مارسیو سوزا نویسنده برزیلی درگذشت/یک عمر ادای دین به آمازون

اقتصاد ایران: مارسیو سوزا نویسنده‌ای از آمازون که در همه عمرش برای زادگاهش نوشت، در ۷۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، مارسیو سوزا، نویسنده، روزنامه‌نگار، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز در حالی در ۷۸ سالگی درگذشت که آثار متنوعی از خود به جای گذاشت و سهم خود را به فرهنگ آمازون و برزیل ادا کرد.

سوزا سال ۱۹۴۶ در مانائوس به دنیا آمد و در دانشگاه سائوپائولو در رشته علوم اجتماعی تحصیل کرد. او به عنوان منتقد فیلم با مقاله‌هایی که در زمینه فرهنگ در چندین روزنامه می‌نوشت، شناخته شد.

وی اولین رمانش را با نام «گالوز، امپراتور آکا» در ۲۰ سالگی منتشر کرد و پس از آن چندین رمان دیگر نوشت که «دست خط خدا»، «عملیات سکوت»، «پایان جهان سوم» و «ماریای دیوانه» از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

با اقتباس از «ماریای دیوانه» مینی سریالی به همین نام توسط بندیتو روی باربوسا در سال ۲۰۰۵ ساخته شد که هدف آن به تصویر کشیدن ساخت راه‌آهن مادیرا-ماموره و چگونگی تغییر واقعیت آمازون توسط پروژه بود.

سوزا علاوه بر رمان‌هایش، کتاب‌های غیرداستانی هم نوشته که «تاریخ آمازون: از دوره پیش از کلمبیا تا چالش‌های قرن بیست و یکم» که در آن تاریخ منطقه را از دیدگاه یک جامعه‌شناس و مورخ بیان می‌کند، از جمله آن‌هاست. او همچنین نویسنده نمایشنامه‌هایی چون «ورقه‌های لاتکس»، «شور آجوریکابا» و «کارناوال رابله» بود.

این نویسنده اهل آمازونیاس برزیل پیش از آنکه بتواند آخرین کتاب از چهارگانه «تاریخ گروئو پارا و ریونگرو» (نام یک منطقه مسکونی و یک رود مهم برزیل) با عنوان «شکست» را روانه بازار کند، از دنیا رفت. وی برای کتاب نخست این مجموعه با عنوان «وفاداری» جایزه انجمن منتقدان هنر سائوپائولو سال ۱۹۹۷ را دریافت کرد و جلدهای بعدی «بی‌نظمی» و «شورش» را پس از آن در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ منتشر کرد.

سوزا در طول عمرش استادیار دانشگاه برکلی و استاد نویسندگی دانشگاه‌های استنفورد، آستین و دارتموت و مدیر کتابخانه ملی و رییس دانشگاه فونارت بود. آخرین پست او که تا زمان درگذشتش خدمت می‌کرد، مدیر کتابخانه عمومی آمازوناس بود و صندلی شماره ۲۵ آکادمی آمازوناس متعلق به وی بود.

استان آمازوناس برزیل با انتشار پیام تسلیت خود برای درگذشت این نویسنده، ۳ روز عزای رسمی در این استان اعلام کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ