بازار خودرو دیروز باز هم کاهشی بود

اقتصاد ایران: با اعلام رسمی رئیس مجلس شورای‌اسلامی، محمد اتابک به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت دولت چهاردهم معرفی شده؛ کسی که در رشته عمران درس خوانده است.

او حالا ابتدا باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی حضور پیدا کند و سپس راهی صحن علنی شود تا بتواند رای اعتماد نمایندگان را برای به‌دست گرفتن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه‌ها کسب کند.

هرچند وی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده و طبعا باید امور کل صنایع، معادن و تجارت کشور را به‌دست بگیرد، اما به‌نظر می‌رسد مانند وزرای قبلی، مجبور است «خودرو» را در اولویت قرار داده و نگاهی ویژه‌تر نسبت به‌سایر بخش‌ها به آن داشته باشد.

این حساسیت و اهمیت آن‌قدر بالاست که گزاف نیست اگر بگوییم «خودرو» در رای آوردن وزرای پیشنهادی و البته استیضاح و عزل آن‌ها گاهی نقش محوری داشته است. با توجه به انباشت چالش‌های خودرویی در دولت قبل و انتقال آن‌ها به دولت جدید، به‌نظر می‌رسد وزیر صمت جدید چاره‌ای ندارد جز این‌که «خودرو» را در اولویت قرار داده و از همین ابتدای کار تمرکز اصلی خود را روی حل این چالش‌ها بگذارد.

بخش خودرو درحال ‌حاضر با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است؛ چالش‌هایی که به‌نظر می‌رسد برای حل آن‌ها نیاز به اقدامات اساسی و ساختاری است. درواقع دوره تجویز مُسکن برای خودرو گذشته و نیاز است با شناسایی دقیق ریشه‌های امراض این صنعت، به‌سمت درمان آن رفت.

به‌اذعان کارشناسان و فعالان خودرو، وزیر صمت دولت چهاردهم حداقل با چهار چالش در این حوزه روبه‌رو است که شامل تولید، قیمت‌گذاری، خصوصی‌سازی و واردات است.

در دولت‌های گذشته، وزرای صمت و صنایع نتوانستند در مورد این چالش‌ها، به‌ویژه خصوصی‌سازی و قیمت‌گذاری، اقدامات ریشه‌ای و اساسی انجام دهند و بیشتر به تجویز مسکن پرداختند.

به‌هر حال، چالش‌های بخش خودرو آن‌قدر مهم و حساس هستند که به‌نظر می‌رسد برنامه‌ها و مواضع وزیر پیشنهادی صمت درباره آن‌ها نقش بسیار مهمی در رای اعتماد بهارستانی‌ها به‌وی، ایفا خواهد کرد.

این احتمال بسیار قوی وجود دارد که «خودرو» و چالش‌های آن اولویت نخست یا جزو اولویت‌های اصلی نمایندگان مجلس برای انتخاب وزیر صمت باشد؛ از همین رو مواضع و برنامه‌های اتابک درمورد مسائلی مانند خصوصی‌سازی، قیمت‌گذاری، تولید، واردات و کیفیت سرنوشت‌ساز است.

با توجه به اظهارنظرهای کلی وزیر پیشنهادی صمت درمورد خودرو، نمی‌توان فعلا در مورد آینده خودرو با وزارت وی نظر قطعی داد؛ بااین ‌حال آن‌چه قطعی به‌نظر می‌رسد، دست‌وپنجه نرم کردن اتابک (در صورت اخذ رای اعتماد) با چالش‌های انباشت‌شده خودرو است.

وی البته پیش از آن باید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و سپس دیگر نماینده‌ها را در مورد برنامه‌هایش در حوزه خودرو قانع کند؛ اتفاقی که نقش مهمی در رای اعتماد به‌وی خواهد داشت.

درواقع «خودرو» می‌تواند عامل مهمی برای وزیر پیشنهادی صمت در راه رسیدن به‌صندلی وزارت باشد؛ زیرا این بخش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نمایندگان مجلس برخوردار است.

این اهمیت از آن جهت است که شهروندان حساسیت زیادی روی خودرو به‌خصوص مسائلی مانند قیمت و واردات دارند. در این زمینه می‌توان گفت فاطمی‌امین را وعده‌های خودرویی‌اش به‌وزارت صمت رساند و همین «خودرو» هم باعث عزل وی شد.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هوندا وزل (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند به‌طوری که خودرو کوئیک جدید به زیر ۴۰۰ میلیون تومان سقوط کرد. جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۳ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۸ میلیون‌تومان و کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۱۵۲ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیونـــــــدای کونا (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیـــــارد و ۴۵۰ میلیـــون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میــــــلیون‌تومان کاهش ۴ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیاردتومان و دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ