مشارکت صنفی مسیر تعامل با حاکمیت

اقتصاد ایران: رویداد «فصل مشترک» انجمن تجارت الکترونیک تهران همراه با دو سخنرانی و دو نشست تخصصی پیرامون موضوعات «فصل مشترک فناوری اطلاعات و وزارت صمت» و «توسعه و بهبود فضای کسب و کار از طریق فعالیت صنفی»، صبح امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور اعضای انجمن تجارت الکترونیک، در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

برترین‌ها: رویداد «فصل مشترک» انجمن تجارت الکترونیک تهران  همراه با دو سخنرانی و دو نشست تخصصی پیرامون موضوعات «فصل مشترک فناوری اطلاعات و وزارت صمت» و «توسعه و بهبود فضای کسب و کار از طریق فعالیت صنفی»، صبح امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور اعضای انجمن تجارت الکترونیک، در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

سعید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در این رویداد صنفی، ارتباط با حاکمیت و رگولاتور و نوآوری کشور را مساله‌ای مطرح در کل اقتصاد دیجیتال دانست و اذعان داشت: «۱۵ سال پیش نه کارآفرینان و نه حاکمیت دیدگاه خاصی نسبت به تاثیرات مهم اجتماعی و اقتصادی نداشته‌اند و از طرف دیگر بدنه غالب اقتصاد دیجیتال کار منسجم صنفی و ارتباط فعال با حاکمیت و رگولاتور نداشته و در این زمینه بسیار کم کار و کم تجربه بوده‌ است.»

او با اشاره به اینکه کارآفرینان و این مدیران نوظهور برای حاکمیت کاملا ناشناخته بودند و به نوعی تهدید قلمداد می‌شدند خاطر نشان کرد: «در اوایل کارمان، دیجی‌کالا را با این بهانه که با یک قیمت تمامی کالاها را در سراسر کشور توزیع می‌کند، متهم به برهم‌زدن بازار می‌کردند. لذا برای گذر از این فضا بایستی به سمت منسجم شدن تشکیلات صنفی برویم تا ارتباط با حاکمیت و رگولاتور بیشتر شکل بگیرد و شناخت عمیق‌تری نسبت به فعالیت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد.»

مشارکت صنفی مسیر تعامل با حاکمیت

شفافیت اقتصاد دیجیتال به توسعه کشور کمک می‌کند 

اولین پنل این رویداد با محوریت «فصل مشترک فناوری اطلاعات و وزارت صمت» با حضور علی کلاهی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران، اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار، مسعود طباطبایی مدیرعامل دیجی کالا با گردانندگی فرشید گلزاده مدیرعامل مادیران برگزار شد.

علی کلاهی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تاکید بر اینکه از طریق صنف‌ها و تشکل‌ها می‌توان فعالیت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را به حاکمیت معرفی کرد در خصوص راهبرد فعالیتی صنف و تشکل گفت: «ترس از عدم شناخت می‌آید و به قول محمد فاضلی جامعه شناس، اگر حاکمیت از فعال اقتصادی بترسد زودتر قبر آن را می‌کند. به نظرم  صنف‌ها و تشکل‌ها باید بیایند تا حاکمیت آن‌ها را بشناسند و ببینند و  بدانند که چه ارزش‌هایی با فعالیت‌شان برای کشور خلق می‌کنند. باید فعالیت‌های روابط عمومی و ارتباطات درون بدنه حاکمیت ارزش‌هایی که کسب و کار خلق می‌کند معرفی شود.»

در ادامه مسعود طباطبایی مدیرعامل دیجی کالا با ابزار تاسف از اینکه هر چقدر فعالیت اقتصادی در کشور شفاف‌تر صورت بگیرد دست‌اندازها و چالش‌ها بیشتر می‌شود عنوان کرد: «در بدنه دولت کارهایی صورت می‌پذیرد اما کارشناس و منابع مناسب ندارند که بدانند تصمیماتشان چه اثری می‌گذارد و برای همین باید به آن‌ها کمک کنیم. می‌بایست در راستای انتظارات به حاکمیت کمک کنیم و به آن‌ها بگوییم که اقتصاد دیجیتال با شفافیت چگونه می‌تواند به توسعه کشور کمک کند. ترس ایجاد شده در بدنه دولت از عدم شناخت می‌آید.»

مشارکت صنفی مسیر تعامل با حاکمیت

اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار ضمن اشاره به تبعات تصمیم‌گیری غلط سیاست‌گذار عنوان کرد: «حاکمیت بخش خصوصی را نمی‌شناسد و آن را موجود عجیب و غریبی قلمداد می‌کند. متاسفانه با تصمیمات غیر تخصصی در حوزه تجارت الکترونیک دردسرهای متعددی ایجاد شده و از آن بدتر راه حل مشکل را طراحی سامانه می‌دانند. موضوعاتی که فرا وزارتی جلو می‌رود و هرکی عملا در پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرد؛ غلط است.»

او با بیان اینکه در مقابل نسخه‌هایی که برای دیگر کشورها پیچیده شده از سوی دولت مقاومت‌هایی وجود دارد تعدد نهادهای تنظیم‌گری را محل اشکال  دانست و گفت: «متاسفانه تعدد تنظیم‌گری نه تنها مانع پیشرفت اقتصاد می‌شود بلکه نهادهایی که می‌خواهند حمایت کنند هم نمی‌توانند کارشان را انجام دهند و وقتی موضوعی چند تکه شود هیچ چیز پیش نمی‌رود.»

گل‌زاده در بخش جمع‌بندی پنل عنوان کرد که در حاکمیت سیاست گذاری غیرتخصصی صورت می‌گیرد و ضعف داده، جنگ‌روایت‌ها و ساده‌اندیشی بین مدیران ارشد را جدی‌ترین چالش این حوزه دانست و مشورت دادن و تنزه‌طلبی از دولت را راهکار آن عنوان کرد.

مشارکت صنفی مسیر تعامل با حاکمیت

کار صنفی نیازمند استراتژی و برنامه عملیاتی است 

در ادامه رویداد، پنل دوم با محوریت «توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار از طریق فعالیت صنفی» با حضور مجتبی توانگر نماینده سابق مجلس، مهرک محمودی سردبیر ماهنامه پیوست، مازیار نوربخش رییس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با گردانندگی مریم نجفی دبیر انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد.

مازیار نوربخش رییس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر داشتن تعادل در رفتار صنفی، مسیر موفقیت کار تشکلی را اینطور توصیف کرد: «دستاوردهای صنفی و تشکلی در طولانی مدت پدیدار می‌شوند و برای موفق شدن تشکل باید تصمیم گرفت که تشکل و صنف به همه موضوعات نپردازد و هر کمیسیونی فقط بایستی موضوعات اصلی و اساسی خود را دنبال کند. ما احتیاج داریم رفتار متوازن و متعادل در مقابل دولت و حاکمیت داشته باشیم. تشکل نه در مقابل دولت قرار بگیرد و نه برای دولت، تعادلی را برقرار بکنند در این صورت است که تشکل می‌تواند موفق و اثر بخش باشد.»

مهرک محمودی دبیر ماهنامه پیوست در خصوص مزیت کار صنفی نسبت به فعالیت یک شرکت گفت: «بزرگترین شانس تشکل‌های صنفی این است که اگر یک موضوعی را اعلام بکنند، رسانه‌ها معمولاً آن را می‌پذیرند چرا که درون صنف فیلترهای مختلف صحت سنجی را گذرانده و صنف نیز شناسنامه دارد.»

مشارکت صنفی مسیر تعامل با حاکمیت

او در مورد مسیر هم‌افزایی رسانه و تشکل ادامه داد: «تشکل‌ها از دولت طلب می‌کنند و رسانه نیز وظیفه رسانه دارد. در شرایطی که پرسشگری و مطالبه‌گری در کنار هم قرار بگیرد صدای خواسته‌‌ها توسط رسانه بلند خواهد شد. برای خبرنگار و رسانه ارزش خبری مهم است و اگر تشکل بتواند موضوعش را در چارچوب بیان کند در جهت مثبت پیش می‌رود و اگر نتواند ارزش خبری را حفظ کند، بد پیش می‌رود. نمونه موفق را می‌توان گزارش «کیفیت اینترنت ایران» دانست که با استقبال رسانه‌ها نیز روبه‌رو شد.»

مجتبی توانگر نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه شیوه تعامل با حاکمیت می‌بایستی دارای استراتژی و تاکتیک باشد بیان کرد:«باید بدانیم که با کدام یک از بخش‌های حاکمیت باید صحبت کنیم و چطور ارتباط داشته باشیم. و بایستی خواسته‌های اعضای یک صنف در تضاد با یکدیگر نباشند.  مورد مهم دیگر اینکه آموزش را باید برای مسئولین حاکمیتی جدی گرفت.»

مریم نجفی در جمع بندی پنل  گفت که خوشبختانه چقدر اکوسیستم کنونی اقتصاددیجیتال بالغ‌تر شده و بازیگران اکوسیستم به این نتیجه رسیدند جای یک صنف قوی واقعا خالی است. 

نیما قاضی رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیک با بیان اینکه انجمن در پی فعال کردن کمیسیون‌های تخصصی است مسیر رو به جلوی انجمن را اینطور تشریح کرد: «فعالان اقتصاد دیجیتال فقط با وزارت ICT در ارتباط نیستند و متولیان مختلفی از جمله وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت بهداشت با آنها درگیر هستند و انجمن در پی گسترش روابط با انواع ذینفعان است. صنف باید به این سوال پاسخ بدهد در تعامل با دولت و حاکمیت چه کارهایی می‌توان کرد که اثربخش بود.»

این رویداد صنفی در اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ