محمد بن‌سلمان در معرض ترور قرار دارد

اقتصاد ایران: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به اعضای کنگره آمریکا گفته که از ترور جانش به خاطر تلاش برای عادی‌سازی با اسرائیل مانند ترور سادات، رئیس جمهور سابق مصر بیم دارد.‌‌

تجارت‌نیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به اعضای کنگره آمریکا گفته که از ترور جانش به خاطر تلاش برای عادی‌سازی با اسرائیل مانند ترور سادات، رئیس جمهور سابق مصر بیم دارد.‌‌

حاکم واقعی عربستان سعودی، ولیعهد محمد بن سلمان، به خوبی با موضوع ترور آشنا است. اخیراً او به قانون‌گذاران آمریکایی گفته که در معرض خطر ترور قرار دارد.

این شاهزاده سعودی به اعضای کنگره آمریکا گفته که تلاش‌های او برای دستیابی به یک توافق بزرگ با ایالات متحده و اسرائیل، که شامل عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل است، زندگی‌اش را به خطر انداخته است. او حداقل در یک مورد به انور سادات، رهبر مصر که پس از امضای توافق صلح با اسرائیل ترور شد، اشاره کرده و پرسیده که ایالات متحده چه اقداماتی برای حفاظت از سادات انجام داد. همچنین او درباره تهدیدهایی که با آن‌ها مواجه است صحبت کرده و توضیح داده که چرا هر توافقی باید شامل یک مسیر واقعی به سوی تشکیل دولت فلسطینی باشد — به‌ویژه اکنون که جنگ در غزه خشم اعراب نسبت به اسرائیل را تشدید کرده است.

این مذاکرات توسط یک مقام سابق آمریکایی که از این گفتگوها مطلع بوده و دو نفر دیگر که با این موضوعات آشنا هستند توصیف شده است. تمام این افراد، مانند دیگرانی که در این مقاله ذکر شده‌اند، به دلیل حساسیت بالای موضوع، خواسته‌اند ناشناس باقی بمانند. گفته شده که ولیعهد، که اغلب به نام MBS شناخته می‌شود، مصمم است که این توافق بزرگ با ایالات متحده و اسرائیل را با وجود خطرات موجود به سرانجام برساند. او این توافق را برای آینده کشورش حیاتی می‌داند.

جزئیات کلی این پیمان که تا حد زیادی محرمانه و در حال توسعه است، در گزارش‌های مختلف، از جمله گزارش‌های خود من، مشخص شده است. این توافق شامل تعهدات متعددی از سوی ایالات متحده به عربستان سعودی می‌شود، از جمله تضمین‌های امنیتی از طریق یک معاهده، کمک به یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی و سرمایه‌گذاری اقتصادی در زمینه‌هایی مانند فناوری. طبق برخی گزارش‌ها، در مقابل، عربستان سعودی روابط خود را با چین محدود خواهد کرد و همچنین روابط دیپلماتیک و دیگر روابط با اسرائیل را برقرار خواهد کرد — که این برای اسرائیلی‌ها با توجه به اهمیت عربستان سعودی در میان کشورهای مسلمان، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

اما دولت اسرائیل تمایلی به گنجاندن یک مسیر قابل اعتماد برای تشکیل دولت فلسطینی در این پیمان نشان نداده است.

یکی از افرادی که از گفتگوهای محمد بن سلمان با رهبران منطقه‌ای و آمریکایی آگاه است، گفته است: «او این موضوع را این‌گونه بیان کرد: 'سعودی‌ها به این مسئله بسیار اهمیت می‌دهند، و مردم خاورمیانه نیز به شدت به این موضوع اهمیت می‌دهند.'»

وقتی اولین بار درباره گفتگوهای این شاهزاده سعودی شنیدم، کنجکاو و نسبت به آن شک داشتم.

البته به یاد جمال خاشقجی افتادم، روزنامه‌نگاری که محمد بن سلمان متهم به صدور دستور قتل اوست. حالا بن سلمان از جان خود می‌ترسد؟ آیا این تناقض نیست؟

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ