فروش ۸٫۸ میلیون AI PC در سه‌ماه؛ کامپیوترهای هوش مصنوعی به آمار ۴۴ میلیونی نزدیک هستند

اقتصاد ایران: سهم فروش لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی از کل بازار با سرعت زیادی درحال گسترش است و احتمالاً به بیش از ۴۴ میلیون دستگاه تا پایان سال خواهد رسید.

گفته می‌شود که در فصل دوم سال ۲۰۲۴، ۸٫۸ میلیون کامپیوتر دسکتاپی و لپ‌تاپی با قدرت پردازش هوش مصنوعی به‌فروش رسیده است. مک‌ بوک ۶۰ درصد و سیستم‌های ویندوزی ۴۰ درصد از مقدار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌گزارش Canalys، سهم کامپیوترهای ویندوزی گران‌تر از ۸۰۰ دلار که دارای واحد پردازش عصبی (NPU) بوده‌اند، از هفت درصد در فصل اول، به ۱۴ درصد از کل فروش فصل دوم رسیده است. با افزایش تولید پردازنده‌های مجهزبه NPU از سوی AMD، اینتل، کوالکام و اپل، تحلیلگران بر این باورند که بازار AI PC در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ و به‌ویژه در سال ۲۰۲۵ با رشد سریعی مواجه خواهد شد.

سهم کامپیوترهای هوش مصنوعی در فصل دوم ۲۰۲۴
در فصل دوم ۲۰۲۴ به‌طور کلی ۸٫۸ میلیون AI PC فروخته شده است

در بخش سیستم‌های ویندوزی، فروش کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس از ماه ژوئن (خرداد و اردیبهشت) بیش از ۱۲۷ درصد افزایش یافت. لنوو، اولین شرکتی بود که لپ‌تاپ‌های دارای تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت را در دو مدل Yoga Slim 7x و ThinkPad T14s رونمایی کرد و سهم خود از بازار کامپیوترهای هوش مصنوعی را به حدود ۶ درصد رساند که رشد ۲۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

فروش کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ بیش از ۱۲۷ درصد افزایش یافت

اچ‌پی با معرفی دو لپ‌تاپ Omnibook X 14 و EliteBook Ultra G1 که از تراشه‌های اسنپدراگون ایکس استفاده می‌کنند، هشت درصد از کل فروش کامپیوترهای AI را به خود اختصاص داد.

دل نیز با رونمایی از چند مدل لپ‌تاپ جدید مجهزبه پردازنده‌های هوش مصنوعی کوالکام از جمله لپ‌تاپ XPS 13 و سری‌های Latitude و Inspiron، شریک هفت درصد از اکوسیستم Copilot+ PC شد.

ایشان دات، تحلیلگر ارشد کانالیس گفت: «خرید لپ تاپ و کامپیوتر ویندوزی در بازه‌ی قیمتی بالای ۸۰۰ دلار در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۹ درصد افزایش یافت، طوری که فروش دستگاه‌های با قابلیت هوش مصنوعی در این بازه‌ی قیمتی، ۱۲۶ درصد رشد داشته است.»

علاقه مشتریان به دکمه کوپایلت پلاس
بیش از ۶۰ درصد تولیدکنندگان معتقدند که مردم لپ‌تاپ‌های دارای دکمه‌ی کوپایلت را بیشتر دوست دارند

تاکنون پردازنده‌‌های اسنپدراگون ایکس کوالکام توانسته‌اند الزامات کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس مایکروسافت را برآورده کنند. AMD و اینتل نیز با پردازنده‌های Ryzen AI 300 و سری لونار لیک به‌ استاندارد هوش مصنوعی ردموندی‌ها خواهند پیوست.

اپل درحال‌حاضر در بازار کامپیوترهای هوش مصنوعی‌دار پیشتاز است، زیرا همه‌ی پردازنده‌های سری M از سال ۲۰۲۰ به NPU مجهز شده‌اند و درحال‌حاضر میلیون‌ها مک‌بوک هوش مصنوعی وجود دارد.

مقالات مرتبط
  • پی‌سی هوش‌ مصنوعی؛‌ فناوری انقلابی آینده؟
  • بالأخره بعد از مدت‌ها انتظار، عرضه لپ‌تاپ‌های Ryzen AI 300 آغاز شد

کانالیس می‌گوید معرفی هوش اپل (Apple Intelligence) که اکنون در نسخه‌ی بتای آزمایشی آن در ایالات متحده منتشر شده است، به افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی برای کاربران لپ‌تاپ اپل کمک بسیار زیادی خواهد کرد و احتمالاً بلافاصله پس از راه‌اندازی کامل، به‌دلیل سازگاری با اکثر مک‌بوک‌ها، به‌سرعت گسترش خواهد یافت.

تحلیلگران کانالیس بر این باورند که بازار کامپیوترهای هوش مصنوعی به سمت فروش ۴۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ و ۱۰۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۵ حرکت می‌کند. انتظار می‌رود عرضه‌ی محصولات جدید، تنوع بیشتر در قیمت‌ها و افزایش تقاضا برای ویژگی‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی، سرعت این رشد را بیشتر و نقش هوش مصنوعی را در کامپیوترهای آینده تقویت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ