از سرگیری روابط الجزایر و نیجر پس از کودتای نظامیان

اقتصاد ایران: با سفر نخست وزیر نیجر به الجزایر دو کشور روابط خود را از سرگرفتند.پس از کودتای ۲۰۲۳ که به برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور منجر شد، این اولین سفر یک مقام بلندپایه نیجر به الجزایر است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به دنبال کودتای سال 2023 نیجر که به برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور منجر شد، الجزایر روابط خود را با این کشور آفریقایی قطع کرد. هر چند الجزیره از بازگشت بازوم به قدرت حمایت کرد اما مخالف دخالت نظامی در نیجر بود.

نیجر عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ( اکواس ) بود.این بلوک پس از کودتا در نیامی، با اعمال تحریم‌هایی علیه نیجر خواستار بازگشت محمد بازوم به قدرت شد و حتی تا مرز تهدید به دخالت نظامی پیشرفت. بر هیمن اساس، روابط نیامی با این بلوک منطقه‌ای به شدت تیره شد و تنش میان دو طرف بالا گرفت.

در تیرماه گذشته بود که نظامیان حاکم بر نیجر، مالی و بورکینافاسو از تشکیل کنفدراسیون کشورهای ساحل خبر دادند که به اعتقاد کارشناسان این کنفدراسیون می‌تواند با پذیریش اعضای جدید جایگزین مناسبی برای اکواس باشد

«محمد لمین زین» نخست وزیر نیجر با سفر به الجزایر با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور این کشور دیدار و نامه «عبدالرحمان تیانی» رئیس شورای نظامی نیجر را تسلیم وی کرد.

پس از کودتای سال 2023  این اولین سفر یک مقام بلندپایه نیجر به  الجزایر است. در این سفر یک هیئت بلند پایه از مقامات سیاسی، نظامی  و امنیتی نیجر نخست وزیر این کشور را همراهی می‌کند.

نخست وزیر نیجر قبل از دیدارش با تبون با همتای الجزایری خود درباره گسترش روابط دوجانبه به گفت‌وگو نشست. در این نشست «نذیر عرباوی» نخست وزیر الجزایر خواستار افزایش سطح روابط و انجام پروژه‌های مشترک میان دو کشور شد.

نخست وزیر نیجر   نیز از نقش تعیین کننده الجزایر در همراهی با نیامی به ویژه در شرایط سخت قدردانی کرد و اظهار داشت: ملت و دولت نیجر خواستار همکاری با الجزایر و حسن همجواری با این کشور است ما خواهان گسترش مناسبات با الجزایر هستیم، به گونه‌ای که به ثبات و رشد و شکوفایی منجر و با  تهدیدات مشترک درمنطقه مقابله شود.

به نوشته روزنامه الجزایری « خبر امروز» در سفر هیئت نیجر به الجزیره مذاکراتی درخصوص هماهنگی‌های دیپلماتیک و گسترش همکاری‌های اقتصادی و ایجاد مناطق آزاد تجاری ، انرژی و معادن انجام شد.

درجریان دیدار وزیر دفاع نیجربا رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر دو طرف درباره گسترش همکاری های نظامی امنیتی تاکید کردند.

الجزایر  آژانس همکاری بین المللی که ایجاد کرده و مبلغ یک میلیارد دلار برای حمایت از پروژه‌های توسعه درآفریقا اختصاص داده‌است که نیجر و بقیه کشورهای ساحل ( جنوب صحرای بزرگ آفریقا ) سهم بیشتری از آن دارند.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ