رشد جمعیت دانش آموزان مقطع متوسطه در سال‌های آینده

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اضافه کار بازنشستگان گفت: هر یک از بازنشستگان که تقاضای ادامه خدمت داشته باشند ناظر به میزان نیاز ماست. حداکثر نیاز ما به معلمان نهایتاً ۳ سال است. اجبار حضور هم دیگر برداشته شده است؛ به هر بازنشسته‌ای که تمایل به ادامه خدمت داشته باشد به جای ۱۲ ماه ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهد کرد. منابع مالی این موضوع هم در نظر گرفته شده است.

فرهادی تاکید کرد: در مورد اضافه تدریس، یک طرحی داشتیم که طی تا دو برابر حق التدریس بیشتری به وی پرداخت کنیم. معلمی که در روستا یا پر کلاس‌های چند پایه تدریس داشته باشند؛ به جای ۹ ماه، ده ماه حقوق پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال در جذب معلم و آزمون‌های استخدامی تقویم خود را ۲ تا ۳ ماه جلو کشیدیم گفت: سال گذشته نتایج آزمون آموزگاری را در ۲۹ شهریور اعلام کرده بودیم و آموزش‌های لازم را هم در حین خدمت به آنان ارائه کردیم. امسال یک ماه قبل نتایج اعلام شد و خیلی زودتر معلمان وارد کلاس‌های آموزشی شدند تا ۲۱ هزار معلم جدید داشته باشیم و فکر می‌کنیم تا اول مهر ۲ تا ۳ هزار نفر معلم دیگر هم به جمع معلمان اضافه شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: اعلام نتایج آزمون‌های کیفیت بخشی همچون آزمون‌های استخدامی مشاور حداکثر تا دو هفته آینده خواهد بود تا کلاس‌های آنان هم به زودی شروع شود و این دسته از همکاران جدید ما هم در اول مهر سر کلاس خواهند بود.

وی با بیان اینکه نظم در پرداخت حقوق انگیزه بیشتری به معلمان حق التدریس برای تدریس ایجاد کرد گفت: در مقایسه با سال گذشته که ۲۰۳ هزار نفر کمبود معلم داشتیم مشکلی دیگر نخواهیم داشت. در سال ۱۴۰۱ ۲۵ هزار نفر، در سال ۱۴۰۲, ۳۰ هزار نفر و برای مهر امسال ۳۲ هزار معلم جدید در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد خواهند شد.

فرهادی با تاکید بر اینکه مجوز استخدامی ما در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۹ هزار نفر بوده است گفت: ۷۰۰ نفر از طریق بنیاد نخبگان و حدود ۸ هزار نیروی سرایداری خواهیم داشت. ۷۰۰ نیرو حافظ قرآن از جمله نیروهای جدیدی است که وارد نظام تعلیم و تربیت خواهند شد.

فرهادی افزود: ابلاغ بیش از ۴۰ درصد از معلمان تاکنون صادر شده و این دسته از معلمان می‌دانند در مهر سال جاری می‌دانند در چه مدرسه‌ای تدریس خواهند داشت. در برخی از سال‌ها حتی تا بهمن هم معلمانی داشتیم که نمی‌دانستند در کدام مدرسه مأمور خواهند بود. خوشبختانه این مشکل دیگر وجود ندارد و هشتاد درصد کلاس بندی ها هم انجام شده است.

بیشترین تقاضای انتقالی معلمان، از شهرستان‌های استان تهران بوده است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص درخواست‌های نقل و انتقالات معلمان هم گفت: بیشترین تقاضا برای خروجی از شهرستان‌های استان تهران بوده است که حدود ۵۰۰۰ نفر درخواست خروج از استان تهران را داشتند. بیشترین تقاضای ورود هم برای شهر تهران بوده است که حدود ۶۰۰۰ معلم تقاضای ورود به شهر تهران را داشتند. کمترین درخواست خروج متعلق به استان ایلام بوده است و کمترین درخواست ورود برای استان سیستان و بلوچستان بوده است که فقط ۱۳۵ معلم خواهان ورود به استان سیستان و بلوچستان بودند.

فرهادی افزود: البته تا جایی که امکان داشته است به تقاضاهای نقل و انتقالات پاسخ می‌دهیم اما به دلیل ناترازی معلمان، امکان پاسخ به همه درخواست‌ها نیست. با توجه به اینکه جمعیت دانش آموزان کشور در حالت بیشینه است؛ حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند. در مقطع متوسطه اول ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و در مقطع متوسطه دوم حدود ۳ میلیون نفر دانش آموز داریم. در آینده ما نیاز بیشتری به معلمان در مقطع متوسطه داریم.

میانگین حقوق معلمان، ۱۶ میلیون تومان

فرهادی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش جای رشد و نیاز به این رشد را دارد؛ گفت: حدود نیمی از حقوق بگیران دولت در آموزش و پرورش هستند لذا باید این وزارتخانه سهم بیشتری از بودجه دولت را نه فقط برای پرداخت حقوق که برای مدرسه سازی و دیگر امور تربیتی داشته باشد. در حال حاضر میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه بودجه مصوب ما امسال از ابتدا مقرر شد به اضافه ۱۰ درصد بودجه سال گذشته باشد؛ گفت: می‌توانیم مطالبات خود را پرداخت کنیم مشکل دیگری نخواهیم داشت. آموزش و پرورش هیچ‌گاه با اضافه نیرو مواجه نخواهد شد زیرا ما با تراکم دانش آموز در کلاس هم مواجهیم. تقریباً روزانه ۸ مدرسه هم ساخته خواهد شد با این حال ما همچنان نیازمند مدرسه سازی هستیم.

فرهادی با اشاره به انتخاب وزیر آموزش و پرورش در روزهای آینده گفت: صرف نظر از اینکه چه عزیزی در نهایت وزیر آموزش و پرورش خواهد شد؛ مدیران آموزش و پرورش باید بدون توجه به حواشی تا جایی که می‌توانند باید خدمت کنند تا شرایط بهبود یابد. در یازده ماه گذشته شرایط بسیار بهتر شده است و دیگر بدهی پرداخت حقوق نداریم. البته پاداش پایان خدمت فرهنگیان همواره بعد از مرداد و شهریور پرداخت می‌شد؛ این موضوع خوبی نیست اما به جهت جمعیت بالای بازنشستگی معلمان این پرداخت عقب می‌افتد؛ در تلاشیم معلمانی که در ابتدای سال بازنشسته شده‌اند تا شهریور پرداخت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ