پیش‌بینی جدید از میزان رای‌آوری وزرای پزشکیان

اقتصاد ایران: یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید که کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان فراجناحی است و موفق می‌شود.

ایلنا: یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید که کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان فراجناحی است و موفق می‌شود.

«وفاق ملی» و «فراجناحی» اصطلاحاتی است که این روزها زیاد درباره کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان شنیده می‌شود. کابینه‌ای که چند روز پیش به مجلس رفت تا تکلیف نهایی آن در هفته آینده مشخص شود.

با وجود آنکه کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم مانند هر کابینه دیگری بی‌عیب و نقص نیست، اما برخی چهره‌های سیاسی و تحلیلگران، آن را کابینه مطلوبی توصیف نکرده اند.

اما در این میان برخی سیاستمداران نیز هستند که آن را مورد قبول دانسته اند. از جمله آن‌ها محمد هاشمی فعال اصلاح طلب است که کابینه پیشنهادی پزشکیان را فراجناحی می‌داند.

از سوی دیگر، میرتاج الدینی فعال اصولگرا، هم معتقد است که وفاق ملی در کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان شکل گرفته است.

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص کابینه پیشنهادی پزشکیان، گفت: شناختی از افراد معرفی شده ندارم و اظهار نظر هم نمی‌کنم، چراکه آقای پزشکیان تشخیص دادند و این افراد را معرفی کردند.

وی افزود: دکتر پزشکیان در ایام تبلیغات انتخاباتی و مناظرات هم می‌گفت که با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد، باید همه با هم باشند. او بر جنبه تخصصی و علمی افراد تکیه داشت و حالا تشخیصش این بود که این افراد را معرفی کند.

هاشمی کابینه پزشکیان را با کابینه دولت اول هاشمی رفسنجانی مقایسه کرده و می‌گوید: من کابینه ایشان را با توجه به ترکیبی که دارد؛ فراجناحی می‌دانم نه کابینه حزبی. ما مشابه این کابینه را بعد از جنگ در دولت سازندگی آقای هاشمی دیدیم که ترکیبی فراجناحی داشت.

این چهره اصلاح طلب در ادامه گفت: تجربه کابینه اول سازندگی هاشمی رفسنجانی، موفق‌ترین کابینه بود. ما دولت‌های زیادی داشتیم، ولی آن کابینه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی دستاوردهای خوبی داشت؛ چراکه کابینه‌ای حزبی و جناحی نبود بلکه فراجناحی بود. بنابراین من معتقدم که کابینه پزشکیان هم به مانند کابینه آقای هاشمی موفق خواهد بود.

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم، در خصوص کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: آقای پزشکیان تلاش کرد و همانگونه که گفته بود کابینه وفاق ملی از مجموعه‌های مختلف معرفی کرد. ۶۰ درصد از افراد معرفی شده همان‌هایی هستند که در شورای راهبری پیشنهاد شده بودند و از نفرات اول، دوم یا سوم انتخاب شده اند.

این فعال اصولگرا به حضور وزرای دولت سیزدهم در کابینه چهاردهم اشاره کرد و گفت: چند نفر نیز از کابینه آیت الله شهید رئیسی در میان کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان وجود دارد. البته این افراد در دولت‌ها خیلی تغییر پیدا نمی‌کنند. مثل وزیر دادگستری که پیشنهاد از طرف قوه قضائیه است یا وزیر اطلاعات که معمولا موجب ثبات و مسائل امنیتی در کشور است و این افراد جناحی و سیاسی نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر، همانگونه که آقای پزشکیان هم گفته و از احزاب مختلف خواسته بودند تا گزینه‌های خود را پیشنهاد دهند، بعضی‌ها را هم از آن لیست‌های مختلف انتخاب کرده است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه تصمیم نهایی با نمایندگان است، تصریح کرد: این لیست پیشنهادی نمی‌توانم بگویم که کاملا مطلوب برای خودشان یا دیگران است، اما در مجموع آقای پزشکیان تلاش کرده است که قضیه وفاق ملی را رعایت کند؛ ولی بررسی نهایی و نظر اصلی با مجلس و نمایندگان است.

این نماینده مجلس درباره وفاق ملی در کابینه پزشکیان گفت: وفاق ملی شکل گرفته است اما چالش اصلی، چالش کارآمدی در بررسی افراد پیشنهادی با مجلس خواهد بود. تا کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان از این لحاظ مطمئن شوند فردی که سکاندار وزارت خانه‌ای می‌شود، توانایی اداره آن را داشته باشد. یعنی چالش گروهی، جناحی یا سیاسی نخواهد بود.

او در پایان درباره اینکه آیا وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند یا نه، گفت: بررسی کابینه پیشنهادی در کمیسیون‌ها آغاز شده است و من احتمال می‌دهم که اکثریت رأی می‌آورند و البته در همه دولت‌ها هم اینگونه بوده است که اکثریت لیست باقی می‌ماندند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ