نگرانی آمریکا از احتمال درگیری همزمان با روسیه و چین

اقتصاد ایران: در حالی‌که آمریکا خود توافقات نظامی مشکوکی با برخی کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام داده، نگران مانورهای مشترک روسیه و چین بوده و همچنین از بروز یک بحران همزمان در روابط با مسکو، پکن و پیونگ یانگ وحشت دارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، مجله "اکونومیست" در تحلیلی نوشته است که در پنتاگون نگرانی‌هایی درباره احتمال درگیری همزمان با روسیه، چین و کره شمالی وجود دارد.

این نشریه چنین وضعیتی را برای ایالات متحده به عنوان «یک کابوس» توصیف کرده است. در این مطلب به نقل از مقامات عالی‌رتبه آمریکایی یادآوری شده که در این صورت ایالات متحده «احتمالاً برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد»، اگر هر سه مناقشه به طور همزمان و همراه با بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی هسته‌ای رخ دهند.

در پی این نگرانی‌ها، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، آغاز به آماده‌ سازی شرایط برای گسترش نیروهای هسته‌ای این کشور کرده است. این گسترش ممکن است پس از سال 2026، زمانی که مهلت اعتبار توافقنامه مربوط به ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) بین آمریکا و روسیه به پایان می‌رسد، آغاز شود. یک مقام ارشد نظامی آمریکایی گفت: «اگر رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد که پس از انقضای پیمان جدید استارت در فوریه 2026، نیاز به افزایش تعداد نیروهای مستقر داریم، ما مایل هستیم بتوانیم چنین تصمیمی را به سرعت اجرا کنیم».

این نشریه همچنین اشاره می‌کند که میزان و سرعت هرگونه گسترش نیروها ممکن است تا حدی بستگی به این داشته باشد که آیا رئیس‌جمهور بعدی از حزب دموکرات است، مانند کامالا هریس که ممکن است تلاش کند محدودیت‌های سلاح‌های هسته‌ای را حفظ کند، خواهد بود یا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که در اولین دوره خود یک شاهین هسته‌ای بود.

پیش‌تر، ژنرال اندرو گبارا، معاون رئیس ستاد فرماندهی استراتژیک و یکپارچه‌سازی هسته‌ای نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن امکان انعقاد یک توافق جدید برای پیمان کاهش تسلیحات راهبردی با مسکو را رد نمی‌کند.

نگرانی آمریکا از رزمایش‌های مشترک روسیه و چین

در این رابطه، روزنامه "نیویورک تایمز" نیز گزارش داد که رزمایش‌های مشترک روسیه و چین در ایالات متحده نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه «تعامل رو به افزایش بین روسیه و چین باعث نگرانی‌های بزرگی در واشنگتن شده»، یادآوری می‌کند که استراتژی واشنگتن در منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای سال‌ها امکان همکاری نظامی بین مسکو و پکن را نادیده گرفته بود. به نوشته این نشریه، همکاری استراتژیک بین روسیه و چین می‌تواند به عنوان یک موازنه در برابر بلوک‌های طرفدار آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه عمل کند.

"نیویورک تایمز" همچنین تأکید کرد که روسیه تنها «شریک بزرگ چین است که قادر به ایجاد موازنه در برابر توان نظامی آمریکا است».

در اواسط ماه جولای، مرحله فعال رزمایش دریایی مشترک بین ناوگان نیروی دریایی روسیه و نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین انجام شد که باعث نگرانی‌هایی نیز در ایالات متحده شده بود.

وزارت خارجه چین مشارکت در رقابت تسلیحات هسته‌ای را رد کرد

لین جیان، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که این کشور زرادخانه هسته‌ای خود را در حداقل سطح لازم برای تأمین امنیت ملی نگه  می‌دارد و در رقابت تسلیحات هسته‌ای شرکت نمی‌کند.

این دیپلمات توضیح داد: «زرادخانه هسته‌ای چین در همان سطحی که ایالات متحده قرار دارد، نیست. در عین حال، مقامات دولت پکن سیاست عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کنند، به یک استراتژی هسته‌ای دفاعی پایبند بوده و همواره نیروهای هسته‌ای خود را در حداقل سطح لازم برای تأمین امنیت ملی نگه داشته و در رقابت تسلیحاتی شرکت نمی‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به درخواست خبرنگاران برای اظهار نظر درباره اظهارات ریچارد مارلز، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا، در مورد امضای توافق‌نامه همکاری در زمینه زیردریایی‌های هسته‌ای با ایالات متحده و بریتانیا، پاسخ داد. به گفته  وی، این کشورها با این اقدامات تنها باعث تحریک رقابت تسلیحاتی شده و تأثیری منفی بر نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گذاشته‌اند. جیان افزود: «چین و کشورهای مستقل دیگر در این مناطق بارها نگرانی جدی و مخالفت قاطع خود با چنین همکاری‌های مشکوکی را ابراز کرده‌اند».

پیش از این، در اوایل آگوست، وزارت امور خارجه کره شمالی ایالات متحده را به تحریک بحران هسته‌ای متهم کرده بود. این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای نظامی ایالات متحده و کره جنوبی تحت پوشش واکنش به «استفاده از سلاح‌های هسته‌ای» توسط چین، مانورهای نظامی با شبیه‌سازی یک جنگ هسته‌ای جامع به نام Iron Mace را انجام داده‌اند.

علاوه بر این، در  اواخر جولای، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آماده است به منظور دفاع از متحد خود - ژاپن، حتی از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. یک مقام وزارت خارجه تأکید کرد که تعهدات آمریکا در چارچوب پیمان امنیتی با متحدان ژاپنی غیرقابل تغییر است.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ