شود. گوگل برای اولین‌بار بخش مشخصی از رم گوشی را به اجرای محلی (آفلاین) جمنای اختصاص داده است تا تجربه‌ی هوش مصنوعی بهتری را فراهم کند. همین‌کار به عملکرد تنسور G4 کمک قابل توجهی خواهد کرد.

تنسور G4 بسیاری از بخش‌های تنسور G3، مانند TPU، پردازشگر سیگنال دیجیتال GXP برای عملکرد دوربین و پردازش صوت، واحد دی‌کد ویدئو BigWave و تراشه‌ی امنیتی Titan M را به ارث برده است. در این زمینه‌ها هیچ ارتقائی وجود ندارد، بنابراین انتظار ویژگی‌های مشابه سری پیکسل ۸ در این موارد را داشته باشید.

مودم جدید باید مشکلات مصرف انرژی تنسور را حل کند

تنسور G4 با مودم جدید Exynos 5400 همراه شده است که به‌صورت خارجی به پردازنده متصل می‌شود. این مودم باید به حل مشکلات اتصال و مصرف انرژی که در مدل‌های قبلی پیکسل مشاهده می‌شد، کمک کند. گفته می‌شود که تراشه‌ی مودم جدید تا ۵۰ درصد از مودم ۵۳۰۰ موجود در سری پیکسل ۸ کارآمدتر است و ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای و بهبودهای کارایی را به‌ارمغان می‌‌آورد.

مقالات مرتبط
  • تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل ۹
  • جمع‌بندی مراسم رونمایی پیکسل ۹؛ «بازگشت جادوی» گوگل
  • گزارش ناامیدکننده: تراشه پیکسل ۹، ناچیزترین پیشرفت خانواده تنسور را تجربه می‌کند

تنسور G4 بهبودهایی در عملکرد و کارایی CPU و مودم ارائه می‌دهد که برای کاربردهای روزمره بسیار مهم است. اما حرف جدیدی برای گیمرها ندارد و طبق معمول نمی‌تواند از تراشه‌های رقیب خود که در اواخر امسال معرفی می‌شوند، پیشی بگیرد.

پردازنده‌ی نسل چهارم گوگل همچنان پایه‌ی اصلی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قدرتمند هوش مصنوعی در سری پیکسل ۹ است. بااین‌حال، باید دید که استفاده از فناوری TSMC برای پردازنده‌های تنسور G5 در پیکسل ۱۰ سال آینده، چه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ