لزوم خودمراقبتی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی زائران حسینی مرکزی

اقتصاد ایران: اراک- رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: با توجه به شیوع بیماری های واگیر در کشور عراق، رعایت خودمراقبتی و توجه به شیوه نامه های بهداشتی توسط زائران حسینی الزامی است.

اردلان زیلابی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماری تب دنگی و پشه آئدس در کشور عراق نیز مشاهده شده است از این رو لازم است تمام زائران در مسیر پیاده روی و محل سکونت در عراق به منظور محافظت خود از گزش پشه، لباس آستین بلند لوار بلند و جوراب بپوشند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه درمان بیماری تب دنگی علامتی است، افزود: چنانچه فرد درد و تب شد، تنها باید از استامینوفن استفاده کند و از داروهای ضد درد و تب استروئیدی مثل ناپروکسن و بروفن به هیچ‌وجه استفاده نکند، چرا که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

زیلابی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور عراق، گفت: دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ علامتی ندارند و از روی ظاهر نمی‌توان تشخیص داد که دام مبتلا به بیماری است.

وی گفت: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده، هنگام ذبح یا استفاده از جگر، امحا و احشا به خوبی پخته نشده است و حتی تماس با کنه منتقل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: به هیچ‌وجه در مدت سفر، با گوشت و فرآورده‌های دامی که تازه ذبح شده است، تماس پیدا نکنند و گوشت را از کشتارگاه‌های مجاز تهیه کنند.

وی افزود: اگر افراد در مسیر، با کنه تماس داشته باشند و روی پوست خود مشاهده کنند، به دور حتم باید با دقت کنه را جدا کنند تا زائده دهانی خارج شود و از له کردن کنه روی پوست به شدت خودداری کنند.

زیلابی تاکید کرد: با توجه به افزایش موارد سرخک در کشور عراق همه زائران اراکی که به عراق سفر می‌کنند توصیه می‌کنیم چنانچه کودک یا نوجوان کمتر از ۱۵ سال همراه خود دارند، به نسبت به تکمیل سابقه واکسیناسیون سرخک اقدام قبل از سفر، سابقه واکسیناسیون را تکمیل کنند.

زیلابی گفت: علائم سرخک ابتدا شبیه علائم سرماخوردگی است و بلافاصله از ماسک استفاده کنید و خود را از افرادی که با آنها همسفر هستند جدا کنند و به نزدیک‌ترین موکبی که وظیفه کنترل سلامت زائران را برعهده دارد، مراجعه کنند.

وی گفت: اگر در کاروان و تیم همسفران، فردی یا افرادی مبتلا به سرخک شد یا با افرادی که مبتلا به بیماری سرخک هستند تماس داشت، بلافاصله بعد از مراجعه به ایران، حتماً باید پزشکان پایگاه مراقبت مرزی را در جریان قرار دهد تا مراقبت‌های لازم انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره مصرف دارو برای درمان بیماری سرخک، هم گفت: برای درمان سرخک بیشتر از داروهای ضد تب یا ضد خارش و برای کودکان از ویتامین آ استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ