ترفند سپاهان و دیگران برای شکستن قانونی سقف بودجه

اقتصاد ایران: نامه هفته گذشته سپاهان به فدراسیون فوتبال در مورد سقف بودجه ممکن است عملا منجر به فروپاشی دستورالعمل نقل و انتقالات شود.

ورزش سه: بیش از دو ماه پیش فدراسیون فوتبال در اطلاعیه رسمی محدودیت هزینه‌کرد این فصل فوتبال ایران را در حالی به اطلاع اهالی فوتبال رساند که این مقررات یک فصل پرماجرا را در لیگ برتر خلیج فارس به وجود آورده بود. با این حال کارگروه نقل و انتقالات با پافشاری روی این قانون، اعلام کرد که برای فصل جدید حداکثر هزینه ۳۲۵ میلیارد تومان به اضافه ۱۰۰ میلیارد تومان (لیگ نخبگان و مجوز حرفه‌ای) خواهد بود که البته پاداش آسیایی و درآمد نقل و انتقالاتی هم به آن اضافه می‌شود.

425 میلیارد تومان که برای پرسپولیس و استقلال و 410 میلیارد برای تراکتور و سپاهان، عددی بود که به سرعت مورد اعتراض قرار گرفت. دو باشگاه سپاهان و استقلال معترضان اصلی این قانون بودند که اعتقاد داشتند با این دستمزدها امکان رقابت در لیگ نخبگان وجود نخواهد داشت اما پرسپولیس و تراکتور موضع متفاوتی داشتند و اعلام کردند که بر اساس این قانون پیش خواهند رفت.

اما هفته گذشته و بعد از حذف سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، نامه سرگشاده و مهم مهدی آذربایجانی مدیرعامل این باشگاه، سمت و سوی جدیدی را در این پرونده به وجود آورد. سپاهان با اشاره به بند هفت قانون سقف بودجه اعلام کرد باتوجه به اینکه پاداش 2024-25 آسیا قابلیت اضافه‌شدن به سقف بودجه فصل 1403-04 را دارد، بنابراین محاسبه سقف بودجه هم در پایان فصل انجام خواهد شد.

اشاره مدیرعامل سپاهان کاملا صحیح و بر اساس مقرراتی است که در روز 16 خرداد به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. با این حال سوال اصلی این است که چرا فدراسیون فوتبال چنین بندی را در مقررات خود آورده است؟
برای آنکه اهمیت این بند بیش از پیش مشخص شود، باید بدانید که پرسپولیس و استقلال امکان دستیابی به ۱۲ میلیون دلار پاداش در لیگ نخبگان را دارند که با اضافه به شدن به سقف، بودجه آنها را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌دهد. همچنین جالب است بدانید که حداقل درآمد آنها از لیگ نخبگان دو میلیون دلار معادل ۱۲۰ میلیارد تومان خواهد بود که سقف بودجه را به ۵۵۰ میلیارد می‌رساند.

ترفند سپاهان و دیگران برای شکستن قانونی سقف بودجه

حتی برای لیگ قهرمانان آسیا که سپاهان و تراکتور هم در آن حضور دارند، امکان دستیابی به حدود 5 میلیون دلار پاداش در صورت قهرمانی وجود دارد که بودجه 300 میلیاردی را به سقف این دو تیم اضافه می‌کند و در حالت حداقلی هم احتمالا این دو باشگاه چیزی در حدود 500 هزار دلار کسب خواهند کرد.

به عبارتی در صورت ایراد گرفتن فدراسیون از باشگاه‌ها برای سقف بودجه، آنها می‌توانند همه چیز را به پایان فصل آسیایی یا زمان حذف خود از این رقابتها موکول کنند و در آن زمان نیز بعید است فدراسیون قدرت تغییر نتایج را داشته باشد یا حداقل باشگاه‌ها تصور می‌کنند که در پایان فصل، چنین اراده‌ای در فدراسیون وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این درآمد نقل و انتقالاتی باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس و سپاهان از فروش بازیکنان خود به حدی بالاست که آنها احتمالا می‌توانند هزینه‌کرد خود را تا عدد موردنظر بالا ببرند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد پیش از شروع لیگ برتر، فدراسیون فوتبال باید هرچه سریعتر تکلیف بند هفتم مقررات سقف بودجه را روشن کند وگرنه باید از همین حالا فروپاشی سقف بودجه را قطعی دانست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ