۵ اشتباهی که منجر به کاهش عمر لپ‌تاپ می‌شوند

اقتصاد ایران: اگر دوست ندارید عمر لپ‌تاپتان کوتاه‌تر از آنچه باید شود، بهتر است از انجام برخی رفتارهای اشتباه خودداری کنید.

این‌روزها حتی برای خرید لپ‌تاپ‌های اقتصادی و پایین‌رده هم باید هزینه‌ی بالایی پرداخت کرد؛ به‌همین دلیل، برای اطمینان از اینکه دستگاه دست‌کم تا چندماه کارایی لازم را دارد، باید تا حد امکان جوانب احتیاط را درمورد نگهداری از آن رعایت کرد؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد عادت‌هایی دارند که می‌تواند عمر مفید دستگاه‌هایشان را کاهش دهد.

اگر به فکر سلامت لپ‌تاپتان هستید، با اجتناب از مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به افزایش طول عمر دستگاهتان کمک کنید.

نادیده گرفتن نوسانات غیرمنتظره‌ی برق

عمر باتری لپ‌تاپ‌ها، به‌خصوص مدل‌های جدیدتر در وضعیت مناسبی قرار دارد؛‌ بااین‌حال، برای همه‌مان پیش‌ می‌آید که گاهی از دستگاه درحالی‌که به پریز برق متصل است استفاده کنیم. هرچند لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی معمولاً انرژی کمتری مصرف می‌کنند و لپ‌تاپ‌های مدرن با سطحی از محافظت داخلی ساخته می‌شوند، همچنان نوسانات برق می‌تواند به برخی از قطعات داخلی آسیب برساند.

تهدید نوسانات غیرمنتظره‌ی برق زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شهر محل زندگی شما، دارای شبکه‌ی برق ناپایداری باشد. در چنین شرایطی، برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به باتری لپ‌تاپ، بهتر است از محافظ برق استفاده کنید یا لپ‌تاپ را به پریزهایی وصل کنید که قابلیت محافظت در برابر نوسانات را دارند.

بی‌احتیاطی در جابه‌جایی لپ‌تاپ

جابه‌جایی مداوم لپ‌تاپ و بی‌احتیاطی در انجام این کار، به مرور زمان می‌تواند باعث فرسودگی و آسیب‌های قابل توجهی شود. این موضوع درمورد لپ‌ تاپ‌ های اقتصادی و دانشجویی با بدنه‌ای پلاستیکی و ظریف بیشتر صدق می‌کند. برای محافظت بیشتر از لپ‌تاپ، موارد زیر را جدی بگیرید:

شخصی‌ در حال استفاده از لپ‌تاپ روی مبل
  • هرگز لپ‌تاپ را از طرف صفحه‌نمایش جابه‌جا نکنید؛ زیرا این احتمال وجود دارد که فشار ناخواسته‌ای به صفحه‌نمایش، لولا یا قاب‌ وارد شود و پس‌از مدتی قاب دستگاه جدا شود. اگر خوش‌شانس باشید، تنها به تعویض یا تعمیر لولای دستگاه نیاز خواهید داشت؛ اما اگر بدشانس باشید ممکن است هزینه‌ی سنگینی را برای تعویض نمایشگر متحمل شوید.
  • از کوله‌پشتی‌ و کیف‌های معمولی برای جابه‌جا کردن لپ‌تاپ استفاده نکنید یا حداقل سعی کنید لپ‌تاپ را ابتدا با کاور مناسبی بپوشانید و سپس درون کیف قرار دهید.
  • هنگام مصرف نوشیدنی، مطمئن شوید که نوشیدنی کمی دورتر از دستگاه قرار دارد. آسیب‌های ناشی از پاشیدن مایعات می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد.
  • اگر لپ‌تاپتان مدت زیادی در هوای سرد بوده است، بلافاصله آن را روشن نکنید. اجازه دهید لپ‌تاپ به دمای اتاق نزدیک شود، سپس این کار را انجام دهید. چنانچه درون دستگاه رطوبت ایجاد شده باشد، بلافاصله‌ روشن‌کردن آن ممکن است به اجزای داخلی آسیب برساند.
  • تاحد امکان لپ‌تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید. انجام اینکار به دفعات زیاد می‌تواند منجر به آسیب‌های فیزیکی شود و طول عمر لپ‌تاپ را کاهش دهد.

غفلت از نصب به‌روزرسانی‌ها

صرف‌نظر از اینکه از چه لپ‌تاپ و سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید، آسیب‌پذیری‌ها و اشکالات تقریباً در تمام نسخه‌های سیستم‌عامل‌ها وجود دارد و به‌همین‌دلیل است که تولیدکنندگان به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌ها را منتشر می‌کنند. اگر به‌صورت منظم به‌روزرسانی را انجام ندهید، دستگاهتان را در معرض خطرات امنیتی قرار می‌دهید. علاوه‌بر این، بهتر است درایورها را نیز به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید تا در انجام وظایف پیچیده‌تر با چالشی روبه‌رو نشوید.

عادت‌های نادرست هنگام شارژ لپ‌تاپ

در لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر، باتری معمولاً اولین چیزی است که خراب می‌شود. بااینکه کاهش عمر باتری‌ها به‌مرور زمان، امری طبیعی و تاحدی اجتناب‌پذیر به‌حساب می‌آید، چند نکته وجود دارد که اگر می‌خواهید عمر باتری لپ‌تاپ خود را افزایش دهید، باید از آن‌ها اجتناب کنید.

به‌عنوان اولین قاعده، باید بدانید که هرگز نباید لپ‌تاپ را برای مدت طولانی با شارژ ۱۰۰ درصد متصل به برق نگه دارید. خالی‌نگه داشتن لپ‌تاپ با باتری خالی برای مدت طولانی نیز دست کمی از حالت عکسش ندارد. در مقاله‌ی آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق، به باتری صدمه می‌زند؟ مفصل در این زمینه توضیح داده‌ایم.

تنظیمات Task Manager

سیستم‌عامل‌های macOS و ویندوز هردو دارای ویژگی‌های داخلی برای صرفه‌جویی در باتری هستند. برخی لپ‌تاپ‌ها نیز دارای ویژگی حفاظتی هستند که پس از رسیدن شارژ به ۸۰ تا ۹۰ درصد، شارژ را متوقف می‌کنند. همچنین، این اتفاق نظر وجود دارد که نباید اجازه بدهید شارژ باتری به‌طور کامل خالی شود و قبل از رسیدن شارژ به صفر، باید لپ‌تاپ را به برق متصل کنید.

نادیده گرفتن گرمای‌ بیش‌ازحد لپ‌تاپ

مشکلات حرارتی یکی از نگرانی‌های عمده در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، به‌ویژه لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌شمار می‌آید. در برخی از لپ‌تاپ‌ها، هنگامی که دمای CPU یا GPU به میزان مشخصی می‌رسد به اصطلاح گلوگاه حرارتی (گلوگاه حرارتی چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟) اتفاق می‌افتد، سیستم به‌طور خودکار سرعت کلاک پردازنده را کاهش می‌دهد و برای پیگشیری از آسیب‌های احتمالی، عملکرد سیستم را محدود می‌کند. بااین‌حال، گرمای بیش‌ازحد همچنان می‌تواند در طولانی‌مدت برای دستگاه مضر باشد.

دریچه‌های پشت لپ‌تاپ

اجرای فرآیندهای پیچیده و پردازش‌های سنگین، به‌ویژه زمانی که لپ‌تاپ به برق متصل است نیز می‌تواند موجب تولید گرمای بیشتری نسبت‌به حالت عادی شود. در چنین مواقعی، اگر لپ‌تاپ شما دارای سیستم خنک‌کننده‌ی مناسبی باشد، نگرانی خاصی در مورد مشکلات حرارتی وجود نخواهد داشت؛‌ اما اگر به هر دلیلی از سیستم خنک‌کننده استفاده نمی‌کنید، بهتر است خودتان را به انجام کارهای سبک‌تر محدود کنید.

چه اشتباهات دیگری را می‌شناسید که می‌توانند به کاهش عمر لپ‌تاپ‌ها منجر شود؟ منتظر شنیدن تجربیاتتان در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ