ضد و نقیض سیاست ارزی/ رشد نیما تورم آفرین است

اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی افزایش نرخ نیما و کاهش نرخ بهره را از عوامل تشدید کننده تورم عنوان کرده است. نرخ نیما در کریدوری صعودی از حدود ۴۱ هزار تومان در ابتدای سال هم اکنون به بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته  جلسه شورای عالی بورس با حضور سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس در وزارت اقتصاد برگزار شد.

شنیده ها حاکی از آن است که بخش عمده جلسه به انتقاد از انتشار گواهی سپرده 30 درصدی گذشت. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی از سیاست اتخاذ شده دفاع کرده و  پاسخ داده که در آن شرایط این کار برای کنترل تورم ضروری بود اما در دو ماه گذشته تلاش شده تا نرخ بهره پایین به تدریج پایین تر بیاید و کنترل شود. همچنین از رئیس بانک مرکزی خواسته شده که نرخ ارز نیما را به نرخ دلار آزاد نزدیک کند. او پاسخ داده که هم شهید رئیسی و هم دکتر مخبر مخالف این موضوع بودند ، چون آثار تورمی داشت و هنوز نظر رئیس جمهور جدید در این خصوص مشخص نیست. 

گفتنی است به گزارش برخی افرادی که روز گذشته در جلسه شورای عالی بورس حضور داشتند، فرزین افزایش نرخ نیما و کاهش نرخ بهره را از عوامل تشدید کننده تورم در این برهه حساس عنوان کرده است.

نیما بر فراز 45 هزار تومان!

در حالی رئیس کل بانک مرکزی یکی از عوامل افزایش تورم را رشد نرخ نیما عنوان کرده، که بررسی روند نرخ نیما در چند ماه گذشته به وضوح نشان می دهد که سیاست رشد تدریجی نرخ نیما در دستور کار سیاست گذار پولی کشور قرار گرفته است.

به عنوان مثال همانطور که در نمودار زیر مشخص است نرخ نیما فقط در یک ماه گذشته از حدود 43500 تومان هم اکنون به بیش از 45 هزار تومان رسیده و به نظر می رسد همچنان نیز روند صعودی خود را حفظ کند.

لازم به ذکر است  از ابتدای زمستان سال گذشته روند صعودی نرخ نیما سرعت گرفته به‌نحوی که تقریباً از حدود 40 هزار تومان هم‌اکنون به بیش از 45 هزار تومان رسیده است که نشان از قصد سیاست‌گذار برای نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به نرخ بازار آزاد (غیر رسمی) را دارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , محمدرضا فرزین ,

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ