تولید و توزیع بیش از ۳ میلیون نهال جنگلی سال گذشته در گلستان

اقتصاد ایران: گرگان- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در طرح مردمی یک میلیارد درخت طی سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار نهال جنگلی در گلستان تولید و توزیع شد.

حمید سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در گام نخست کار حفاظت یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث توسعه جنگل و جنگل کاری اقدامات خوبی در استان صورت گرفت، افزود: طی سنوات گذشته حداقل بیش از ۷۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان جنگل کاری شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه گلستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین سطح جنگل کاری را توانسته انجام دهد، گفت: بیشترین سطح جنگل کاری استان در شهرستان‌های مراوه تپه، کلاله و گلیداغ انجام شده است.

وی یادآور شد: در بحث جنگل کاری اگرچه در یک مقطعی درختان سوزنی برگ کاشت می‌شد اما اکنون سعی می‌شود در هر منطقه‌ای گونه‌های بومی آن منطقه کاشت شود.

سلامتی با اشاره به اینکه در طرح مردمی یک میلیارد درخت طی سال گذشته حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نهال تولید و توزیع شد، اظهار کرد: از این میزان نهال یک بخش در عرصه‌های ملی، بخشی هم در بحث زارعت چوب، و بخشی هم تحت عنوان توسعه فضای سبز برای اداره‌ها، تفرجگاه‌ها، صنایع، کارخانجات و حاشیه جاده‌ها کاشت شد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ به لحاظ تولید و توزیع نهال سال بسیار خوبی داشتیم که نسبت به سنوات گذشته چند برابر تولید و توزیع داشتیم.

بخشی از ریزگردها در استان منشأ داخلی دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در بحث مرتع، گفت: عمده مراتع استان قشلاقی است که تقریباً در بخش شمال استان از گمیشان تا مراوه تپه کارهای اصلاحی و مرتع خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی بحث بیابانی شدن مطرح شد و این نگرانی وجود دارد مراتع فقیر به سمت بیابانی شدن برود.

سلامتی اظهار کرد: برای جلو گیری از بیابانی شدن اجرای برخی از پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت که نیاز به اعتبار دارد. اگر توجه‌ای به این موضوع نشود قطعاً در آینده هم شاهد بیابانی شدن استان و هم شاهد تولید ریزگردها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بیشتر ریزگردها منشأ خارجی دارد و از صحرای قره قوم ترکمنستان وارد استان می‌شود اما بخشی از ریزگردها هم می‌تواند منشأ داخلی داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهیه طرحی با عنوان احیای نواری شمالی استان خبر داد و گفت: سعی شد در سفر دوم دولت سیزدهم به گلستان ردیف اعتباری مستقل برای این طرح در نظر گرفته شود اما به دلیل اینکه مصوبات سفر اول دولت سیزدهم به صورت صد در صد اجرایی نشده بود سازمان برنامه بودجه کشور اعلام کرد پروژه‌هایی که مربوط به خانواده جهاد کشاورزی است هیچیک از آنها در سفر دوم اعتباری دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر در پروژه‌های اصلاح مرتع و بیابان زدایی به بحث شمال استان توجه نشود آینده خوبی رقم نخواهد خورد، افزود: برخی از دامداران ما سنتی و وابسته به مرتع و تولید علوفه هستند که توجه نکردن به آن باعث می‌شود ترک دامداری و به سمت کشاورزی حرکت کنند و این باعث می‌شود تا آنها حاشیه نشین شهرها شوند.

بدون مشارکت مردم نمی‌توان در پروژه‌های منابع طبیعی کار انجام داد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اکنون در نوار مرزی استان ۳۳ روستا وجود دارد که برای جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر باید حداقل کارهای اصلاح احیای و بیابان زدایی صورت گیرد که انجام آن نیاز به اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه کارهایی که در بخش اصلاح، مرتع و یا در بحث بیابان زدایی انجام می‌شود تنها دامدار نفع نمی‌برد بلکه تمامی جامعه بهره مند می‌شوند، ادامه داد: اصل سرمایه گذاری باید توسط دولت انجام شود چراکه ذینفع کل کشور، استان و مردم هستند.

سلامتی اظهار کرد: سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ هکتار عملیات اصلاح، احیا و مرتع در قالب بوته کاری انجام شد که نزدیک هزار و ۶۰۰ هکتار توسط منابع طبیعی و ۱۰۰ هکتار توسط دامداران انجام شد.

وی بابیان اینکه بهره برداران ما دارای تعاونی و اتحادیه هستند که بسیاری از کارهای دولتی با مشارکت خود این اتحادیه انجام می‌شود، افزود: در بحث منابع طبیعی استان ما شاهد مشارکت مردمی هستیم که بدون مشارکت آنها نمی‌توان کاری انجام داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با سرمایه گذاری که دولت در اختیار منابع طبیعی قرار می‌دهد علاوه بر اینکه مرتع اصلاح و احیا می‌شود و از ورود خسارت ریزگردها جلو گیری می‌شود می‌توان اشتغال هم ایجاد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ