انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب: پودر و گاز یا آب و گاز؟

اقتصاد ایران: در ادامه قصد داریم به نکات انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب از میان کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز و یا آب و گاز بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید کدام کپسول آتش نشانی برای موقعیت مدنظر شما مناسب‌تر است، در ادامه با ما همراه شوید.

کپسول‌های آتش‌ نشانی تجهیزاتی قابل حمل می‌باشند که اصلی‌ترین کاربردی که دارند، خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کوچک می‌باشد. به طوری که در موقعیت‌های مختلف از این کپسول‌های آتش نشانی استفاده می‌شود تا آتش‌سوزی پیش از رسیدن آتش‌نشان به صحنه، مهار شود. این تجهیز از نظر ساختار و فرمول ساخت، ابعاد و... دارای انواع مختلفی می‌باشد. هر یک از افراد باید جهت استفاده از کپسول آتش نشانی در ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها، حمل و نقل عمومی و... از نوع مناسبی از این کپسول‌های آتش نشانی نیز خریداری و استفاده کنند. هر یک از کپسول‌های آتش نشانی به صورت خاص برای خاموش کردن یک کلاس خاص از آتش کاربرد دارند و باید برای همان کلاس نیز مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین پیش از خرید کپسول آتش نشانی، باید این نکنه را مد نظر داشت. در ادامه قصد داریم به نکات انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب از میان کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز و یا آب و گاز بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید کدام کپسول آتش نشانی برای موقعیت مدنظر شما مناسب‌تر است، در ادامه با ما همراه شوید.

نکات انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب از میان کپسول آتش نشانی پودر و گاز و یا آب و گاز

آتش‌سوزی فاجعه‌ای بالقوه می‌باشد که ممکن است در زندگی روزمره تمامی افراد و در هر لحظه‌ای رخ بدهد. به همین دلیل عقل سالم حکم می‌کند افراد در هر مکانی از جمله ساختمان‌های مسکونی و محل کار خود، به خصوص مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی در آن بالاتر است، حتما از یک کپسول آتش نشانی مناسب استفاده کنند.

کپسول‌های آتش نشانی بر اساس فرمولاسیون و موادی که در آن‌ها به کار رفته است، برای خاموش کردن آتش در یک کلاس خاص کاربرد دارند.

دو نوع رایج از انواع کپسول‌های آتش نشانی، کپسول آتش نشانی پودر و گاز و کپسول آتش نشانی آب و گاز هستند. برای بسیاری از افراد که تصمیم به خرید کپسول آتش نشانی دارند، این سؤال وجود دارد که کدام کپسول آتش نشانی برای کاربرد مدنظرشان مناسب‌تر است.

در ادامه ضمن معرفی هر دو نوع کپسول، به کاربردهای هر یک نیز می‌پردازیم. با بررسی کاربردهای هر کدام، قطعا می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای زمینه مورد استفاده شما مناسب‌تر هستند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب: پودر و گاز یا آب و گاز؟

کپسول آتش نشانی پودر و گاز متشکل از نوعی پودر خاموش کننده و گاز است. پودرهای خاموش کننده در دو نوع شامل پودرهای شیمیایی و پودرهای خشک دسته ‌بندی می شوند. پودرهای شیمیایی شامل پودر بی‌کربنات سدیم، بی‌کربنات پتاسیم، بی‌کربنات پتاسیم با بنیان اوره، کلرید پتاسیم، فسفات آمونیوم و مانکس هستند. هر کدام از پودرهای خاموش کننده‌ای که نام بردیم، برای خاموش کردن انواع حریق و آتش‌سوزی مناسب هستند. با این حال کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز با پودر خشک، برای مهار آتش سوزی‌های حاصل از مایعات قابل اشتعال کاربرد دارند.

کپسول‌ آتش نشانی پودر و گاز برای مهار آتش‌سوزی و حریق کلاس B طراحی شده است. یعنی این نوع کپسول آتش نشانی برای مهار آتش‌سوزی حاصل از سوختن مایعات مناسب است. از کپسول آتش نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن آتش سوزی‌های حاصل از بنزین، استون، بنزن، اتانول، متانول، گازوئیل و... استفاده می‌شود. 

کاربرد کپسول آتش نشانی پودر و گاز

از کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز معمولا در وسایل نقلیه شامل تانکرهای سوخت استفاده می‌گردد. ضمن اینکه این دسته از کپسول‌های آتش نشانی در انبارها، کارگاه‌ها و مراکز صنعتی نیز که در آن‌ها از مایعات قابل اشتعال استفاده می‌شود، کاربرد دارند.

برای محیط‌های کوچک، کپسول آتش نشانی پودر و گاز از نوع دستی و با ظرفیت کم مناسب است. برای محیط‌های بزرگ‌تر، به کپسول‌های آتش نشانی از نوع چرخدار و با ظرفیت بالاتر نیاز می‌باشد. کپسول‌های با ظرفیت بالاتر اغلب بر روی چرخ قرار دارند و حمل آن‌ها آسان است.

کپسول آتش نشانی آب و گاز

انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب: پودر و گاز یا آب و گاز؟

کپسول آتش نشانی آب و گاز متشکل از آب و گاز نیتروژن می‌باشد. به طوری که دو سوم از حجم این کپسول‌های آتش نشانی متشکل از آب و یک سوم از آن‌ها متشکل از گاز نیتروژن است. با تکان دادن این کپسول آتش نشانی، می‌توان متوجه آب در داخل آن شد.

با توجه به اینکه در فرمولاسیون این کپسول‌ها از آب استفاده شده است، برای پوشش داخلی محفظه این نوع کپسول آتش نشانی، از اپوکسی و یا مواد ضد زنگ استفاده می‌شود تا به مرور دچار زنگ‌زدگی نشود. همینطور طراحی این کپسول‌های آتش نشانی نیز کمی متفاوت است، به طوری که به گونه‌ای طراحی می‌شوند که آب با قدرت و شدت بیشتری قابلیت پرتاپ به سمت شعله‌ها را داشته باشد. معمولا برای این موضوع از گاز نیتروژن با فشار 12 تا 15 بار استفاده می‌کنند تا آب با شدت بالاتری از کپسول خارج گردد.

از کپسول آتش نشانی آب و گاز برای مهار آتش‌سوزی و حریق کلاس A استفاده می‌شود. یعنی این کپسول برای خاموش کردن مواد جامدی که از آن‌ها خاکستر برجای می‌ماند، مناسب است.

کاربرد کپسول آب و گاز

بر اساس دستور سازمان آتش نشانی، کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز، برای استفاده در جهت مهار آتش‌سوزی جامدات مناسب هستند. در این گروه آتش‌سوزی، منشاء سوختن، مواد جامد شامل چوب، پارچه و یا هر ماده جامد دیگری می‌باشند.

کپسول آتش نشانی آب و گاز در دو نوع دستی و چرخدار موجود است. ضمن اینکه این کپسول آتش نشانی از نظر ظرفیت نیز دارای انواع مختلفی است. برای محیط‌های کوچک شامل انباری، پارکینگ و یا وسایل نقلیه، این کپسول آتش نشانی با ظرفیت کم و در حدود 6 لیتر مناسب است. با این حال برای مهار آتش‌سوزی در محیط‌های بزرگ شامل انبارها، کارخانه‌ها و... به کپسول آتش نشانی با ظرفیت بالاتر نیاز است. انتخاب از میان دستی و چرخدار و با ظرفیت مناسب، به مکان مورد استفاده بستگی دارد.

انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب، کدام یک کاربردی‌تر است؟

انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب: پودر و گاز یا آب و گاز؟

اگر قصد تهیه یک کپسول آتش نشانی کاربردی را دارید، نباید دو کپسول آتش نشانی پودر و گاز و یا آب و گاز را با یکدیگر مقایسه کنید. در حقیقت اطلاع از منشاء آتش و موادی که در کنار آتش قرار دارند، می‌تواند راهنمای خرید بهترین کپسول آتش نشانی باشد.

در صورتی که با مایعات قابل اشتعال سر و کار دارید، بهتر است به سراغ خرید کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز بروید. اما اگر در محیطی که مد نظر دارید، احتمال آتش‌سوزی بر اثر سوختن جامدات وجود دارد، کپسول‌ آتش نشانی آب و گاز انتخاب بهتری می‌باشد.

معرفی سایت مناسب خرید کپسول آتش نشانی

ماهان گستر همگام با بیش از دو دهه سابقه در زمینه ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی، آماده ارائه انواع کپسول آتش نشانی به شما عزیزان است.

در وبسایت ماهان گستر همگام به آدرس اینترنتی https://mahangostarhamgam.com/ ، انواع کپسول های آتش نشانی پودر و گاز و آب و گاز از برندهای معتبر و مطرح موجود هستند که امکان خرید آن‌ها برای شما عزیزان وجود دارد. در صورتی که در زمینه خرید بهترین کپسول آتش نشانی نیاز به دریافت راهنمایی دارید، می‌توانید از کارشناسان شرکت ماهان گستر همگام مشاوره دریافت کنید. از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان در ارتباط باشید. از همراهی شما تا انتهای این محتوا متشکریم.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ